با پایان جنگ دوم جهانی یکی از سوالات بزرگی که در ذهن
مردم دنیا شکل گرفته بود، این که برخی از سران رژیم نازی که دستگیر نشده
اند، اکنون کجا هستند و اصولا چگونه توانسته اند از آلمان فرار کنند.
کشور آرژانتین در آمریکای لاتین از جمله مکان هایی بود که برخی مقامات
آلمان نازی موفق به فرار به آن کشور شدند و برخی از آنها تا سال ها نیز در
آرژانتین زندگی می کردند اما این بار داستان درباره شخص آدلوف هیتلر و حجم
زیادی از شمش های طلایی است که برخی مورخان اعتقاد دارند به وسیله
زیردریایی به آرژانتین منتقل شده است.
البته
ذکر این نکته مهم است که رکورد بیشترین حرکت در آب با یک زیردریایی غیر
اتمی آلمانی به نام یو 978 است که 68 روز به طول انجامید و در سال 1944
انجام شد؛ اما به دلیل جذابیت و بحث های حاشیه ای ما به سفر زیردریایی
یو977 می پردازیم.
زیردریایی یو977 و دومین رکورد حرکت طولانی در زیر آبدر
دوم می 1945 اردیبهشت 1324 زیردریایی یو977 به قصد ماموریت در کانال
انگلستان بندر نروژی کریستیانسند را ترک کرد. زیردریایی یو977 از شناورهای
تایپ Type VIIC و یک زیردریایی تهاجمی دیزل الکتریکی بود. این شناور 870 تن
وزن و 67 متر طول داشت. این زیردریایی توان پایین رفتن تا 220 متر در زیر
آب را داشت و می توانست با سرعت 14 کیلومتر در ساعت در زیر آب حرکت کند.
با
شنیدن خبر تسلیم آلمان و این دستور که تمامی زیردریایی ها باید به سطح آب
بیایند و خود را تسلیم کنند، هاینس شفر فرمانده زیردریایی و مردانش تصمیم
گرفتند به آرژانتین فرار کنند. در آن زمان او به مردان متاهل در زیردریایی
اجازه داد تا شناور را ترک کنند و به سمت نروژ بروند. 16 نفر از افراد او
زیردریایی را ترک کردند و باقی افراد در زیردریایی یو977 به سمت آرژانتین
در زیر آب حرکت کردند.
ماجرای سفر 108 روزهاین
سفر طولانی 108 روز به طول انجامید که 66 روز آن در زیر آب بود و در تاریخ
17 آگوست 1945 این زیردریایی به بندر ماردل پلاتا آرژانتین وارد شد و خود
را به آرژانتینی ها تسلیم کرد. در این سفر 14 هزار و 175 کیلومتر توسط
زیردریایی مورد نظر طی شد. در طول حرکت 66 روزه در زیر آب از طریق یک لوله
کوچک اکسیژن لازم برای شارژ باتری های زیردریایی تامین می شد و لازم نبود
یو977 به سطح آب بیاید.
فرمانده این زیردریایی که بود؟هاینس
شفر سال 1921 در آلمان متولد شد. او در سال های ابتدایی جنگ بیشتر مشغول
آموزش دیدن در پایگاه های نیروی دریایی آلمان بود و در بیشتر دوران خدمت
خود نیز به عنوان افسر زیردست در ماموریت ها شرکت می کرد. شفر به سال 1979
در آرژانتین درگذشت. وی در طول خدمت خود نشان خدمت در زیردریایی و صلیب
آهنین درجه 1 و 2 را نیز به دست آورد. در دوران فرماندهی و در طول تنها سفر
خود به عنوان فرمانده، هیچ کشتی یا زیردریایی دشمن را نیز غرق نکرد.
مردانی که موهای شان سفید شدبر
اساس خاطرات شفر، فشار بسیار زیادی در این مدت به مردان او وارد شده و حتی
مواردی از نافرمانی نیز در زیردریایی رخ داده بود. شفر در بخشی از خاطرات
خود می نویسد: «روزی با یکی از نیروهای جوان خود روبرو می شود که از شدت
فشار موهایش مانند پیرمردان سفید شده بود.»
هاینس
شفر و مردانش بعد از این سفر طولانی به آرژانتین رسیده و در سواحل این
کشور به سطح آب می آیند. آنها به وسیله بی سیم با مقامات آرژانتین تماس
گرفتند و قصد خود برای پناهنده شدن به این کشور را اعلام کردند. شفر و
مردانش توسط مقامات آرژانتینی به آمریکایی ها و سپس به انگلیسی ها تحویل
داده شدند و چند بار درباره انتقال سران حکومت نازی و مقادیر زیادی از طلا
به آرژانتین مورد بازجویی قرار گر
فتند که البته مشخص شد این ادعاها صحت نداشته است.
ماجرای غم انگیز یک زیردریایی معروف
شفر
و مردانش بعد از مدت کوتاهی آزاد شدند اما شایعات و داستان ها درباره این
که وی و زیردریایی یو977، هیتلر و برخی مقامات رده بالای حزب نازی را به
آرژانتین فراری داده است ادامه داشت. این مسئله باعث شد هاینس شفر تبدیل به
اولین فرمانده ای شود که خاطرات خود را نوشته و در ضمن نوشتن این خاطرات
به شبهات مطرح شده نیز پاسخ بدهد. این کتاب به اسم یو977، 66 روز زیر آب،
به سال 1952 به زبان آلمانی منتشر شد و بعدها به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد
و انتشار یافت. خود زیردریایی یو977 نیز در سال 1946 توسط نیروی دریایی
آمریکا به عنوان هدف تمرینی مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد.
پایان افسانه 1167
سرنوشت بزرگ ترین ناوگان زیردریایی جهان تا جنگ جهانی دوم
شاید
برای تان جالب باشد بدانید که نازی ها در جنگ جهانی دوم بزرگ ترین ناوگان
زیردریایی ارتش های دنیا تا آن زمان را در اختیار داشتند.
گفته شده
است نازی ها تا قبل از حمله به لهستان، 52 فروند زیردریایی فعال داشتند. با
توجه به برنامه ای که هیتلر برای نبردهای آتی داشت آنها در حال تکمیل و
ساخت صدها فروند زیردریایی دیگر هم در صنایع نظامی شان بودند. جالب تر از
همه این که نازی ها تا پایان جنگ جهانی دوم موفق شدند 1101 زیردریایی از شش
کلاس مختلف در 27 مدل گوناگون را تکمیل و عملیاتی کنند. به این تعداد 135
فروند زیردریایی دیگر را هم اضافه کنید که در زمان تسلیم نازی ها در حال
ساخته شدن بودند و به عنوان غنیمت جنگی به چنگ متفقین افتادند.
البته
14 فروند زیردریایی توسط سربازان هیتلر به غنیمت گرفته شده که در مقیاس
باقی موارد چندان به چشم نمی آید. این 1167 فروند زیردریایی را صد هزار
افسر و ناوی به صورت آماده و فعال یا آماده به خدمت کنترل می کردند تا هیچ
کم و کسری وجود نداشته باشد اما در طول جنگ جهانی دوم چه بلایی سر این
ناوگان عظیم آمد؟
طی جنگ پنج فروند یو 110، یو 505، یو 507، یو 744 و
یو 1024 به تسخیر متفقین در آمد. 50 فروند از این زیردریایی ها ناپدید
شدند و هیچ گاه اطلاعاتی از آنها و خدمه شان به دست نیامد. 759 فروند
زیردریایی دیگر نازی ها هم طی شش سال جنگ جهانی دوم غرق و خدمه شان کشته یا
اسیر و مجروح شدند. 222 فروند دیگر هم هیچ گاه فعال نشدند؛ یعنی یا در حال
تعمیر بودند یا ماموریت شان تمام شده بود، یا این که برای دریافت تدارکات
به بندر مراجعه کرده و دیگر عملیاتی نشدند.
از این ناوگان عظیم 156
زیردریایی هم با اعلام تسلیم شدن ارتش آلمان تسلیم متفقین شدند. از این 156
فروند 40 فروند آن به خدمت متفقین در آمدند، باقی 116 فروند هم طی عملیاتی
در یکی، دو سال پس از پایان جنگ جهانی، منفجر و برای همیشه غرق شدند.