آیا در مغز میکروب وجود دارد یا نه؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۰۵۰
تاریخ انتشار: 2024 June 02    -    ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
میکروبیوم اصطلاحی است که برای توصیف میکروب‌های موجود در یک منطقه استفاده می‌شود و معمولاً با اندام‌های بدن انسان مانند روده، پوست یا حفره‌های بینی مرتبط است. با این حال، مجموعه‌ای از شواهد وجود دارد که وجود میکروبیوم یعنی همان میکروب در مغز را نشان می‌دهد.

آیا در مغز میکروب وجود دارد یا نه؟ (جمهوری اسلامی)

آیا در مغز میکروب وجود دارد یا نه؟ (جمهوری اسلامی)«تابناک با تو» - میکروب‌ها مجموعه‌ای از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است که در یک زیستگاه زندگی می‌کنند. حال باید دید این فرضیه که در مغز میکروب وجود دارد، فرض درستی است یا نه؟

میکروبیوم اصطلاحی است که برای توصیف میکروب‌های موجود در یک منطقه استفاده می‌شود و معمولاً با اندام‌های بدن انسان مانند روده، پوست یا حفره‌های بینی مرتبط است. با این حال، مجموعه‌ای از شواهد وجود دارد که وجود میکروبیوم یعنی همان میکروب در مغز را نشان می‌دهد. ما در اینجا به بیان تحقیقات صورت گرفته در خصوص وجود میکروب در مغز که در سایت helthline منتشر شده، می‌پردازیم.

مفهوم میکروبیوم مغز

تفکر اولیه وجود باکتری بومی در مغز از مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، آغاز شد. در این مطالعه ابتدا بررسی شد که آیا نفوذ میکروبی به مغز در بیماران مبتلا به HIV/AIDS مشاهده شده است یا خیر. در این مطالعه توالی‌های RNA غیرانسانی با بیش از ۱۷۰ باکتری و فاژ همسو مشاهده شد. علاوه بر این بافت مغز انسان را به موش‌های دارای نقص ایمنی پیوند زد، جایی که پس از آن، همان توالی باکتریایی شناسایی شد. این توالی‌ها در گروه موازی موش‌هایی که بافت پیوند شده تحت درمان حرارتی قرار گرفته بودند، شناسایی نشد.

ظهور RNA میکروبی در مغزهای تحت کنترل این باور را که مغز یک اندام عقیم و بدون میکروب است، زیر سوال برد. علاوه بر این، تشخیص RNA میکروبی در گروهی که تحت حرارت قرار نگرفته بودند نشان می‌دهد که باکتری‌های شناسایی شده زنده بوده‌اند.

آیا در مغز میکروب وجود دارد یا نه؟ (جمهوری اسلامی)

پیامدهای میکروبیوم مغز

به طور سنتی، مغز یک محیط استریل در نظر گرفته شده است، به این معنی که حاوی میکروب‌های زنده نیست. پیش از این، نفوذ میکروب به مغز تنها در زمان عفونت تصور می‌شد. سد خونی مغز که عامل ایجاد وضعیت ممتاز ایمنی در مغز شناخته می‌شود، در شرایط عادی، برای اکثر مولکول‌های بزرگ، مانند میکروب‌ها تقریباً غیرقابل نفوذ است. بنابراین، به طور معمول، تصور می‌شد که در افراد دارای سد خونی مغز سالم، میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها نباید در مغز یافت شوند.

این در حالی است که مطالعات جدید نشان می‌دهد که میکروب مغز ممکن است در کنار وجود در افراد سالم در بیماری‌های مغزی نیز نقش داشته باشد. علاوه بر این در مطالعه‌ای که بر روی نمونه‌هایی از مغزهای کنترل انجام گرفته، باکتری‌ها و گونه‌های قارچی فراوانی درنمونه‌های بیمار آلزایمری دیده می‌شود.

جهت‌گیری‌های آینده در خصوص میکروبیوم مغز

تفکر وجود میکروب در مغز هنوز در مراحل اولیه است. در حالی که گام‌های مهمی برای توضیح بیشتر این مفهوم برداشته شده است. از آنجایی که این زمینه هنوز در حال توسعه است، هنوز گام‌های لازم تحقیقات آینده برای تأیید این نتایج وجود دارد.

با توجه به اینکه مطالعات صورت گرفته در محدوده‌های سنی مختلف تمرکز دارد، ممکن است در آینده روشن شود که میکروب های شناسایی شده به دلیل تغییرات مربوط به سن هستند یا نمایش واقعی وجود یک میکروب در مغز هستند.

علاوه بر این از آنجایی که میکروب‌های موجود در روده انسان به طور بالقوه منحصر به فرد است، همین موضوع ممکن است برای میکروب‌های مغز نیز صادق باشد. در آینده این به محققان اجازه می‎‌دهد تا مشاهده کنند که آیا میکروب‌های شناسایی شده بین افراد متفاوت است یا خیر، که به طور بالقوه وجود یک میکروب در مغز را تایید می‌کند.

از آنجایی که میکروب‌های مغز ممکن است در اختلالات مغزی نقش داشته باشد، درک بهتر این رابطه ممکن است به درمان‌های آینده کمک کند. اگر میکروب‌ها در این تغییرات نقش داشته باشند، در آینده فرصت‌هایی برای استفاده از درمان هدفمند وجود دارد.

سخن پایانی

وجود میکروب در مغز مفهومی جذاب است که هنوز در حال توسعه است. در حالی که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد وجود میکروب در مغزبه صورت بالقوه در سلامت انسان نقش دارد، شک و تردید در مورد روش های مورد استفاده برای رسیدن به این نتایج هنوز وجود دارد. ادامه این تحقیقات ممکن است بسیار مهم باشد و به طور بالقوه مسیرهای درمانی جدیدی را برای اختلالات مغزی کشف کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
برچسب ها: مغز ، میکروب ، بیماری ، بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv