فوتبال زنان درگیر بحران رسوایی جنسی
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۳۸۷۵۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2022 March 07    -    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
در ماه می‌سال ۲۰۲۱ تعدادی از بازیکنان زن مشهور فوتبال آرژانتین اعتراف کردند که در سال‌های گذشته توسط یکی از مربیان سابق تیم‌های جوانان این کشور با رفتار‌های جنسی و همچنین زورگویی و مشکلات مختلف از این قبیل مواجه شده بودند و پس از مدت‌ها تصمیم گرفتند این موضوع را علنی کنند. فیفا به‌سرعت تحقیقات در این زمینه را آغاز کرد، اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

 فوتبال زنان در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و در بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام شده است. این روند روبه رشد البته درکنار خود مشکلاتی را نیز به‌دنبال داشته که یکی از مهم‌ترین‌های آن تعرض و اقدامات غیراخلاقی است که باعث شده بازیکنان و مربیان دچار حواشی مختلفی شوند. در سال‌های اخیر رسوایی‌های اخلاقی زیادی دراین‌باره گزارش شده و فیفا هم اگرچه سختگیرانه به‌دنبال مبارزه با این پدیده زشت و ناپسند است اما هنوز هم این اتفاقات تلخ در کشورهای مختلف دیده می‌شود که در ادامه نگاهی به برخی از آنها خواهیم داشت.

افغانستان

در این کشور آسیایی و پیش از ظهور طالبان در افغانستان خبری مانند بمب، فوتبال این کشور را تکان داد و آن‌هم متهم شدن کرم‌الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال این کشور به آزار و اذیت جنسی و سوءاستفاده از سمتش برای تعرض به برخی بازیکنان جوان فوتبال زنان این کشور بود که درنهایت فیفا رای به محرومیت مادام‌العمر او از فعالیت‌های فوتبالی داد و یک‌میلیون فرانک سوئیس نیز وی را جریمه کرد. البته شاید اگر این اتفاق در دوران کنونی رخ می‌داد حکومت این کشور خیلی زودتر از فیفا دراین‌باره حکمی سختگیرانه‌تر را اجرا می‌کرد.

آرژانتین

در ماه می ‌سال2021 تعدادی از بازیکنان زن مشهور فوتبال آرژانتین اعتراف کردند که در سال‌های گذشته توسط یکی از مربیان سابق تیم‌های جوانان این کشور با رفتارهای جنسی و همچنین زورگویی و مشکلات مختلف از این قبیل مواجه شده بودند و پس از مدت‌ها تصمیم گرفتند این موضوع را علنی کنند. فیفا به‌سرعت تحقیقات در این زمینه را آغاز کرد اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

استرالیا

در اکتبر سال2021 لیسا دی‌وانا، کاپیتان سابق تیم‌ملی زنان استرالیا گفت توسط رالی دابسون، هم‌تیمی سابقش مورد آزار جنسی، توهین و آزار و اذیت کلامی قرار گرفته است و از فدراسیون فوتبال این کشور خواست که در این زمینه رسیدگی کند. این اتفاق باعث بروز حواشی زیادی در فوتبال این کشور شد و فدراسیون و مسئولان ورزش استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که به دقت گزارش‌ها و تحقیقات این پرونده را مورد بررسی قرار خواهند داد. درحالی که قرار بود حدود یک‌ماه پیش نتیجه این بررسی‌ها مشخص شود اما هنوز رسما در این زمینه اظهارنظری انجام نشده و افکارعمومی استرالیا منتظر شفافیت در این زمینه هستند.

باربادوس

این کشور کوچک در دریای کارائیب نیز با چنین بحرانی مواجه شده بود و در ماه فوریه سال2021 احمد محمد، مدیرفنی سابق تیم‌های زنان این کشور متهم به آزار جنسی بازیکنان شد. گروهی متشکل از 27نفر از بازیکنان جوان در نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال این کشور خواستار برکناری و برخورد با او شدند. البته مدتی بعد محمد به «دلایل خانوادگی» از سمت خود کناره‌گیری کرد و البته درحال حاضر به‌عنوان مدیر فوتبالی در کشور کوچک سنت‌کیتس مشغول به کار است که البته فیفا درحال پیگیری وضعیت این پرونده است و از باربادوس خواستار توضیحات تکمیلی در این پرونده شده است. کنفدراسیون کونکاکاف هم از اتحادیه فوتبال سنت‌کیتس و‌نویس خواستار ارائه توضیحاتی درباره دلیل انتخاب چنین شخص پرحاشیه‌ای شده است.

کانادا

در اکتبر سال2019 موارد متعددی از تعرض جنسی و رفتارهای غیراخلاقی به باب بیراردا، سرمربی سابق تیم ملی زنان زیر 20سال این کشور نسبت داده شد و او متهم شد که رفتار مناسبی با برخی شاگردانش نداشته است. بیراردا از سوی پلیس دستگیر شد و به 6مورد رفتار جنسی نامناسب و دو مورد تجاوز و همچنین یک مورد ارتباط نامشروع با افراد زیر سن قانونی در بازه 20ساله از سال1988 تا 2008 متهم شد. پس از چندین جلسه دادگاه، این مربی کانادایی در ماه گذشته میلادی در 4مورد اتهامی خود گناهکار شناخته شد و مدت زمان زندانش به‌زودی مشخص خواهد شد.

کلمبیا

در این کشور آمریکای‌جنوبی نیز زنان از تعرض همکاران خود در امان نماندند و در ژوئن سال2020 کارولینا روسا، فیزیوتراپ سابق تیم ملی دختران زیر 17سال کلمبیا ادعا کرد که توسط دیدیه لونا، سرمربی این تیم مورد تعرض و رفتارهای جنسی قرار گرفته است که می‌توانست برای این مربی سال‌ها زندان به‌دنبال داشته باشد. لونا نیز با قبول اتهام خود و همکاری با دفتر دادستانی این کشور محکومیت خود را کاهش داد تا با مشکل زیادی مواجه نشود. درنهایت دادگاه به نوعی این پرونده را با مسامحه مختومه اعلام کرد تا آسیب زیادی به این مربی وارد نشود.

هلند

در سال2021 دو افشاگری مجزا در فوتبال هلند رخ داد که باعث بروز جنجال در رسانه‌های این کشور شد. ابتدا یک مربی تیم‌های جوانان در این کشور متهم شد که بازیکنان زیر سن قانونی خود را مجبور به رابطه جنسی با یک زن کرده است. درمورد دیگر نیز رنالد میجور، بازیکن سابق تیم‌های پایه ویتس آرنهم ادعا کرد در سال1996 و زمانی که در این تیم حضور داشته توسط مربی این تیم مورد تعرض جنسی قرار گرفته است. درمورد نخست مربی که بازیکنانش را مجبور به ارتباط نامشروع کرده بود به‌دلیل پرنوگرافی کودکان، رفتارهای غیرقانونی و آسیب به افراد به سه سال زندان محکوم شد و در مورد دوم هم چون مربی موردنظر در سال2011 فوت کرده بود پرونده با نتیجه مشخصی همراه نشد.

انگلیس

بازیکنان سابق تیم‌های کرو و منچسترسیتی با نام بردن از بری بنل، مربی سابق فوتبال انگلیس که در این دو باشگاه مشغول به کار بوده است او را به تجاوز و تعرض به چندین بازیکن در دهه‌های 70 و 80میلادی متهم کردند. به‌دنبال این اتفاق تعداد افرادی که شهامت افشای وقایعی که در سال‌های دور برایشان اتفاق افتاده بود افزایش یافت و پرونده‌ای بزرگ تشکیل شد. در سال2021 اتحادیه فوتبال انگلیس و لیگ برتر این کشور در اطلاعیه‌ای رسمی از نفراتی که در این پرونده مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند رسما عذرخواهی کرده و اعلام کردند که قصور و کوتاهی کسانی که در آن زمان عهده‌دار امور بودند باعث شده تا چنین فاجعه‌ای رخ دهد. بنل در دادگاه به تعرض به 5نفر محکوم شد و برای 34سال آینده راهی زندان شد.

آمریکا

در سال2021 پل ریلی، سرمربی تیم کارولینای شمالی به آزار و اذیت و رفتارهای غیرمشروع جنسی نسبت به دو بازیکن این تیم به نام‌های سینید فارلی و ملانیا شیم متهم شد. او البته این اتهامات را رد کرد و گفت که این اتهامات با‌ انگیزه‌های دیگری به او وارد شده است. با این حال باشگاه به سرعت او را از سمتش برکنار کرد و فدراسیون فوتبال آمریکا و فیفا تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌اند که همچنان نیز ادامه دارد و نتیجه آن هنوز مشخص نشده است.

اکوادور

یکی از مهم‌ترین موارد رسوایی جنسی در این کشور آمریکای‌جنوبی نیز مربوط به سال2019 است که لوئیس پسکارولو، سرمربی تیم‌ملی زنان این کشور متهم شد که به برخی شاگردانش پیام‌هایی غیراخلاقی ارسال کرده و حتی از تعدادی از آنها خواسته با او رابطه جنسی برقرار کنند. پسکارولو در واکنش به این اتهامات آن را ساختگی خواند و گفت که این اتفاق توهین به کادرفنی این تیم است؛ چراکه هیچ رفتار غیراخلاقی ازسوی او و کادرفنی تیمش رخ نداده است و برای او پاپوش دوخته‌اند. با این حال فدراسیون فوتبال اکوادور توجیهات او را قبول نکرد و مدتی بعد از سمتش برکنار شد.

هائیتی

اتفاقی که در این کشور رخ داد بسیار پیچیده و پرحاشیه بود و تحقیقاتی که در سال2020 در فوتبال این کشور انجام شد نشان از یک فساد سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده در فوتبال این کشور می‌داد که یوس ژان‌بارت و چندین نفر دیگر از اعضای فدراسیون فوتبال این کشور در آزار و اذیت بازیکنان دخیل بودند و حتی رئیس کمیته داوران نیز در این پرونده به‌عنوان یکی از متحمان اصلی محاکمه شد. ماجرا به قدری جنجالی شد که فیفا به سرعت وارد عمل شد و در سال2020 ژان‌بارت و در سال2021 روسنیک گرانت، رئیس کمیته داوران مادام‌العمر از تمامی فعالیت‌های فوتبالی محروم شدند و مشخص شد که اتهاماتی که به آنها وارد می‌شد کاملا درست بوده است.

مغولستان

در این کشور شرق آسیا نیز انحراف جنسی باعث بروز مشکلاتی در فوتبال زنان شد. در سال2019 اوچرالسایخان بوویباتور یکی از مربیان تیم‌های جوانان این کشور متهم به سوءاستفاده جنسی از شاگردانش شد. او متهم شد که در جریان رقابت‌های فستیوال زیر 15سال آسیا در کره‌جنوبی با چند بازیکن این تیم رفتارهای غیرمشروع جنسی داشته است که البته او این موضوع را رد کرد و گفت هیچ عمل غیراخلاقی مرتکب نشده است. در آگوست سال2019 این مربی ابتدا از تمامی فعالیت‌های ورزشی محروم شد تا تحقیقات این پرونده تکمیل شود. سه‌ماه بعد فدراسیون فوتبال مغولستان اعلام کرد که این مربی ازسوی AFC به محرومیت از فوتبال محکوم شده است اما عجیب اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ‌گاه این موضوع را رسما تایید نکرد و مشخص نشد این پرونده درنهایت به چه نتیجه‌ای رسید.

سیرالئون

در اکتبر سال2021 فدراسیون فوتبال این کشور آفریقایی تصمیم گرفت تا عبدلای باه، سرمربی تیم ملی زنان خود را از کار برکنار کرده و او را موقتا از فعالیت‌های فوتبالی محروم کند. چند روز بعد مشخص شد که دلیل این تصمیم اتهاماتی بود که به او درباره سوءاستفاده از موقعیت خود و تعرض و رفتارهای جنسی درباره برخی شاگردانش وارد شده بود و ظاهرا چند نفر از آنها پس از این رفتارها مقامات فدراسیون را در جریان رفتارهای غیراخلاقی این مربی قرار داده بودند. عبدلای باه همه اتهامات را رد کرد و گفت هیچ‌گاه چنین کارهایی را انجام نداده است اما فدراسیون او را برکنار و به مراجع قضایی معرفی کرد، اما هنوز نتیجه این پرونده و رای دادگاه مشخص نشده است.

فرهیختگان

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
0
0
دم انگلیس گرم که محکم برحورد کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
1
1
کلا از ازدای بی حد روابط همین نتایج بدست می اید واکثر کسانی که نظر مخالف دارند در واقع خودشون هم دنبال سو استفاده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
0
0
خوب دیگه هر کاری هزینه ها و سختی هاش رو داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
0
0
اگه یادتون باشه حدود بیست سال پیش هم در کشور خودمون این اتفاق افتاد که بسیار بدتر از همه اینها بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
0
2
بابا اونا که چشم و دل سیر بودن چرا این کارا رو میکنن؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv