اختصاصی
«تابناک باتو» ؛ یک مطالعهی علمی جدید، ارتباطی را بین مدت زمان مشاهدهی صفحه
نمایش (تلویزیون، لپ تاپ، موبایل و ...) و مهارتهای آمادگی پایه در ریاضیات، درک
و فهم کلمات و حروف و همچنین تواناییهای شناختی و عاطفی-اجتماعی کودکان پیدا کرده
است.
همهی
ما برای چسبیدن کودکان به تلویزیون، مقصر هستیم. ما با مشغول کردن کودکان در مقابل
تلویزیون، فرصتی را به منظور انجام کارهایی همچون تهیه شام یا مکالمهی تلفنی برای
خود فراهم میکنیم. البته بله، به دلیل اینکه ما در میان سایر مشکلات بالقوه، از
مضرات تماشای بیش از حد تلویزیون برای کودکان همچون چاقی مفرط آگاه هستیم، گاهی
اوقات حس بدی نسبت به این موضوع داریم. اما هم اکنون، یک پژوهش علمی جدید از سوی
دانشگاه نیویورک نشان میدهد که والدین باید از علت دیگری هم در مورد چرایی
محدودیت مدت زمان تماشای تلویزیون برای کودکان، مطلع شوند: تماشای بیش از حد
تلویزیون توسط کودکان، آمادگی آنها را برای ورود به مدرسه کاهش میدهد.
محققان
میگویند که تماشای تلویزیون بیش از چند ساعت در روز با کاهش آمادگی در مهدکودکها
علی الخصوص در میان خانوادههای کمدرآمد در ارتباط است. این یافتهها در مجلهی
«طب رفتاری و رشدی کودکان» (Developmental &
Behavioral Pediatrics) منتشر شدهاند.
اندرو
ریبنر (Andrew Ribner)
کاندیدای دکترا در دانشکده روانشناسی کاربردی دانشگاه نیویورک در اظهارنظری گفت: این
مطالعه، مهر تاییدی بر توصیهی «آکادمی طب اطفال آمریکا» (AAP) است که کودکان 2 تا 5 سال را حداکثر به یک ساعت تماشای تلویزیون
در شبانهروز، تشویق میکند. اما فکر میکنم برای اغلب والدین، صحبت از این کار
بسیار راحتتر از اجرای آن است. با توجه به اینکه مطالعات نشان دادهاند که کودکان
اغلب بیش از میزان توصیه شده به تماشای تلویزیون میپردازند و گسترش فعلی فناوریهایی
همچون فناوری گوشیهای هوشمند و تبلتها، اشتیاق به تماشای مکرر صفحهی نمایش را
بیش از هر زمانی افزایش داده است.
اما
بر اساس این مطالعه، تماشای مکرر صفحه نمایشها میتواند پیامدهای واقعی و محسوسی
را روی رشد کودکان داشته باشد. محققان 807 مهدکودک را با سوابق مختلف، در این
مطالعه مورد بررسی قرار دادند. والدین کودکان در این مطالعه، درآمدهای خود و مدت
زمان تماشای روزانهی تلویزیون توسط کودکان خود را اعلام کردند. (بازیهای
کامپیوتری، تبلت، گوشیهای هوشمند در این مطالعه در نظر گرفته نشدند)
سپس،
شرکتکنندگان کوچک این مطالعه علمی از نظر مهارتهای آمادگی در ریاضیات، درک و فهم
کلمات و حروف و همچنین تواناییهای شناختی و عاطفی-اجتماعی اساسی همچون حافظه
کوتاه مدت، انعطاف پذیری شناختی و کنترل مهاری، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وقتی
که کودکان بیش از دو ساعت در روز برای تماشای تلویزیون وقت میگذارند، آمادگی ورود
به مدرسهی آنها به صورت منفی تحت تأثیر قرار میگیرد و همچنین وقتی که درآمد
خانوادهها کاهش مییابد، ارتباط بین تماشای تلویزیون و کاهش آمادگی رفتن به مدرسه
بیشتر نمایان میشود. خانوادههای نزدیک خط فقر، بیشترین کاهش آمادگی را تجربه
کردند. (خانوادههای دارای درآمد سالانهی حدود 21 هزار دلار معادل حدود 80 میلیون
تومان به عنوان خانوادههای نزدیک خط فقر در نظر گرفته شدند)
جالب
توجه است که محققان هیچ ارتباطی را بین آمادگی رفتن به مدرسه و تماشای تلویزیون در
خانوادههای با درآمد بالا (درآمد سالانهی حدود 127 هزار دلار معادل حدود 480
میلیون تومان برای یک خانوادهی چهار نفره) ذکر نکردند. محققان اظهار میکنند که
کودکان خانوادههای با درآمد بالا احتمالاً محتوای آموزشی بیشتری را تماشا میکنند
و والدین آنها نیز میتوانند برنامههای تلویزیونی بیشتری را همراه با کودکان خود
تماشا کنند که پیش از این، ارتقای یادگیری در این حالت به اثبات رسیده بود.
یافتهی
جالب دیگر: تماشای تلویزیون به شکلی منفی با مهارتهای ریاضیات و عملکرد اجرایی در
ارتباط بوده است اما ارتباط مشابهی با دانش فهم حروف و کلمات ذکر نشده است. این
امر شاید به این دلیل باشد که برنامههای کودکان بیشتر روی آموزش سواد تمرکز دارند
تا روی ارتقای مهارتهای ریاضی.
خانم
کارولین فیتسپاتریک (Caroline Fitzpatrick) از
دانشگاه کانادایی «سنت-آن» (Université Sainte-Anne) و پژوهشگر همکار در این مطالعه علمی، اظهار کرد: نتایج به دست
آمده نشان میدهند، موقعیتهایی که مدت زمان تماشای تلویزیون کودکان را در برمیگیرند،
میتوانند اثرات مخربی در بازده یادگیری آنها داشته باشد.
قابل
توجه والدین: تمام توان خود را برای محدود کردن مدت زمان تماشای تلویزیون توسط
کودکان بگذارید. البته شاید بهتر باشد قبل از هر کاری، کودکان خود را از روی
کاناپه و مبل راحتی جدا کنید!
Parents