چرا در تمام طول سال، آبریزش بینی دارید؟
کد خبر: ۷۱۹۸۲
تاریخ انتشار: 2017 May 02    -    ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
پاسخ به یک سؤال؛
طبق یک تحقیق تازه، آلودگی هوا با التهاب بینی و بافت سینوس در ارتباط است. دانشمندان دریافتند که این التهاب می‌تواند شما را در تمام طول سال با آبریزش بینی تنها بگذارد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده آمریکا با انجام آزمایشاتی روی موش‌ها دریافتند که آلودگی هوا به سیستم تنفسی فوقانی آسیب وارد می‌کند.

چرا در تمام طول سال، آبریزش بینی دارید؟ اختصاصی «تابناک باتو» ؛ آیا همیشه در حال بالا کشیدن آب بینی خود هستید و در تمام طول سال به دنبال دستمال کاغذی می‌گردید، در حالی که فصل آلرژی نیست و حتی سرماخوردگی هم ندارید!؟

شاید بهتر باشد که به معنای واقعی کلمه، نگاهی به هوای اطراف خود بیندازید.

چرا در تمام طول سال، آبریزش بینی دارید؟

طبق یک تحقیق تازه، آلودگی هوا با التهاب بینی و بافت سینوس در ارتباط است. دانشمندان دریافتند که این التهاب می‌تواند شما را در تمام طول سال با آبریزش بینی تنها بگذارد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده آمریکا با انجام آزمایشاتی روی موش‌ها دریافتند که آلودگی هوا به سیستم تنفسی فوقانی آسیب وارد می‌کند.

مدت‌هاست که دود و آلاینده‌ها به عنوان عوامل افزایش دهنده‌ی مشکلات تنفسی همچون آسم شناخته می‌شوند اما این اولین باری است که این مواد با آبریزش بینی مرتبط می‌شوند.

دکتر مورای راماناتان (Murray Ramanathan) سرپرست اصلی این مطالعه‌ی علمی گفت: فوانین و مقررات در ایالات متحده آمریکا، بسیاری از آلودگی‌های موجود در هوا را زیر ذره‌بین گذاشته‌اند اما در مکان‌هایی مانند دهلی نو، قاهره و یا پکن (بیجینگ) که مردم با استفاده از چوب و زغال، خانه‌های خود را گرم می‌کنند و کارخانه‌ها، مواد آلاینده‌ را وارد هوا می‌کنند، تحقیقات ما نشان می‌دهد که بروز مشکل مزمن سینوسی در میان مردم این مکان‌ها بیشتر است.

محققان برای امتحان فرضیه‌ی خود، موش‌های 38 هفته‌ای را پنج روز در هفته و به مدت 16 هفته، هم در معرض هوای تصفیه شده و هم در معرض هوای تصفیه نشده شهر بلتیمور قرار دادند.

تعداد گلبول‌های سفید خون در موش‌هایی که در معرض آلودگی قرار داشتند، پس از اتمام این آزمایش 16 هفته‌ای، بیشتر بود و همین افزایش در سلول‌های سفید خون نشان می‌داد که این موش‌ها از میزان التهاب بیشتری رنج می‌برند.

این موش‌ها همچنین دارای میزان بالاتری از آر ان ای (RNA) پیام رسان – اطلاعات و نقشه‌های دی ان ای ضروری برای ساخت پروتئین‌ها – در ژن‌های مرتبط با التهاب بودند.

دکتر راماناتان اضافه کرد: التهابی که باعث جذب ائوزینوفیل (نوعی از گلبول‌های سفید خون) می‌شود، همان اتفاقی است که در ریه‌های افراد دچار آسم می‌افتد. بنابراین قرارگیری طولانی مدت موش‌ها در معرض آلودگی هوا، اساساً به نوعی از آسم بینی منجر می‌شود.

چرا در تمام طول سال، آبریزش بینی دارید؟

آزمایشات بیشتر نشان داد که لایه‌ سطحی داخل بینی موش‌های آزمایشگاهی در معرض هوای آلوده، بین 30 تا 40 درصد نسبت به سایر موش‌هایی که در معرض آلودگی قرار نداشتند، ضخیم‌تر بود.

محققان همچنین دریافتند که میزان بالاتر پروتئین آلبومین سرم در موش‌های در معرض آودگی هوا، نشان‌دهنده‌ی این است که مواد آلاینده‌ در میان دیواره‌های موجود در راه عبور بینی و سینوس‌ها شکسته شده بودند.

وی همچنین گفت: ما شواهد بسیاری را شناسایی کرده‌ایم که تنفس در هوای آلوده، مستقیماً باعث از بین رفتن سینوس و راه‌های عبوری هوا در بینی موش‌ها می‌شود.

سالم نگه داشتن این دیواره از هر گونه عفونت یا آسیب در برابر سایر منشاء‌ها همچون گرده‌ها و میکروب‌ها، برای حفاظت از سلول‌های بافت سینوس بسیاری اساسی و مهم است.

The Sun
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار