آیا با پزشک دیگری هم باید مشورت کرد؟
کد خبر: ۷۲۳۷۰
تاریخ انتشار: 2017 May 06    -    ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
از کجا می‌دانید که تشخیص پزشک شما درست بوده است؟ بر اساس یک مطالعه جدید، بیش از 20 درصد بیماران که نظر پزشک دوم را جویا می‌شوند، به اشتباه بودن نظر پزشک اول خود پی می‌برند. محققان در این مطالعه، تشخیص‌های بیماری در 286 بیمار را قبل و بعد از ارجاع به بیمارستان «مایو کلینیک» (Mayo Clinic) در ایالت مینه‌سوتا با یکدیگر مقایسه کردند.

آیا با پزشک دیگری هم باید مشورت کرد؟ اختصاصی «تابناک باتو» ؛ یک پژوهش علمی جدید نشان می‌دهد که بیش از یک پنجم بیماران که برای تایید صحت تشخیص پزشکی اول به پزشک دیگری مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که تشخیص اولیه نادرست بوده است.

از کجا می‌دانید که تشخیص پزشک شما درست بوده است؟ بر اساس یک مطالعه جدید، بیش از 20 درصد بیماران که نظر پزشک دوم را جویا می‌شوند، به اشتباه بودن نظر پزشک اول خود پی می‌برند. اگر این پژوهش که در مجله‌ی «Evaluation in Clinical Practice» (ارزیابی در معاینه‌ی بالینی) منتشر شده است، وحشتناک به نظر می‌رسد، باید بدانید که این پژوهش فقط بازتابی از گزارش سال 2015 «آکادمی ملی پزشکی» (National Academy of Medicine) آمریکاست که می‌گوید اغلب مردم حداقل یک مورد تشخیص اشتباه یا دیرهنگام را تجربه می‌کنند.

آیا با پزشک دیگری هم باید مشورت کرد؟

راه حل

محققان در این مطالعه، تشخیص‌های بیماری در 286 بیمار را قبل و بعد از ارجاع به بیمارستان «مایو کلینیک» (Mayo Clinic) در ایالت مینه‌سوتا با یکدیگر مقایسه کردند. آنها دریافتند که بر اساس فرم ارجاع بیماران، یک پنجم بیماران با یک تشخیص متفاوت از تشخیص پزشک نخست برای آنها، روند تشخیص بیماری خود را تکمیل می‌کنند. پروفسور م. نیسونز (M Naessens) از بخش پژوهش و سیاست‌گذاری مراقبت‌های بهداشتی و درمانی بیمارستان مایو کلینیک می‌گوید: «البته هر وضعیتی نیاز به بررسی و تشخیص ثانویه ندارد. با این حال، با تشخیص یک بیماری جدی، اگر بیماری همان طور که انتظار می‌رود، پاسخ نمی‌دهد، شاید ارزش این را داشته باشد که جویای نظر پزشک دیگری شویم.

یک پژوهش در کشور انگلستان، روی هزار بیمار که در 10 بیمارستان فوت کردند، نشان داد که 5.2 درصد از این مرگ و میرها احتمالاً به علت تشخیص نادرست، قابل پیشگیری بوده‌اند. بیماری‌های شایعی همچون زات الریه، ایست قلبی، نارسایی حاد کلیوی و سرطان اغلب دچار تشخیص اولیه‌ی نادرستی می‌شوند.

تشخیص‌های پزشکی با دریافت سوابق بیمار، معاینه و رسیدن به یک فرضیه از سوی دکتر معالج آغاز می‌شود. این فرضیه شاید اثبات شود و یا اینکه توسط آزمایشات، معاینات بیشتر و یا گاهی هم توسط بروز علائم تازه تغییر می‌کند. بیماران در مطالعه‌ی بیمارستان مایو کلینیک، اغلب در مراجعه اول به مراکز درمانی، تشخیص‌های مبهمی داشتند. تشخیص اولیه کاهش وزن – که به خودی خود یک بیماری نیست – به لنفوم بدل می‌شود و همچنین فردی با تشخیص اولیه آنمی (کم خونی) که می‌تواند به دلیل شماری از بیماری‌های مختلف ایجاد شده باشد، در نهایت با تشخیص نهایی هپاتیت خود ایمنی مواجه می‌شود.

آیا با پزشک دیگری هم باید مشورت کرد؟

اگر در مورد تشخیص پزشک معالج خود مطمئن نیستید، می‌توانید نظر وی را در مورد رد احتمال وجود بیماری و مشکلی که به آن مشکوک هستید، جویا شوید. اگر همچنان قانع نشدید، پزشک معالج شما را باید به همکار دیگر خود ارجاع دهد. اگر شما پس از تشخیص بیمارستانی، نیاز به مشورت دیگری داشتید، می‌توانید از دکتر بخواهید تا نظر خود را در مورد بیماری شما اعلام کند و یا اینکه می‌توانید با پزشک معالج خود تماس بگیرید و او نیز با بیمارستان تماس بگیرد تا جزئیات بیشتری را در مورد تشخیص داده شده از بیمارستان دریافت کند. پزشک معالج می‌تواند شما را به یک مشاور دیگری ارجاع دهد. البته در صورت پیگیری این روند توسط سیستم مدیریت ارجاع مرکزی، این کار کمی زمان خواهد برد.

پزشک معالج در مورد ارجاع قبلی شما از جمله نتایج آزمایشات به مشاور اطلاعاتی را خواهد داد. پزشکان به طور کلی با نظر و تشخیص دوباره از سوی همکاران خود مشکلی ندارند. آنها نارضایتی بیماران را نمی‌خواند و علاقه‌ای به از دست دادن تشخیص درست نیز ندارند.

گاردین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار