چرا هزینه کوتاه کردن موی زنان بیشتر از مردان است؟
کد خبر: ۳۲۰۶۹۲
تاریخ انتشار: 2024 August 05    -    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

چرا هزینه کوتاه کردن موی زنان بیشتر از مردان است؟

شاید برای بسیاری زنان عادی باشد که هربار به آرایشگاه می‌روند هزینه بیشتری نسبت به شریک زندگی مردشان، برادرشان و یا دیگر دوستان مردشان بپردازند. اما آیا آنها خدمات ویژه‌ای دریافت می‌کنند؟ این تفاوت هزینه توجیه‌پذیر است؟

چرا هزینه کوتاه کردن موی زنان بیشتر از مردان است؟ (خبرفوری)

«تابناک با تو» - شاید برای بسیاری زنان عادی باشد که هربار به آرایشگاه می‌روند هزینه بیشتری نسبت به شریک زندگی مردشان، برادرشان و یا دیگر دوستان مردشان بپردازند. اما آیا آنها خدمات ویژه‌ای دریافت می‌کنند؟ این تفاوت هزینه توجیه‌پذیر است؟

برخی می‌پندارند این موضوع مثالی از «مالیات صورتی» است، به این معنا که خدمات ویژه زنان بدون هیچ دلیل مشخصی گران‌تر از خدمات ویژه مردان هستند. به هرحال بنابر داده‌های موجود، زنان حق دارند از چنین تفاوت هزینه‌هایی مستاصل باشند.

درسال گذشته، هزینه متوسط برای کوتاه کردن موی زنان در ایالات متحده ۵۱.۷۱ دلار و برای مردان ۳۴.۵۶ دلار بود. یعنی زنان تقریبا ۱.۵ برابر مردان باید پول صرف کوتاه کردن مویشان می‌کردند.

در آن سوی اقیانوس، در بریتانیا هم داده‌ها گواه واقعیتی مشابه هستند.

بنابر تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ در بریتانیا انجام شد، زنان به طور متوسط ۳۱.۹۹ پوند (۴۰.۸۰ دلار) برای کوتاه کردن ساده مویشان که ممکن است شامل شستشو و خشک کردن آن نیز باشد، می‌پردازند. این در حالی است که این مبلغ بیش از دو برابر میانگین ۱۲.۱۷ پوند (۱۵.۵۰ دلار) است که مردان برای همان خدمات یا خدمات مشابه پرداخت می‌کنند.

چرا هزینه کوتاه کردن موی زنان بیشتر از مردان است؟ (خبرفوری)

اما خدمات آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی تنها در کوتاه کردن مو خلاصه نمی‌شود و این اماکن خدمات گوناگونی از رنگ کردن و کراتینه کردن تا برخی خدمات درمانی برای مو‌های سر ارائه می‌کنند.

بدیهی است که این کسب و کار‌ها افرادی با سطوح مهارت و آموزش مختلف را برای کار بر روی مشتریانی با انواع بافت و طول مو‌های مختلف به کار می‌گیرند. همچنین تفاوت‌های بسیاری در نوع تجربه مشتریان وجود دارد.

فرد جونز، مشاور حقوقی فدراسیون حرفه‌ای زیبایی کالیفرنیا، نماینده کسب و کار‌ها و کارکنان حوزه مراقبت مو در آمریکا می‌گوید: «ارائه برخی خدمات نصف روز زمان می‌برد و در برخی موارد شامل ارائه شامپاین و دیگر نوشیدنی‌ها هم می‌شود و برخی خدمات دیگر هم ممکن است در ۱۵ دقیقه انجان شود.»

یک مساله چندلایه‌ای

تارا فارمر، ویراستار وبسایت فش (Fash)، که یک راه ارتباطی برای مصرف‌کنندگان با کسب‌وکار‌های محلی در سراسر ایالات متحده است، اختلاف معمول طول مو را به عنوان دلیل اصلی این اختلاف هزینه می‌داند و می‌گوید: «کوتاه کردن موی زنان معمولا بیشتر از مردان زمان می‌برد و اغلب شامل کار با مو‌های بلندتر و استفاده از محصولات، ابزار‌ها و تکنیک‌های بیشتر است.»

بنابر گزارش این وبسایت هزینه متوسط برای کوتاه کردن موی زنان در سراسر آمریکا بین ۴۵ تا ۷۵ دلار و برای مردان بین ۲۵ تا ۵۰ دلار است.

دیگر خدمات مانند رنگ کردن به راحتی می‌تواند هزینه‌ها را به اعداد سه رقمی برساند. برای مثال هزینه متوسط برای هایلایت یا بالیاژ در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷۵ دلار بود.

کارولین لاریسی، مدیر عامل فدراسیون ملی مو و زیبایی (NHBF) می‌گوید که زنان بیش از مردان خواستار چنین خدماتی هستند.

او می‌افزاید: «خدمات درخواستی خانم‌ها معمولا شامل شامپو، نرم‌کننده، مواد درمانی و همچنین کوتاه و خشک کردن مو است، در حالی که آقایان معمولا صرفا می‌خواهند موهایشان را کوتاه کنند.»

کارولین لاریسی یادآور می‌شود که با این حال، به طور کلی، زنان هنوز حدود دو و نیم برابر بیشتر از مردان برای کوتاه کردن ساده مو هزینه می‌پردازند. هرچند او معتقد است که این هزینه به دلیل زمان بیشتری است که صرف کوتاه کردن موی خانم‌ها می‌شود.

چرا هزینه کوتاه کردن موی زنان بیشتر از مردان است؟ (خبرفوری)

قیمت‌گذاری جدید

کریستین رانکین، آرایشگر نیویورکی، بر این باور است که باید به طور کامل قیمت‌گذاری بر اساس جنسیت را کنار گذاشت. او گفت: «وقتی به مدرسه آرایشگری می‌روید، یاد می‌گیرید که چگونه مو‌ها را کوتاه کنید. این که آموزش کوتاه کردن موی مردان و زنان متفاوت قلمداد شود، مضحک است.»

کریستین رانکین در مورد چگونگی قیمت‌گذاری دو راه را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید که آرایشگران می‌توان از مشتریان بر اساس طول موی آنها و یا زمان لازم برای کوتاه کردن هزینه بگیرند.

سالن آرایش موی «گولدی ایکس باکس» از پنج سال پیش قیمت‌گذاری مبتنی بر جنسیت را کنار گذاشته است.

لیز برنز، موسس «گولدی ایکس باکس» می‌گوید: «مشتری اکنون برای زمان و تخصص هزینه می‌پردازد و این هیچ ارتباطی با جنسیت ندارد.»

اشلی هیث، مدیر این سالن می‌گوید: «کوتاه کردن مو به طور خودکار برای یک ساعت رزرو می‌شود، اما اگر فقط ۳۰ دقیقه طول بکشد، مشتری فقط برای همان ۳۰ دقیقه هزینه می‌پردازد. هیچ نرخ ثابتی وجود ندارد.»

منبع: خبرفوری

 

آخرین اخبار