خرماپزون سفر کجا بریم؟
کد خبر: ۳۱۹۴۶۴
تاریخ انتشار: 2024 August 06    -    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰

خرماپزون سفر کجا بریم؟

چله تابستان نزدیک است. به این فکر می‌کنیم که آخر هفته‌ها و تعطیلات از گرمای هوا به کجا بگریزیم؟! اما این فکر همواره با ما است تا جایی متفاوت و خنک را انتخاب کنیم. فضایی سرسبز و روح‌نواز که حال دلمان را برای مدت‌ها خوب کند. اما چرا همیشه مقصدی مشخص داریم؟

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

«تابناک با تو» - چله تابستان نزدیک است. به این فکر می‌کنیم که آخر هفته‌ها و تعطیلات از گرمای هوا به کجا بگریزیم؟! اما این فکر همواره با ما است تا جایی متفاوت و خنک را انتخاب کنیم. فضایی سرسبز و روح‌نواز که حال دلمان را برای مدت‌ها خوب کند. اما چرا همیشه مقصدی مشخص داریم؟ چرا به بهشت‌های گمشده ایران نمی‌رویم؟ مثلا ممکن است همواره مازندران را برای سفر انتخاب کنیم، اما بهتر نیست در همان مازندران نقاط بکر، خنک و جذاب‌تری را از نزدیک ببینیم که تا کنون حتی تصور نمی‌کردیم چنین جایی وجود داشته باشد؟ اگر نمی‌دانید خرماپزون را در کدام نقطه سپری کنید ۸ پیشنهاد متفاوت و خنک برای شما داریم، پس همراهمان بمانید.

۱. جنگل فندقلو در استان اردبیل

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

جنگل فندقلو در شهر نمین استان اردبیل یکی از خنک‌ترین مناطق گردشگری ایران در فصل تابستان است. درواقع برای یافتن مقصدی مناسب با آب و هوای خنک، بهتر است به سراغ خنک‌ترین استان‌های ایران برویم که یکی از آنها استان اردبیل است. جنگل فندقلو که آن را «مَشه» نیز می‌نامند، با درخت‌هایی سربه فلک کشیده و گونه‌هایی گیاهی که برخی از آنها را هیچ کجای دیگر نمی‌توانید ببینید، محلی است برای پرسه زنی‌های گوزن وحشی. یعنی با رفتن به این جنگل در دل تابستان، هم فال دارید و هم تماشا. قدم به قدم در این جنگل دشت‌هایی از گل سوسن و بابونه خواهید دید که روح شما را آرام می‌کنند.

برای رفتن به جنگل فندقلو در استان اردبیل باید به ۱۰ کیلومتری شهر نمین بروید و سپس با استفاده از تابلو راهنما یا نقشه آنلاین مسیر خود را ادامه دهید.

۲. تـالاب چـغاخـور در استان چهارمحال بختیاری

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

به جز استان اردبیل، امسال، استان چهار محال بختیاری، به خصوص شهرکرد و بروجن جزو شهرستان‌های خنک ایران در روز‌های اخیر به حساب می‌آیند. در این میان، یکی از خنک‌ترین منطقه‌های گردشگری در این استان که آب و هوایی به شدت خنک دارد و طبیعتی خیره کننده دارد، تالاب چغاخور است. آب این تالاب از جوی‌ها و رود‌هایی تامین میشود که از بالای کوه سرچشمه می‌گیرد. بله درست حدس زدید، دورتا دور این تالاب کوه‌هایی سربه فلک کشیده خواهید دید که حتی در دل تابستان ممکن است لکه‌هایی از برف روی آن مشاهده شود.

برای رفتن به تالاب چغاخور پس از استان بروجن باید در مسیر جاده شهرکرد-خوزستان قرار بگیرید، این تالاب در ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار گرفته است.

۳. آبشار بل در استان کردستان

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

استان کردستان نیز یکی از خنک‌ترین استان‌های ایران در فصل تابستان به حساب می‌آید. در این استان می‌توان جاذبه‌های طبیعی متفاوتی پیدا کرد که خنک و جذاب هستند، اما آبشار بل یکی از جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته شده در این استان است که در ناحیه اورامانات قرار دارد. جدای از آبشار بل، ناحیه اورامانات یکی از بهشتی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که پیش از مرگ حتما باید ببینیم. فشار این آبشار به شدت قوی است و سرانجام به رودخانه سیروان می‌ریزد.

برای رفتن به آبشار بل در استان کردستان باید به روستایی با همین نام در ناحیه اورامانات در نزدیکی مریوان بروید.

۴. دریاچه گهر در استان لرستان

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

حالا می‌رسیم به استان لرستان و خنک‌ترین جاذبه طبیعی آن؛ یعنی دریاچه گهر! ممکن است بپرسید چرا این دریاچه را به عنوان خنک‌ترین جاذبه طبیعی استان لرستان معرفی کرده‌ایم؟! دلیل این مساله ارتفاع این دریاچه از سطح دریاست که به ۲۳۶۰ متر می‌رسد. این دریاچه زیبا که توسط تپه‌های سرسبز احاطه شده است، یکی از بزرگترین دریاچه‌های طبیعی ایران به حساب می‌آید که آبی شیرین دارد و محلی است برای زندگی ماهی‌های قزل آلا. جالب است بدانید که آب این دریاچه از رودخانه تاپله تامین می‌شود و خود آن به دو بخش دریاچه گهر کوچک و بزرگ تقسیم شده است.

برای رفتن به دریاچه گهر در استان لرستان باید به منطقه حفاظت شده اشترانکوه بروید که خود جزو نقاط گردشگری خنک استان لرستان به حساب می‌آید.

۵. ییلاق خوشواش در استان مازندران

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

تا نام استان مازندران می‌آید یاد چالوس و نوشهر می‌افتیم و هوایی شرجی که تنمان را چسبناک می‌کند و اعصابمان را خراب. اما، در همین استان و در شهرستان‌هایی مثل آمل، هستند جاذبه‌های طبیعی، روستا‌ها و ییلاق‌هایی که فقط در فصل تابستان می‌توانیم به آن سفر کنیم چراکه در سایر فصول یخ می‌زنیم. به عنوان مثال ییلاق خوشواش که ممکن است کمتر نام آن را شنیده باشید. این ییلاق سرسبز و زیبا با آب و هوایی خنک گاهی محلی است برای گیر افتادن ابر‌ها و پدید آمدن جنگل ابر. این ییلاق که دقیقا نوک قله کوه به وجود آمده، منظره‌ای دلنشین از استان مازندران را به چشم ما پیشکش می‌کند، بعلاوه قدم به قدم چشمه‌هایی در دل آن می‌جوشد که جذابیت آن را چندین برابر کرده.

برای رفتن به ییلاق خوشواش باید به ۲۲ کیلومتری شهرستان آمل بروید.

۶. آبشار آب پری در استان مازندران

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

آبشار آب پری در استان مازندران نیز یکی دیگر از خنک‌ترین مقاصدی است که می‌توانیم به آن فکر کنیم. این محله خنک این بار در شهر نور قرار گرفته و در نزدیکی رویان است. یعنی شما در دل طبیعتی جنگلی و جاده‌های پرپیچ و خم هستید که آرامشتان را تضمین می‌کند. در دل این منطقه جنگلی، آبشاری خروشان و زیبا را خواهیم دید که نام آن را آب پری گذاشته‌اند. فراموش نکنید که دمای هوای مرکز شهر نور هرچقدر که باشد، در کنار آب پری ۱۰ الی ۱۵ درجه آب و هوای خنک‌ترین را تجربه خواهیم کرد.

برای رفتن به آبشار آب پری باید به ۵ کیلومتری شهر نور یا ۱۳ کیلومتری رویان بروید.

۷. شهر دیلمان در استان گیلان

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

ممکن است هر یک از جاذبه‌های طبیعی را به سبب ویژگی خاصی بشناسند؛ ناحیه دیلمان در استان گیلان را همه به دلیل آب و هوای خنکی که دارد می‌شناسند. دلیل این مساله نیز حضور این شهر در ارتفاع ۱۶۰۰ کیلومتری است؛ یعنی به طور کل رطوبت دریای خزر را دور زده‌ایم. جدای از این مساله، دیلمان را به این دلیل می‌شناسند که یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر به حساب می‌آید. پس اگر آن را ندیده‌ایم باید در اولین فرصت اقدام کنیم.

برای رفتن به شهر دیلمان در استان گیلان باید به ۴۶ کیلومتری جنوب سیاهکل بروید.

۸. شهر طالقان در استان البرز

خرماپزون سفر کجا بریم؟ / هشت پیشنهاد متفاوت و خنک(خبرفوری)

اگر به دنبال منطقه گردشگری و جاذبه‌ای بکر و طبیعی هستید که نزدیک به تهران و کرج باشد و آب و هوای آن به شدت سرد، بهتر است در اولویت خود استان طالقان را قرار دهید. این شهر در آغوش رشته کوه البرز قرار گرفته و به شدت پرآب است. دریاچه، رود و چشمه از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی طالقان هستند که به خنکی هوای آن نیز می‌افزایند.

برای رفتن به شهر طالقان باید از استان البرز و اتوبان کرج-قزوین وارد جاده طالقان شوید که تابلوی آن در ۵۰ کیلومتری این اتوبان نصب شده است.

منبع: خبرفوری

آخرین اخبار