«حباب» معمار چینی که از خانۀ صد سالۀ ژاپنی بیرون زده
کد خبر: ۳۱۹۶۶۶
تاریخ انتشار: 2024 August 06    -    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

«حباب» معمار چینی که از خانۀ صد سالۀ ژاپنی بیرون زده

این سازه با شکل و شمایل ارگانیکش که با یک خانه صدساله در دهکده مورونو ادغام شده، سرآغاز تعامل با حومه باستانی ژاپنی و شبیه حبابی است که به آرامی از این ساختار چوبی سنتی به بیرون دمیده است. این طراحی در نهایت، فضایی موقت و انعطاف‌پذیر خلق کرده که تقلیدی از سبکی و شفافیت هوای تنفسی است. 

«حباب» معمار چینی که از خانۀ صد سالۀ ژاپنی بیرون زده است (عصرایران)

«حباب» معمار چینی که از خانۀ صد سالۀ ژاپنی بیرون زده است (عصرایران)«تابناک با تو» - ما یانسانگ (Ma Yansong) معمار از گروه معماری MAD جدیدترین نصب خود به نام «حباب زودگذر» (Ephemeral Bubble) را در سه‌سالانه‌ی هنری اِکیگو سوماری ۲۰۲۴ معرفی کرده است.

این سازه با شکل و شمایل ارگانیکش که با یک خانه صدساله در دهکده مورونو ادغام شده، سرآغاز تعامل با حومه باستانی ژاپنی و شبیه حبابی است که به آرامی از این ساختار چوبی سنتی به بیرون دمیده است. این طراحی در نهایت، فضایی موقت و انعطاف‌پذیر خلق کرده که تقلیدی از سبکی و شفافیت هوای تنفسی است. 

طراحی بیومورفیک (زیست‌ریخت) برای اکتشاف احساسی و معنوی

«حباب» معمار چینی که از خانۀ صد سالۀ ژاپنی بیرون زده است (عصرایران)

طراحی بیومورفیک این حباب زودگذر از طبیعت الهام گرفته شده و شکل‌های سیال و نرمی را در فرم خود به نمایش گذاشته است. این مفهوم از گروه معماری MAD، فضایی بازیگوش و تعاملی را معرفی کرده و چیدمان تجربی را برای کاوش احساسی و معنوی ایده‌آل کرده و بر اهمیت مشارکت در طراحی تاکید دارد.

درون این سازه، فضا به صورت گسترده و تعریف‌نشده احساس می‌شود و مناسب اجراها، مراسم، گردهمایی‌ها و رویداد‌های دیگر است. این چیدمان، فضای سبز و رنگ‌های اطراف را در فضای داخلی سفید خود منعکس کرده و فضایی پر از نور و ملایمت ایجاد کرده است. 

دمیدن زندگی جدید در خانه صدساله‌ی ژاپنی

«حباب» معمار چینی که از خانۀ صد سالۀ ژاپنی بیرون زده است (عصرایران)

حباب زودگذر با خلق تلفیقی از عناصر مجازی و ملموس، قدیم و جدید را با هم آمیخته و زندگی جدیدی را به این ساختمان قدیمی بخشیده است. به نقل از گروه معماری MAD: «حباب زودگذر داخل یک روستای سنتی است، اما به عمد بدون منشأ ظاهر شده و تجسم یک «سمبل زدایی» عمدی برای القای سرزندگی فرهنگی جدید است.

این خانه صدساله که اکنون خانه چینی هوآیوآن نام گرفته، از زمان افتتاحش در سال ۲۰۱۶، مرکزی برای بیان هنری و تبادل فرهنگی چینی بوده است. این خانه همچنان در نسخه ۲۰۲۴ حوزه هنری اِکیگو سوماری، پیوندی حیاتی بین جوامع هنری چینی و ژاپنی است.»

«حباب» معمار چینی که از خانۀ صد سالۀ ژاپنی بیرون زده است (عصرایران)

جشنواره هنر اِکیگو سوماری ژاپن که سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی شد و هر سه سال یک بار برگزار می‌شود، بزرگترین جشنواره بین‌المللی هنر در فضای باز در جهان است. این جشنواره از زمان آغاز به کار خود، نزدیک به هزار هنرمند از بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را گرد هم آورده تا برای این نمایشگاه آثار هنری خلق کنند.

بیشتر این هنرمندان از محوطه نمایشگاه بازدید می‌کنند و شخصاً در این آفرینش شرکت می‌کنند. بیش از ۲۳۰ اثر دائمی که در ۲۵ سال گذشته گردآوری شدند، در سرتاسر اِکیگو سوماری پراکنده‌اند و سبب شدند جشنواره لقب «موزه هنری بدون سقف» را به خود اختصاص دهد.

«حباب» معمار چینی که از خانۀ صد سالۀ ژاپنی بیرون زده است (عصرایران)

فضای درون سازه گسترده و فاقد بخش‌های مجزا است

 

آخرین اخبار