مسئولیت تراژدی منا بر عهده‌ی کیست؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۴۳۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 October 12    -    ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
امروز تقصیر دولت عربستان است. فردا و فرداهای دیگر می خواهیم بی نظمی خود را گردن چه کسی یا کسانی بیندازیم ؟
مسئولیت تراژدی منا بر عهده‌ی کیست؟  مسئولیت تراژدی منا بر عهده‌ی کیست؟

یادم میاد سال ها پیش در تشییع جنازه امام خمینی شرکت کردم. آنقدر در بین تشییع کنندگان بی نظمی هویدا بود، من که سنی حدود هفده سال داشتیم، متأسفانه در بین جمعیت له شدم و حالم به هم خورد و کارم به بیمارستان کشیده شد و چند ساعتی در بیمارستان بستری بودم.

وقتی خبر اتفاق ناگوار رمی جمرات را شنیدم که بسیاری از هموطنانم جانشان را از دست دادند، ناگهان یاد آن روز خودم افتادم. واقعا مرگ را آن روز جلوی چشمانم دیدم و درک کردم، افرادی که در این فاجعه جانشان را از دست داده اند چه کشیده اند. من سوء مدیریت دولت عربستان را محکوم می کنم. ولی... ولی... آیا خودمان هم در این فاجعه بی تقصیر بوده ایم یا نه؟

این اتفاق افتاد ولی آیا آخرین اتفاق خواهد بود؟ چرا غربیان در همه کارهایشان به بهترین وجه نظم را رعایت می کنند و ما جهان سومی ها به بهترین بی نظمی؟ درست است که دولت عربستان را عوضی می نامیم، ولی رفتار خودمان را در حرم مطهر امام رضا وقتی می خواهیم دستمان را به ضریح امام رضا بزنیم و همه را هل می دهیم و پا روی همه می گذاریم را چه می نامیم؟

عید فطر امسال شاهد بودم نمازگزاری که 30 روز را روزه گرفته و برای یک کیک و ساندیس چگونه همه را به طرفی پرت می کرد و حتی به کودکان هم رحم نمی کند تا به کیک و ساندیس دست پیدا کند. وقتی پاپ ژان پل دوم درگذشت ملت های بسیاری برای وداع او به واتیکان سفر کردند. جمعیتی بالغ بر 6 میلیون نفر. تصاویرش موجود است دوستان می توانند ببینند که چگونه و در نظم بسیار خوبی تک تک همه با پاپشان وداع کردند.

امروز تقصیر دولت عربستان است. فردا و فرداهای دیگر می خواهیم بی نظمی خود را گردن چه کسی یا کسانی بیندازیم ؟هنوز یادمان نرفته پارسال وقتی دولت اعلام کرد، یک روز به مناسبت روز سینما، همه سینماهای ایران رایگان است، به خاطر بی نظمی چندین نفر کشته شدند و یا به خاطر سبد کالا چقدر افراد به جان هم افتادند تا یک پنیر بیشتر بگیرند. ما که خود را تابع بهترین دین دنیا می دانیم، باید بسیار روی فرهنگ نظم خود کار کنیم. متأسفانه بی نظمی ما کار دستمان داده. با شعار کارمان درست نخواهد شد. ما مسلمانان باید روی فرهنگمان ابتدا کار کنیم. آنوقت با رفتار درستمان تمام ملت های دنیا را تابع خود خواهیم کرد. آن آقایی که روضه امام حسین می گیرد و راه خیابان را مسدود می کند و مردم را مجبور می کند تا از خیابان های دیگر رفت و آمد کنند و ترافیک راه می اندازد، با آن کسی که به خاطر شاهزاده عربستانی راه را مسدود می کند و آن فجایع را به وجود می آورد، هیچ فرقی ندارد. اشتباه از هر نوعش، اشتباه است. ما جهان سومی ها از دنیای نظم بسیار فاصله داریم.

مطالب بیشتر در این حوزه را در سرویس خانواده «تابناک با تو» ـ اینجا ـ بخوانید و ببینید



linkedin.com
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
0
0
رحمت به این شیری که خوردی با این نوشته ای که روی سایت گذاشتی...
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv