آنتی‌بیوتیک‌ها و افزایش دو برابری خطر سقط جنین
کد خبر: ۷۲۶۳۵
تاریخ انتشار: 2017 May 09    -    ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
آیا خطر در کمین نوزاد شماست؟
مصرف آنتی‌بیوتیک‌های رایج می‌توانند خطر سقط زودهنگام جنین را دو برابر افزایش دهند. دانشمندان کانادایی کشف کردند که این نوع از داروها احتمال از دست دادن جنین را 60 تا 100 درصد افزایش می‌دهند. این محققان داده‌ها و اطلاعات حدود 9 هزار مورد از موارد سقط جنین در دختران و زنان 15 تا 45 سال مورد بررسی قرار دادند.

آنتی‌بیوتیک‌ها و افزایش دو برابری خطر سقط جنین اختصاصی «تابناک باتو» ؛ دانشمندان کانادایی دریافتند که 5 نوع از آنتی‌بیوتیک‌ها، خطر سقط جنین را 60 تا 100 درصد افزایش می‌دهند.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌های رایج می‌توانند خطر سقط زودهنگام جنین را دو برابر افزایش دهند. دانشمندان کانادایی کشف کردند که این نوع از داروها احتمال از دست دادن جنین را 60 تا 100 درصد افزایش می‌دهند.

آنتی‌بیوتیک‌ها و افزایش دو برابری خطر سقط جنین

در این پژوهش علمی، این ارتباط در بین تعداد زیادی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله تتراسایکلین (tetracycline)، مترونیدازول (metronidazole)، ماکرولید (macrolide)، کوئینولون‌ (quinolone) و سولفونامید (sulphonamide) مشاهده شد.

با این حال، نیتروفورانتوئین (nitrofurantoin) که اغلب برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری در زنان باردار استفاده می‌شود، هیچ اثری روی خطر سقط جنین نداشت. البته آنتی‌بیوتیک اریترومایسین (erythromycin) هم در این بین، نشان داد که خطر سقط جنین را بالا نمی‌برد.

این محققان داده‌ها و اطلاعات حدود 9 هزار مورد از موارد سقط جنین در میانگین زمانی هفته چهاردهم بارداری را شامل دختران و زنان 15 تا 45 سال مورد بررسی قرار دادند.

دکتر آنیک برارد (Anick Berard)، سرپرست این تحقیق از دانشگاه مونترئال کِبک گفت: «عفونت‌ها در دوران بارداری و حاملگی بسیار شایع هستند. هرچند در مطالعات قبلی، مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌ها با کاهش خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد، مرتبط نشان داده شده است، اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که انواع خاصی از آنتی‌بیوتیک‌ها خطر سقط ناخواسته را 60 درصد (حدود دو برابر) افزایش می‌دهد».

زنانی که دچار سقط جنین می‌شدند؛ به احتمال زیاد، سن بیشتری داشتند، تنها زندگی می‌کردند و درگیر مشکلات متعدد سلامتی و عفونی بودند.

آنتی‌بیوتیک‌ها و افزایش دو برابری خطر سقط جنین

تمام این فاکتورها در این تجزیه و تحلیل علمی مد نظر قرار گرفته شد. نتایج این یافته‌ها در مجله‌ی انجمن پزشکی کانادا (Canadian Medical Association Journal) منتشر شده است.

دکتر برارد همچنین افزود: «این افزایش خطر در تمام انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مشاهده نشد که این موضوع برای مصرف‌کنندگان، تجویز‌کنندگان و سیاستگذاران اطمینان‌بخش است».

این محققان 182 هزار و 369 مورد بارداری را از «Quebec Pregnancy Cohort» که گروه جمعیتی بزرگی از تأمین داده‌ها و اطلاعات برای مطالعات و پژوهش‌های جاری است، مورد بررسی و شناسایی قرار دادند که 8702 مورد از این تعداد، با سقط زودهنگام جنین مواجه شده بودند.

این تیم تحقیقاتی در این مجله کانادایی اینگونه جمع‌بندی کردند که مصرف ماکرولیدها (به جز اریترومایسین)، کوئینولون‌ها، تیتراسایکلین‌ها، سولفونامید‌ها و میترونیندازول در اوایل بارداری با افزایش خطر سقط جنین ناخواسته در ارتباط است. با این حال، سایر مداخلات ناشی از شدت عفونت‌ها، رد نمی‌شوند.

The Sun


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار