اسپاسم و کرامپ های دردناک عضلانی
کد خبر: ۷۳۹۴۷
تاریخ انتشار: 2017 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کمبود کلسیم، پتاسیم و منیزیم در رژیم غذایی می تواند منجر به بروز کرامپ های عضلانی شود. دفع بیش از حد این مواد معدنی نیز می تواند منجر به بروز کرامپ های عضلانی شود و لذا در صورتی که به رغم استفاده منظم از این مواد معدنی دچار کرامپ می شوید حتما به پزشک خود مراجعه فرمایید.
اسپاسم و کرامپ های دردناک عضلانی
اختصاصی «تابناک باتو»؛ اگر دچار اسپاسم و کرامپ های دردناک عضلانی می شوید، حتما این مقاله سودمند را بخوانید.
 
گرفتگی های عضلانی می تواند در حالت استراحت رخ دهد و یا در اثر فعالیت های ورزشی و طولانی مدت. کرامپ ممکن است در حین ورزش رخ دهد و یا اینکه شما را در رقابت های ورزشی دچار مشکل کند و البته ممکن است برای هرکسی رخ دهد و حداقل برای دقایقی زندگی ما را دچار اختلال نماید.

اسپاسم و کرامپ های دردناک عضلانی

متن زیر شما را با دلایل کرامپ و نحوه کنترل آن آشنا می کند. 

شایع ترین علل کرامپ: کم آبی، کشیدگی بیش از حد عضلانی و قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت برای طولانی مدت است. اغلب موارد کرامپ عضلانی خطرناک نیستند ولی در برخی از موارد می تواند ناشی از بیماری های خاص باشد مانند کاهش خون رسانی بافتی، فشار روی عصب ها و کاهش برخی از مواد معدنی. تنگی عروق و فشار فیزیکی روی عصب ها می تواند منجر به بروز دردهای شدید کرامپ در عضلات ساق پای شما شود. کمبود کلسیم، پتاسیم و منیزیم در رژیم غذایی می تواند منجر به بروز کرامپ های عضلانی شود. دفع بیش از حد این مواد معدنی نیز می تواند منجر به بروز کرامپ های عضلانی شود و لذا در صورتی که به رغم استفاده منظم از این مواد معدنی دچار کرامپ می شوید حتما به پزشک خود مراجعه فرمایید.

در ورزشکاران علت اصلی کرامپ کم آبی و کمبود مواد معدنی است. کمبود مواد معدنی و نمکی باعث بروز ارتباط غیرطبیعی اعصاب و عضلات می شود و در نهایت منجر به بروز فعالیت غیرطبیعی و بیش از حد عضلات می شود. 

کنترل کرامپ های عضلانی

نمک بیشتری استفاده کنید. نوشیدنی های ورزشی علاوه بر نمک و مواد معدنی، محتوی مقدار قابل توجهی شکر است که برایتان مفید نیست و لذا به سادگی از نمک بیشتری در غذایتان استفاده کنید. اگر جوان هستید و فشار خون ندارید، نمک به خودی خود برایتان مضر نمی باشد. 

آب بیشتر بخورید. اگر صبح ها زود ورزش می کنید از شب قبل آب بیشتری استفاده کنید. 
نمک به راحتی میزان سدیم مورد نظر شما را فراهم می کند. ولی اگر باز هم کرامپ داشتید باید یون های منیزیم و کلسیم را مدنظر قرار دهید. صرفا به نوشیدنی های ورزشی اکتفا و اعتماد نکنید.

مواد زیر سرشار منیزیم هستند؛

1.اسفناج
2.تخم کدو
3.ماست وکفیر
 4.بادام 
5.لوبیا قرمز
6.آوکادو
7.شکلات تلخ
8.موز
9. انجیر

مواد زیر سرشار از پتاسیم هستند؛ 

1.لوبیا سفید
2.اسفناج
3.سیب زمینی
4.زردآلو
5.ماست
6.ماهی سالمون
7.آوکادو
8.قارچ
9. موز

در صورتی که غذاهای فوق، کرامپ شما را برطرف نکرد از مکمل های محتوی پتاسیم، کلسیم و روی استفاده کنید. 

دکتر رضا سلمان روغنی، فوق تخصص ستون فقرات در طب فیزیکی و توانبخشی در ایران 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار