نرخ دوم بنزین ۱۵۰۰تومان نیست
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۷۷۵۸
تاریخ انتشار: 2016 May 24    -    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
با اظهارات روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، سرنوشت نحوه توزیع بنزین و قیمت آن در سال جاری، مبهم‌تر شد.

تاکنون بر اساس مصوبه مجلس، این‌طور برداشت می‌شد که قرار است بنزین در سال جاری سهمیه‌بندی و دونرخی شود، به طوری که تا سقف سهمیه‌ای که دولت تعیین می‌کند، قیمت بنزین در سطح هزار تومان فعلی و مازاد بر آن با قیمت گران‌تر مثلا ۱۵۰۰ تومان عرضه شود، اما آن‌طور که دیروز محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس توضیح داد، نحوه محاسبه قیمت دوم بنزین کمی پیچیده‌ خواهد شد.

پورابراهیمی با بیان این‌که در جایگاه توزیع سوخت، بنزین دو نرخی ارائه نمی‌شود، گفت: براساس مصوبه مجلس در مورد بنزین، دولت باید یک میزان مصرف پایه تعیین کند و به ازای مصرف بیشتر، مصرف‌کنندگان باید قیمت فوب خلیج فارس به همراه هزینه حمل را به عنوان عوارض آلایندگی بپردازند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در کمیسیون تلفیق بودجه و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مصوبه‌ای در خصوص قیمت بنزین به تصویب رسیده که براساس آن قیمت حامل‌های انرژی مانند نفت سفید، بنزین و گازوئیل به مانند سال گذشته است، البته تکالیف را در این رابطه باید دولت اجرا کند.

وی افزود: به دلیل این‌که اشخاصی مازاد بر مصرف کارشناسی از حامل‌های انرژی مصرف می‌کنند، به‌طور طبیعی باعث آلایندگی محیط زیست می‌شوند و تصمیم گرفته شد که باید هزینه‌ای بیشتر از قیمت پایه بنزین پرداخت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت در مراکز توزیع بنزین، بنزین دو نرخی ارائه نمی‌شود و هزینه مصرف مازاد سوخت در پایان سال یا چند ماه یک‌بار با مکانیزم تعیین شده، از سوی دولت اخذ خواهد شد.

اظهارات پورابراهیمی تاکنون از سوی دولتی‌ها تائید نشده و فقط معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این‌باره از آغاز به کار یک کارگروه برای بررسی نرخ دوم بنزین خبر داده است.

شاهرخ خسروانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به این‌که نرخ ۱۵۰۰ تومانی مطرح شده در مورد نرخ دوم بنزین موثق نیست اظهار کرد: روال کار در مورد تعیین نرخ دوم بنزین و تعیین سقف مصرف بنزین با نرخ اول در حال انجام است و دولت موظف است به عنوان مجری قانون، لایحه بودجه را اعمال کند.وی تصریح کرد: این کارگروه کارشناسی از همان ابتدایی که تصور می‌شد ممکن است مساله دو نرخی شدن بنزین تصویب و ابلاغ شود، تشکیل شده و کارهای مقدماتی لازم را انجام داده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود:‌ بخشی از کارهای کارشناسی نیز صورت گرفته و در حال ادامه است و بزودی جزئیات اجرای لایحه بودجه در مورد بنزین اعلام می‌شود.

خسروانی با تاکید بر این‌که لایحه بودجه قانون است و به هر حال دولت نمی‌تواند خلاف آن عمل کند، درباره احتمال صورت گرفتن اقدامی از سوی دولت برای اصلاح لایحه بودجه عنوان کرد: اگر قرار باشد اعتراضی صورت گیرد، روال کار این است که دولت در صحن مجلس تقاضای اصلاح بودجه را کند و در صورت پذیرش مجلس این اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر این‌که دولت بر خلاف مصوبات مجلس عمل نخواهد کرد افزود: اگر قرار باشد مصوبه دو نرخی شدن بنزین نیز تغییر کند، این کار تنها با تائید مجلس صورت خواهد گرفت.

ابهام در اعداد رسمی واردات و تولید بنزین

از سوی دیگر، براساس آمارهای رسمی، میانگین تولید و واردات بنزین نه‌تنها جوابگوی مصرف نخواهد بود بلکه محل تأمین بنزین برای ذخیره‌سازی نیز مشخص نیست. به گزارش فارس، براساس آمار و اطلاعات رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای اردیبهشت مصرف بنزین در کشور با رشد ۲٫۵ درصدی روبه‌رو بوده و به همین دلیل مصرف بنزین به میانگین حدود ۷۸ میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر رسیده است، این در حالی است که مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال گذشته ۷۰میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بود.

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جدیدترین نشست خبری خود با حضور خبرنگاران اعلام کرد: گرچه از ابتدای امسال، روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، اما میانگین واردات تا پایان امسال حداکثر هشت میلیون لیتر در روز خواهد شد. البته این مقام مسئول تصریح می‌کند، نیاز کشور واردات ۸ میلیون لیتر بنزین است، اما به‌دلیل ذخیره‌سازی، واردات ۱۲ میلیون لیتری بنزین صورت می‌گیرد.

براساس گفته‌های مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش هم‌اکنون در کشور به‌طور میانگین ۶۵ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که این رقم به‌اضافه واردات ۱۲میلیون لیتری بنزین تنها ۷۷ میلیون لیتر بنزین کشور را تامین می‌کند.

  روزنامه جام جم

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv