خطرات و عوارض ۲ داروی کاهنده وزن
کد خبر: ۳۲۲۹۱۴
تاریخ انتشار: 2024 September 05    -    ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷

خطرات و عوارض ۲ داروی کاهنده وزن

ویگووی (Wegovy) یک داروی کاهش وزن است که به تازگی در استرالیا در دسترس قرار گرفته است. این دارو به صورت تزریق هفتگی استفاده می‌شود و به طور خاص برای مدیریت وزن تأیید شده است. ویگووی باید در ترکیب با یک رژیم غذایی کم‌کالری و افزایش فعالیت بدنی مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت‌های اوزمپیک و ویگووی: خطرات و عوارض این ۲ داروی کاهنده وزن (یک پزشک)

«تابناک با تو» - ویگووی (Wegovy) یک داروی کاهش وزن است که به تازگی در استرالیا در دسترس قرار گرفته است. این دارو به صورت تزریق هفتگی استفاده می‌شود و به طور خاص برای مدیریت وزن تأیید شده است. ویگووی باید در ترکیب با یک رژیم غذایی کم‌کالری و افزایش فعالیت بدنی مورد استفاده قرار گیرد.

ویگووی نام تجاری دارویی به نام سماگلوتید (Semaglutide) است. سماگلوتید یک آگونیست گیرنده پپتید ۱ شبیه گلوکاگون (GLP-۱RA) است. این یعنی که باعث می‌شود هورمون پپتید ۱ شبیه گلوکاگون (GLP-۱) در بدن شما بهتر عمل کند.

به طور طبیعی، زمانی که غذا می‌خورید، بدن شما هورمون GLP-۱ را آزاد می‌کند که به مغز شما اعلام می‌کند که سیر شده‌اید. سماگلوتید این اثر را تقویت می‌کند و به شما احساس سیری می‌دهد، حتی اگر غذای زیادی نخورده باشید.

نقش دیگر GLP-۱ تحریک بدن به تولید انسولین بیشتر است، هورمونی که به کاهش سطح گلوکز (قند) در خون کمک می‌کند. به همین دلیل، سماگلوتید برای چندین سال به عنوان درمان دیابت نوع ۲ استفاده شده است.

تفاوت‌های ویگووی با اوزمپیک

اوزمپیک (Ozempic) نیز یک سماگلوتید است و هر دو دارو از نظر عملکرد در بدن مشابه هستند. اما دو تفاوت مهم بین این دو وجود دارد:

تفاوت‌های اوزمپیک و ویگووی: خطرات و عوارض این ۲ داروی کاهنده وزن (یک پزشک)

۱. تأییدیه‌های کاربردی متفاوت

در استرالیا (و ایالات متحده)، اوزمپیک برای بهبود سطح گلوکز خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ تأیید شده است. هدف از استفاده از این دارو، کاهش خطر عوارض عمده، مانند بیماری قلبی، است.

در مقابل، ویگووی برای استفاده در کنار رژیم غذایی و ورزش برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) ۳۰ یا بالاتر، یا ۲۷ یا بالاتر با سایر شرایط مانند فشار خون بالا، تأیید شده است. ویگووی همچنین می‌تواند در افراد ۱۲ ساله و بالاتر استفاده شود. هدف آن کاهش خطرات آتی برای سلامتی، از جمله بیماری قلبی، است.

۲. قدرت‌های مختلف تزریقی

اوزمپیک در قلم‌های تزریقی با دوز‌های مختلف از ۰.۲۵ میلی‌گرم تا ۲ میلی‌گرم در دسترس است. دوز می‌تواند به تدریج تا ۲ میلی‌گرم در هفته افزایش یابد، در صورت نیاز.

ویگووی نیز در قلم‌های تزریقی با دوز‌های مختلف از ۰.۲۵ میلی‌گرم تا ۲.۴ میلی‌گرم در دسترس است. درمان با دوز ۰.۲۵ میلی‌گرم در هفته برای چهار هفته شروع می‌شود و سپس به تدریج افزایش می‌یابد تا به دوز نگهداری ۲.۴ میلی‌گرم در هفته برسد.

اثربخشی ویگووی در کاهش وزن

شواهد قوی نشان می‌دهد که ویگووی می‌تواند به افراد در کاهش وزن و حفظ آن کمک کند. یک پژوهش اخیر نشان داد که در مدت چهار سال، شرکت‌کنندگانی که ویگووی را طبق دستور مصرف کردند، به طور متوسط ۱۰.۲ درصد از وزن بدن خود را کاهش دادند و دور کمرشان نیز به طور متوسط ۷.۷ سانتی‌متر کاهش یافت.

با این حال، تحلیل‌ها نشان داده‌اند که حدود دو سوم از وزنی که افراد با توقف مصرف این دارو از دست داده‌اند، دوباره برمی‌گردد.

تفاوت‌های اوزمپیک و ویگووی: خطرات و عوارض این ۲ داروی کاهنده وزن (یک پزشک)

عوارض جانبی ویگووی

شایع‌ترین عوارض جانبی ویگووی شامل حالت تهوع و استفراغ است. با این حال، عوارض جانبی جدی‌تر نیز ممکن است به دلیل تأثیر کلی دارو بر بدن رخ دهد. در مطالعات حیوانی، تومور‌های تیروئید و سرطان به عنوان یک خطر شناسایی شده‌اند، هرچند که این موارد به ندرت در مطالعات علمی انسانی دیده شده‌اند.

در یک پژوهش چهار ساله در مورد ویگووی، ۱۶.۶ درصد از شرکت‌کنندگان (۱۴۶۱ نفر) دچار عوارض جانبی شدند که منجر به قطع دائمی مصرف دارو شد. این میزان بیشتر از ۸.۲ درصد از شرکت‌کنندگانی بود که دارونما (بدون ماده فعال) دریافت کرده بودند.

عوارض جانبی شامل اختلالات گوارشی (از جمله حالت تهوع و استفراغ) بود که ۱۰ درصد از افراد استفاده‌کننده از ویگووی را تحت تأثیر قرار داد، در حالی که این میزان در گروه دارونما ۲ درصد بود. همچنین اختلالات مربوط به کیسه صفرا در ۲.۸ درصد از افراد مصرف‌کننده ویگووی و ۲.۳ درصد از افراد دریافت‌کننده دارونما رخ داد.

اخیراً نگرانی‌هایی در مورد افکار و رفتار‌های خودکشی مطرح شده است، پس از اینکه یک تحلیل جهانی بیش از ۳۶ میلیون گزارش از عوارض جانبی سماگلوتید (اوزمپیک یا ویگووی) از سال ۲۰۰۰ بررسی کرد.

در این بررسی، ۱۰۷ گزارش از افکار خودکشی و خودآزاری در میان افراد مصرف‌کننده سماگلوتید وجود داشت که متأسفانه شامل شش مرگ نیز بود. هنگامی که افراد مصرف دارو را متوقف کردند، ۶۲.۵ درصد از افکار خودکشی از بین رفت.

نکته‌ای که هنوز مشخص نیست، این است که آیا دوز، کاهش وزن، یا سابقه سلامت روانی قبلی یا استفاده از دارو‌های ضدافسردگی نقشی در این موضوع داشته‌اند یا خیر.

تفاوت‌های اوزمپیک و ویگووی: خطرات و عوارض این ۲ داروی کاهنده وزن (یک پزشک)

هزینه‌های ویگووی و دسترسی به آن

ویگووی با نسخه پزشک در داروخانه‌ها در دسترس است، اما هزینه آن بالا است. ویگووی در حال حاضر از طریق طرح مزایای دارویی در استرالیا یارانه‌ای دریافت نمی‌کند و بیماران باید هزینه را خودشان پوشش دهند. هزینه فعلی حدود ۴۶۰ دلار استرالیا در ماه است.

اخطار: اگر قصد دارید ویگووی را مصرف کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا توصیه‌های فردی دریافت کنید.

منبع: یک پزشک

آخرین اخبار