با کمبود این ویتامین‌ها آفت دهان می‌زنید
کد خبر: ۳۲۲۶۲۳
تاریخ انتشار: 2024 August 29    -    ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

با کمبود این ویتامین‌ها آفت دهان می‌زنید

آفت دهان زخمی سطحی به شکل یک حفره است که د ر روی زبان و یا بخش درونی لب یا گونه‌ها ایجاد می‌شود. حاشیه دور آفت قرمز است، اما مرکز آن سفید رنگ است. معمولاً د رد ناک هستند و غذا خوردن و یا صحبت کردن فرد را مشکل می‌سازد.

با کمبود این ویتامین‌ها آفت دهان می‌زنید (بیتوته)

«تابناک با تو» - هرکسی می‌تواند دچار آفت دهان شود ولیکن زنان، نوجوانان، و بزرگسالان جوان با تکرر بیشتری دچار آن می‌شوند. غالب افراد هرازگاهی به آفت د هان د چار شد ه ولی برخی د یگر به طور منظم به آفت دهان مبتلا می‌شوند.

آفت دهان زخمی سطحی به شکل یک حفره است که د ر روی زبان و یا بخش درونی لب یا گونه‌ها ایجاد می‌شود. حاشیه دور آفت قرمز است، اما مرکز آن سفید رنگ است. معمولاً د رد ناک هستند و غذا خوردن و یا صحبت کردن فرد را مشکل می‌سازد. ممکن است فرد یک یا بیشتر از یک آفت داشته باشد. برخلاف تبخال قابل انتقال به فرد دیگر نیست. هر کسی می‌تواند دچار آفت دهان شود ولیکن زنان، نوجوانان، و بزرگسالان جوان با تکرر بیشتری د چار آن می‌شوند. غالب افراد هرازگاهی به آفت د هان دچار شده ولی برخی دیگر به طور منظم به آفت دهان مبتلا می‌شوند.

با کمبود این ویتامین‌ها آفت دهان می‌زنید (بیتوته)

علت آفت دهان چیست؟

علت آفت د هان نامشخص است، اما بیشتر در افراد یک خانواد ه دیده می‌شود بدین معنا که بروز آفت‌ها مکرر با تمایلات ژنتیکی مرتبط است. آفت د ان مسری و واگیر نیست.
علاوه بر این آفت د هان می‌تواند در شرایط زیر ایجاد گردد :
زمانیکه فرد خسته است و یا دچار استرس است.
برخی زنان در زمانیکه د ر سیکل قاعد گی خود قرار د ارند.
در هنگام آسیب رساندن به دهان، مانند گاز گرفتن لب.
ایجاد فشار یا تحریک توسط دند ان‌ها.
وجود آلرژی‌های غذایی. دریافت برخی غذا‌ها که فرد نسبت به آنها آلرژی د ارد می‌تواند منجر به ایجاد آفت شود. در یک مطالعه کوچک صورت گرفته د ر سال ۱۹۹۱، تست آلرژی غذایی در ۲۰ نفر از بیماران مثبت بود. پس از حذف آن دسته از مواد غذایی که افراد شرکت کنند ه نسبت به آنها آلرژی د اشتند، ۱۸ نفر بهبود معناد اری د ر آفت‌هایشان ایجاد شد.
دریافت آب میوه‌ها و یا نوشید نی‌هایی که محتوای بالایی از اسید د ارند مانند آب پرتقال.
ضعف سیستم ایمنی.

در زمان عدم د ریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی از رژیم غذایی؛ د رواقع کمبود مواد مغذی به ویژه آهن، اسید فولیک، و ویتامین B۱۲ فرد را مستعد ابتلا به آفت‌های د هانی می‌کند؛ ۲۰ د رصد از افراد‌ی که به طور مکرر د چار آفت‌های دهانی می‌شوند دچار کمبود ریز مغذی‌های ذکر شده هستند:
آهن در جگر، گوشت قرمز، ماکیان، ماهی تن، میگو، جود وسر، لوبیا، عدس، پنیر توفو، و اسفناج یافت می‌شود.
اسید فولیک در حبوبات، مغزها، مارچوبه، آواکادو، بروکلی، مرکبات، سبزیجات برگ‌دار سبز، جگر، ماکیان، و غلات کامل گندم یافت می‌شود.
ویتامین B۱۲ نیز در گوشت قرمز، جگر، ماهی، تخم مرغ، مخمر خوراکی، و برخی غلات غنی شده صبحانه یافت می‌شود.

علائم آفت دهان چیست؟

مهم‌ترین نشانه آفت دهان ایجاد یک زخم سطحی روی زبان و یا در قسمت داخلی لب و گونه‌ها می‌باشد. آنها می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند و دور آنها قرمز بوده و مرکزی زرد یا سفید داشته باشند. معمولاً فرد در آن واحد دچار بیش از یک آفت دهانی می‌شود. غالباً آفت‌های دهانی با حس سوزش یا خارش شروع می‌شوند.

برخی از آنها ممکن است متورم و درد ناک باشند و بلعید ن و تکلم را مشکل کنند. آفت‌های دهان ۷ تا ۱۰ روز باقی می‌مانند. اشکال خفیف آنها در طول ۱ تا ۳ هفته به طور کامل بهبود می‌یابند، اما در مورد آفت‌های دهانی شدید ممکن است تا ۶ هفته زمان لازم باشد تا از بین بروند. برخی افراد بعد از اینکه آفت اول بهبود یافت دچار آفت بعد‌ی می‌شوند. اکثر آفت‌های دهانی بدون بر جا گذاشتن جای زخم (اسکار) به طور کامل از بین می‌روند.

چگونگی تشخیص آفت دهان

چنانچه به دلیل درد ناشی از زخم‌های دهانی به پزشک یا دندانپزشک مراجعه نمایید، وی با معاینه و مشاهده دهان، آفت‌های دهانی را تشخیص خواهد داد.

با کمبود این ویتامین‌ها آفت دهان می‌زنید (بیتوته)

چگونگی درمان آفت دهان

در بیشتر موارد نیاز به مراجعه به پزشک نمی‌باشد. آنها به خود‌ی خود بهبود می‌یابند. برخی درمان‌های خانگی می‌توانند در تسکین درد ناشی از آفت دهانی موثر واقع شوند:
غذا‌هایی را انتخاب که نرم بوده و بلع راحتی داشته باشند مانند ماست و یا سوپ رقیق. غذا‌های خود را به شکل تکه‌ها و لقمه‌های کوچکی در آورد ه و یا آنها را پوره و له کنید.

مایعات خنک بنوشید. گاهی اوقات تماس مایعات با زخم‌های آفت می‌تواند منجر به درد شود. از نی استفاده کنید تا مایعات دریافتی تماسی با آفت نداشته باشند. تکه‌های یخ را روی آفت نگه دارید تا زمانی‌که بی‌حس شود.

با دقت مسواک بزنید طوری‌که زخم‌ها تماسی با برس مسواک نداشته باشند.

دهان خود را با آب نمک شستشو دهید. برای تهیه آب نمک، ۱ قاشق چای خوری (۵ گرم) نمک را را در یک لیوان (۲۵۰ میلی لیتر) آب ولرم حل نمایید.

دارو‌های بدون نیاز به نسخه درمان کننده آفت را خریداری کرده، با استفاده از یک اسفنج نخی یا پنبه آن را ۳ تا ۴ بار در روز روی آفت‌های دهان قرار د هید.

منبع: بیتوته

آخرین اخبار