این خطرناک‌ترین شغل در یک ناو هواپیمابر است
کد خبر: ۳۲۱۳۹۴
تاریخ انتشار: 2024 August 13    -    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰

این خطرناک‌ترین شغل در یک ناو هواپیمابر است

شاید تصور کنید خطرناک‌ترین شغل روی یک ناو هواپیمابر جنگی، مسئول راکتور هسته‌ای باشد. اما شغلی وجود دارد که حتی از آن هم خطرناک‌تر است!
شاید تصور کنید خطرناک‌ترین شغل روی یک ناو هواپیمابر جنگی، مسئول راکتور هسته‌ای باشد. اما شغلی وجود دارد که حتی از آن هم خطرناک‌تر است!
 
کار روی عرشه یک ناو هواپیمابر، به ویژه ناوهای هسته‌ای، یکی از خطرناک‌ترین شغل های نظامی محسوب می‌شود. این خطرناکی نه تنها به دلیل پیچیدگی تجهیزات و عملیات، بلکه به دلیل ماهیت پویا و پرخطر محیط کار است که هر لحظه می‌تواند به یک صحنه دراماتیک تبدیل شود.
 
این خطرناک‌ترین شغل در یک ناو هواپیمابر است
 
زمانی که به مشاغل پرچالش نیروی دریایی فکر می‌کنیم، چیزی به جز افتخار و شجاعت را به یاد نمیاوریم. افرادی که روی عرشه پرواز کار می‌کنند، باید هوشیاری و دقت بسیار بالایی داشته باشند و به طور همزمان بر چندین اتفاق پیرامون خود نظارت کنند. این مهارت، مهارتی نیست که هر فردی از آن برخوردار باشد. چرا که افراد عادی به ندرت در شرایط پر تنش و پرفشار کاری قرار می‌گیرند. همان‌طور که یک افسر ارشد خلبان هلیکوپتر نیروی دریایی بیان کرده است، کار بر روی عرشه پرواز نیازمند هوشیاری مداوم و توجه به تمام جزئیات است.
 
 
در عرشه پرواز، هر فردی با توجه به وظایف خود، لباس مخصوصی به تن می‌کند. مثلا افرادی که لباس آبی می‌پوشند، مسئولیت کار با تجهیزات موتوری مانند لیفتراک را بر عهده دارند. کسانی که لباس بنفش می‌پوشند، به سوخت‌گیری هواپیما مشغول هستند. افراد سبزپوش مسئول تعمیر و نگهداری هواپیماها هستند و لباس‌های زرد رنگ برای هدایت هواپیماها به کار می‌روند. همچنین، افرادی با لباس قرمز، مسئول تجهیز هواپیما به تسلیحات هستند و لباس‌های قهوه‌ای برای آماده‌سازی قبل و بعد از پرواز استفاده می‌شود. افرادی که لباس سفید می‌پوشند، وظایف مختلفی از جمله ایمنی، پزشکی و کنترل کیفیت را بر عهده دارند. تمام این افراد باید با هم هماهنگ عمل کنند تا ایمنی همه تأمین شود.
 
اما چرا کار روی عرشه پرواز خطرناک‌ترین شغل در ناو هواپیمابر است؟
ممکن است تصور شود که کار با راکتور هسته‌ای یک ناو، خطرناک‌ترین شغل باشد؛ اما در واقع خدمه عرشه پرواز هستند که با طیف گسترده‌ای از خطرات روبرو هستند. از صدای گوش‌خراش موتور جت‌ها و ذرات معلق در هوا گرفته تا احتمال برخورد با قطعات جدا شده از هواپیما، هر لحظه برای این افراد می‌تواند آخرین لحظه باشد.
 
تصاویر زیبای برخاست و فرود هواپیماها از روی ناو هواپیمابر، تنها یک روی سکه هستند. در پشت این صحنه‌های زیبا، خطرات بسیاری نهفته است. یکی از خطرناک‌ترین حوادثی که می‌تواند در عرشه پرواز رخ دهد، برخورد هواپیما با عرشه یا کشیده شدن افراد به داخل موتور جت‌ها است. چنین حوادثی، متأسفانه، در تاریخ نیروی دریایی بارها رخ داده است.
 
با وجود تمام خطرات، بسیاری از افرادی که بر روی عرشه پرواز کار می‌کنند، به کار خود افتخار می‌کنند. آن‌ها از چالش‌ها لذت می‌برند و احساس رضایت از انجام وظیفه‌ای مهم دارند. اما این به معنای نادیده گرفتن خطرات نیست. بسیاری از آن‌ها از ترس‌های اولیه خود سخن می‌گویند، اما با گذشت زمان و کسب تجربه، بر این ترس‌ها غلبه می‌کنند و به کار خود مسلط می‌شوند.
 
با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده‌تر شدن ناوهای هواپیمابر، خطرات شغل عرشه پرواز نیز تغییر خواهد کرد. با این حال، یک چیز همیشه ثابت خواهد ماند و آن چیزی جز شجاعت و فداکاری خدمه عرشه پرواز نیست. آن‌ها افرادی هستند که برای امنیت کشورشان جان خود را به خطر می‌اندازند و شایسته احترام و قدردانی هستند.

گجت نیوز

آخرین اخبار