چینی‌ها محموله ایران را به کره ماه می‌برند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۰۵۲
تاریخ انتشار: 2024 June 13    -    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
 چین با استفاده از فراخوانی که در حمایت از کشورهای در حال توسعه برای فرود محموله ماه نورد آن‌ها داد، محموله ایران را به کره ماه می‌برد.
 چین با استفاده از فراخوانی که در حمایت از کشورهای در حال توسعه برای فرود محموله ماه نورد آن‌ها داد، محموله ایران را به کره ماه می‌برد.
 
چین در روزهای گذشته با صدور یک فراخوان، حمایت خود را از ۱۰ کشور در حال توسعه اعلام کرد. حالا بر اساس جدیدترین اخبار نجوم، اعلام شده که ایران از بین کشورهای اروپایی و آسیایی توانسته رتبه اول را کسب کند و در این فراخوان پذیرفته شود.
 
طی روزهای گذشته، گردهمایی‌‌ فعالان بخش خصوصی فضایی کشور با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، رئیس سازمان فضایی ایران و دیگر فعالان در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد. در این گردهمایی مطرح شد که محموله ماه نورد ایرانی با کمک فراخوانی که چین به کشور‌های در حال توسعه داد در کره ماه فرود می‌آید.
 
دکتر کردی، مجری ماهواره ایرانی پژوهش در خصوص پروژه آرتمیس در این گردهمایی بیان کرد پروژه آرتمیس با مشارکت ۳۰ کشور که در حوزه فضایی توانمند هستند، انجام شده است. کشور چین در خصوص کمک به کشورهای همسایه و کشورهای در حال توسعه، یک فراخوانی را منتشر کرد تا از این کشورها برای فرود محموله آن‌ها روی کره ماه حمایت کند.
 
کردی همچنین خاطرنشان کرد در این فراخوان منتشر شده، ۱۰ کشور اروپایی و آسیایی شرکت کردند و از بین کشورهای مصر، ترکیه، پاکستان، سوئد، تایوان، تایلند، چین و ایران، دانشگاه تهران توانست مقام اول را کسب کند. وی در ادامه افزود پس از جذب ایران در فراخوان و کسب مقام اول توسط دانشجویان دانشگاه تهران، دیگر کشورهای منطقه از جمله مکزیک و پرو خواستار همکاری دو جانبه با کشورمان شده‌اند.
 
مجری ماهواره ایرانی پژوهش به بیان خصوصیات این ماه نورد پرداخت و گفت: پروژه ماه‌گرد شامل سه بخش مدارگرد، ماه‌نشین و ماه‌گرد است که نزدیک به ۱۱۰ کیلوگرم وزن محموله آنها است. مدارگرد در مدار ۲۰۰ کیلومتری ماه، کار داده‌برداری را انجام می‌دهد. علاوه بر آن، ماه‌نشین شامل آنتن و محموله زیستی است که در سطح ماه می‌نشیند.
 
دکتر کردی افزود ایران توانسته با استفاده از پروژه آرتمیس، فعالیت‌های تصویربرداری حرارتی و تصویربرداری اسکن سطح ماه را با استفاده از دوربین‌های اپتیک انجام دهد. در واقع این مدارگرد، مجهز به سیستم تصویربرداری و جستجو در اعماق ماه است.
 
مجری ماهواره ایرانی پژوهش در خصوص فرود این ماه نورد روی قمر کره زمین بیان کرد اصلی‌ترین بخش‌های ساخت و تکمیلی این ماه‌گرد توسط جوانان ایرانی انجام شده و کشور چین تنها وظیفه پرتاب آن را بر عهده دارد. دکتر کردی همچنین در ادامه به حوزه فعالیت پژوهشگاه فضایی در دانشگاه تهران پرداخت و اظهار کرد فعالیت ما در دانشگاه تهران در حوزه خودرو، مکاترونیک و هوافضا است.
 
وی ادامه داد با توجه به این‌که ردیف بودجه‌ای به پروژه آرتمیس تعلق نگرفته، محل استقرار تیم این پروژه در طول این سال‌ها در دانشگاه تهران بوده است. ما توانسته‌ایم از بین ۹۰۰ پروپوزالی که در این ۲۲ سال دریافت کرده‌ایم، تنها ۹۰ پروپوزال را به قرارداد نهایی برسانیم.
 
دکتر کردی در پایان افزود فعالیت‌های دانشجویان دانشگاه تهران در این سال‌ها مربوط به حوزه‌های هوایی، اتوبوس هیبریدی، طراحی و ساخت پک‌های باتری، طراحی سه‌گانه ماه‌گرد و طراحی و ساخت ماهواره پژوهش ۲ بوده است.

کجت نیوز

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv