برای بهبود رابطه سرد شده چه کارهایی انجام دهیم؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۸۴۳
تاریخ انتشار: 2024 June 11    -    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
ترمیم رابطه سرد شده : در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای ترمیم رابطه‌ های سرد شده و بازگرداندن عشق و اتصال به یکدیگر می پردازیم.

 ترمیم رابطه سرد شده : در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای ترمیم رابطه‌ های سرد شده و بازگرداندن عشق و اتصال به یکدیگر می پردازیم.

برای بهبود رابطه سرد شده چه کارهایی انجام دهیم؟

روابط عاطفی ما در زندگی همانند بسیاری از چیزهای دیگر، به مراقبت نیاز دارند. با این حال متأسفانه بسیاری از ما با بی توجهی از کنار این موضوعات رد می شویم و همین موضوع سبب می شود که روابط عاشقانه ما به بن بست خورده و به رابطه ای سرد تبدیل شود، بدون این که خودمان متوجه این آسیب و شکست باشیم.

یکی از مهم ترین عوامل در پایداری روابط زوجین، بهبود رابطه زناشویی است. برای اینکه رابطه عاشقانه و پایداری داشته باشیم، مهم است که به بهبود روابط زناشویی توجه کنیم. ترمیم روابط زناشویی باعث پایدار شدن زندگی مشترک بین زوجین می شود. اگر بین زن و مرد مشکلی پیش آمده است باید مراحلی طی شود تا هر دو نفر آرام شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی راهکارهایی برای بهبود رابطه سرد شده بپردازیم.

برای بهبود رابطه سرد شده چه اقداماتی می توان انجام داد؟

برای اینکه رابطه عاشقانه بین شما و همسرتان تبدیل به یک رابطه سرد نشود، باید به بررسی نقاط قوت و ضعف خود بپردازید و با راه حل های مهم روانشناسی رابطه زناشویی خود را بهبود ببخشید.

۱. از همین لحظه شروع کنید

شجاعت داشته باشید و از خود بپرسید نظر اطرافیانم در مورد برخورد من با خانواده، دوستان، آشنایان و همسرم چیست؟ پاسخ به این سوال می تواند اطلاعات خوبی در خصوص وضعیت زندگی شما در اختیارتان قرار دهد. پرسیدن این سوال های معنی دار از اطرافیان و آشنایان به بهبود رابطه شما کمک زیادی می کند.

۲. در روابط خود تغییرات سالم ایجاد کنید

همیشه برای اینکه در زندگی تغییر ایجاد کنیم به همت و جسارت بالا نیاز داریم. زمانی که ارتباط شما و همسرتان نسبت به روزهای اول دچار تغییر شده و مانند روزهای قبل نتوانسته اید شادی و طراوت را حفظ کنید، به این معنا است که در برخی از عملکردهای خود با مشکل روبرو شده اید و بعد از شناسایی این ضعف ها باید تغییر را آغاز کنید.

علاوه بر این باید با دیدی باز به جستجوی عملکرد غلط خود بپردازید و بعد از پیدا کردن آن با شیوه های کاربردی و صحیح برای ایجاد تغییرات مثبت در رابطه تان تلاش کنید.

۳. در فراز و نشیب های رابطه تان، نقش خود را تعیین کنید

پیش از اینکه یک اتفاق مهم در یک روز معمولی و در یک موقعیت خاص رخ دهد از خودتان این سوال را بپرسید که نقش من در این اتفاق چیست؟ بدون آن که به قضاوت بپردازید، خودتان را نقد کنید و نقش خود را در فراز و نشیب های زندگی قبول کنید و هنگامی که متوجه بی توجهی و کناره گیری همسر خود شدید، سعی کنید قلبی سخاوتمند و بخشنده داشته باشید. بهتر است از تلاش های خود و دیگران لذت ببرید و بدون توبیخ و تنبیه خود یا همسرتان از اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده اید درس بگیرید.

۴. به یکدیگر زمان بدهید

معمولا زمانی که زن و شوهر به مشکل بر می خورند، زنان دوست دارند مشکل ایجاد شده را خیلی سریع حل کنند و مردان دوست دارند از مشکلات فرار کنند ( البته استثناء نیز وجود دارد). همین دلیل موجب شدید شدن اختلافات و مشکلات می شود. بهترین کار برای بهبود رابطه سرد شده این است که به یکدیگر زمان بدهید و زمانی را در آرامش و سکوت بگذرانید تا خشم شما کاهش پیدا کند و بدون احساسات زودگذر و عصبانیت به تصمیم گیری بپردازید.

انسان ها زمانی که عصبانی می شوند تصمیم هایی می گیرند که نتیجه این عصبانیت چیزی جز پشیمانی نیست. پس شریک عاطفی خود را زمان عصبانیت مجبور نکنید که حرف بزند و مشکلات را حل کند که بدون شک نتیجه آن بر خلاف انتظار شما است. لازم است کمی فاصله بگیرید و تنها باشید تا هر دوی شما آرام شوید، پس از آن گفتگو را آغاز کنید.

۵. لازم است یکدیگر را تأیید و تشویق کنید

برای بهبود روابط زناشویی، با نیازهای ضمیر ناخودآگاه خود آشنا شوید و به آن توجه اساسی داشته باشید. یکی از نیازهای اساسی ضمیر ناخودآگاه، تأیید و تشویق است. اما به یاد داشته باشید که برطرف کردن نیاز ضمیر ناخودآگاه، به معنی تأیید و تشویق همیشگی شریک عاطفی تان نیست. بلکه معنای آن این است که یک تصویر از خود ارائه دهید که در آن خود را شخصی مورد تشویق و تأیید نشان داده اید.

هر چقدر بیشتر به تصاویر ایده آل ذهنی شخص مقابل نزدیک شوید، احتمال بهبود رابطه عاشقانه و افزایش علاقه همسرتان نسبت به شما بیشتر می شود. البته تأیید و تشویق شریک عاطفی تان در زمان مناسب اهمیت زیادی دارد.

زمان مناسب به این معنا است که طرف مقابل رفتاری دارد که شما می خواهید آن را بیشتر تکرار کند، مثل محبت و توجه به شما. در این زمان سعی کنید با ایجاد احساس مثبت در او به هر نحوی که می توانید شریک عاطفی خود را تشویق کنید. بدین صورت رفتار پسندیده و درست شما در ضمیر ناخودآگاه او با احساسات مثبت مرتبط می شوند و در نهایت میل بیشتری برای انجام آن رفتار در سطح ضمیر ناخودآگاه ایجاد می شود.

۶. به خواسته ها و آرزوهای شریک عاطفی خود احترام بگذارید

مهم ترین و اساسی ترین عامل برای موفقیت یک رابطه احترام گذاشتن به یکدیگر است، اگر شما برای طرف مقابل احترامی قائل نشوید یا دیگر نزد او احترام و عزت نداشته باشید بهتر است بدانید که رابطه تان آسیب دیده و باید آن را ترمیم کنید.

برای اینکه به طرف مقابل ثابت کنید، چقدر به او احترام می گذارید مسائل منفی رابطه را پررنگ نکنید و از ویژگی مثبتی که دارد تعریف و تمجید کنید. شما باید رفتار عاشقانه او را ببینید. علاوه بر این اگر حس می کنید طرف مقابل برای عشق شما احترامی قائل نیست سعی کنید برای به دست آوردن احترام او حد و مرزهایی را تعیین کنید.

۷. از مدل برجسته سازی رابطه گرم کمک بگیرید

خوب است بدانید هیچ نوع پاسخی بهتر و مناسب تر از مدل برجسته سازی رابطه گرم برای بهبود رابطه سرد شده نیست. زمانی که یک رابطه عاشقانه سرد می شود یک دیوار تدافعی در طرف مقابل ایجاد می شود. در این شرایط هر گونه تلاش علنی و مستقیم برای صحبت کردن در خصوص رابطه عاشقانه و قانع کردن او برای گرم شدن رابطه با شکست روبرو خواهد شد.

احساس عشق به هیچ عنوان براساس منطق و استدلال نیست بلکه این احساس ریشه در درون شما دارد. به همین خاطر به جای اینکه برای پیشگیری از سرد شدن رابطه خود دلایل و استدلال فراوان بیاورید و غر بزنید، سعی کنید از برجسته سازی یک رابطه گرم کمک بگیرید. به بیان دیگر به جای اینکه به صورت مستقیم برای گرم شدن رابطه خود تلاش کنید و اصرار کنید که مرا دوست داشته باش، در عمل گرمای رابطه عاشقانه خود را برجسته تر کنید و نشان دهید که رابطه عاشقانه پایدار و محکمی دارید.

بازشناسی شیوه های رفتاری و پیاده سازی مدل های رفتاری مثبت و جلوگیری از مدل های رفتاری منفی به برجسته سازی رابطه گرم کمک کرده و باعث بهبود رابطه سرد شده می شود. از جمله مدل هایی که از سرد شدن رابطه جلوگیری می کند و روی تمام افراد دارای تأثیر مثبت است می توان به رسیدگی به خود، خود آرایی، شوخ طبعی، خوشحال بودن، پر انرژی بودن و سر حال بودن اشاره کرد. اما برای اینکه به این احساسات دست پیدا کنید نیاز به شخصی دارید که بتوانید احساس مثبت را از او بگیرید.

۸. ناامیدی را کنار بگذارید

بهتر است زمانی که رابطه تان با مشکل روبرو شد، ناامیدی را کنار بگذارید و برای دوباره ساختن رابطه به طور مجدد تلاش کنید. شما باید سعی کنید تا از چیزی اطمینان پیدا نکرده اید، افکار منفی را از ذهن خود دور کنید و برای بهبود رابطه سرد شده، قدم بردارید. ناامیدی باعث می شود تصمیمات منفی بگیرید که سبب دور شدن شما از همسرتان می شود و هرگز به بهبود رابطه شما منجر نخواهد شد.

۹. باید رابطه خود را اصلاح کرده و از آن محافظت کنید

زمانی که مدتی را با هم زندگی می کنید، ممکن است به این نتیجه برسید که یکدیگر را خیلی خوب می شناسید، اما حقیقت این است که ما هر روز در خصوص زندگی و روابط خود نکات تازه ای می آموزیم. به بیان دیگر ما همیشه در حال تغییر هستیم. هر گفتگو، فکر و عمل بر اساس تجربیات گذشته شکل می گیرند.

اگر از شریک عاطفی خود رنجیده اید و حس می کنید ارتباط شما در سراشیبی سقوط کرده است به جای تمرکز روی نقاط منفی، ویژگی های مثبت او را در ذهن خود پررنگ کنید.

۱۰. لازم است کمی به شریک عاطفی تان فضا بدهید

اگر حس می کنید قدرت تان را در رابطه از دست داده اید، ممکن است قرلر گرفتن شما در موضع ضعف به این علت باشد که بیش از اندازه برای بودن در کنار شخص مقابل اشتیاق نشان داده اید یا از او توقع زیادی داشته اید. شما هیچ وقت نمی توانید عشق خود را تحت فشار بگذارید و برای انجام کارها عجله کنید، بلکه باید در رابطه خود و علایق تان زمان بگذارید و فضا و آزادی که طرف مقابل نیاز دارد را به او بدهید.

البته این بدان معنا نیست که رابطه عاطفی خود را کاملا فراموش کنید، بلکه هدف این است که سعی نکنید تمام توان و انرژی خود را برای این ارتباط خرج کنید و تعادل را نگه دارید.

به یاد داشته باشید درست است که در ارتباط عاطفی، نقش ها متفاوت است و شما به عنوان شریک عاطفی باید زمان بیشتری را با یکدیگر بگذارنید، اما این جمله به این معنی نیست که همیشه و همه جا با هم باشید.

۱۱. واقعیت را بپذیرید

برای بهبود رابطه سرد شده لازم است واقعیت را بپذیرید. گاهی اوقات زوجین با مشکلاتی روبرو می شوند که باور کردن و پذیرفتن آن ها دشوار است، اما صلاح شما در این است که هر چه زودتر با مشکل روبرو شوید و مشکل هر چه باشد آن را قبول کنید. زیرا در غیر این صورت نمی توانید مراحل بهبود رابطه سرد شده را دنبال کنید.

۱۲. اهداف رابطه را برای خود ترسیم کنید

به هر آنچه که می خواهید در رابطه به آن برسید فکر کنید. البته اندیشیدن تنها کافی نیست، بلکه باید به دست آوردن چیزهایی که دوست دارید را در ذهن تصور کنید و خود را در مسیر رسیدن به آن قرار دهید. در حقیقت باید اطمینان داشته باشید که به آنچه می خواهید می رسید.

با تفکر مثبت همه انرژی های مثبت به سمت شما می آیند و به شما کمک می کنند که به هدف خود برسید. نکته مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که با تمام وجود خواهان رسیدن به اهداف تان باشید و آن را دست یافته تجسم کنید.

۱۳. توجه خود را به شریک عاطفی تان نشان دهید

سعی کنید به شریک عاطفی خود توجه کافی کنید. حال و احوال او را بپرسید و دغدغه هایی که در ذهن دارد را با تمام جان بشنوید. با اجرای این مراحل و تلاش مشترک شما و شریک تان، ممکن است رابطه تان به طور مجدد ترمیم شود. بهبود رابطه سرد شده ممکن است زمان زیادی ببرد، اما اگر صداقت و انگیزه چاشنی آن شود، کاملا امکان پذیر است.

۱۴. مراجعه به روانشناس

اگر حس می کنید شدت آسیب در رابطه شما زیاد است و خودتان نمی توانید به مدیریت آن بپردازید، بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا از آسیب ها جلوگیری کنید و پیش از اینکه دیر شود و رابطه به جدایی کشیده شود، آن را ترمیم کنید. روانشناس و مشاور رابطه شما را بررسی کرده و عوامل آسیب زا را شناسایی می کند و برای مدیریت بهتر رابطه بهترین راهکارها را ارائه می دهد.

 
دلگرم
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv