برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر»
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۵۴۸
تاریخ انتشار: 2024 June 09    -    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
از عنکبوت باستانی تا جراحی روی جمجمه ۴ هزار ساله
آسمان‌های روشن. مسابقه عکاس سال کهکشان راه شیری بهترین تصاویر گرفته شده از کهکشان راه شیری در سراسر جهان را جشن می‌گیرد و برندگان امسال طیف خیره کننده‌ای از تصاویر را در سفری از میان بیابان‌های دورافتاده، یخچال‌های طبیعی، آتشفشان‌ها، کوه‌ها و سواحل به نمایش می‌گذارند.نجات میمون

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)«تابناک با تو» - مجله علمی «نیچر» تصاویری خیره‌کننده از کهکشان راه شیری و دیگر تصاویر علمی ماه منتشر کرده است که در ماهی که گذشت منتشر شده بودند.

آسمان‌های روشن. مسابقه عکاس سال کهکشان راه شیری بهترین تصاویر گرفته شده از کهکشان راه شیری در سراسر جهان را جشن می‌گیرد و برندگان امسال طیف خیره کننده‌ای از تصاویر را در سفری از میان بیابان‌های دورافتاده، یخچال‌های طبیعی، آتشفشان‌ها، کوه‌ها و سواحل به نمایش می‌گذارند.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

یوری بلتسکی(Yuri Beletsky) عکاس می‌گوید که صحنه ثبت شده در تصویر او که «تالاب آبی زیر ستارگان» نامیده می‌شود در صحرای آتاکامای شیلی گرفته شده است و یادآوری از مناظر شگفت انگیزی است که در جهان وجود دارد و زیبایی بی پایانی که با نگاه کردن به آسمان شب به سادگی می‌توان یافت. سایر موارد برگزیده را نیز می‌توانید در اینجا تماشا کنید.

نشانه‌های یک جراحی

علائم جراحی این جمجمه ۴۰۰۰ ساله شواهدی از قدیمی‌ترین تلاش شناخته شده برای درمان سرطان ارائه می‌دهد. آثار بریدگی در اطراف چندین ضایعات گرد ناشی از تومورها را نشان می‌دهد که مصریان باستان سعی در درمان آن با جراحی داشتند. محققان این حکاکی‌ها را در حین استفاده از میکروسکوپ برای بررسی جمجمه کشف کردند که گمان می‌رود متعلق به مردی ۳۰ تا ۳۵ ساله است که بین سال‌های ۲۶۸۷ تا ۲۳۴۵ قبل از میلاد زندگی می‌کرده است.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

یک صفحه درخشان

رصدخانه ورا سی. ‌روبین(Vera C. Rubin) در شیلی قرار است عملیات برخی از ابزارهای خود را در اواخر امسال و پیش از کاوش برنامه‌ریزی شده ۱۰ ساله‌ی کل آسمانِ نیمکره جنوبی آغاز کند. مهندسان اکنون پوشش بازتابنده بر روی بزرگترین آینه تلسکوپ که قطری تقریبا به اندازه یک زمین تنیس است و دو سطح نوری با انحناهای مختلف دارد، به پایان رسانده‌اند. ماموریت این تلسکوپ با استفاده از یک دوربین غول‌پیکر ۳۲۰۰ مگاپیکسلی انجام می‌شود و هدف آن دریافت داده‌های کافی برای کمک به آشکارسازی انرژی تاریکی است که کیهان را به حرکت در می‌آورد.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

جعبه ابزار سمورها

سمورهای دریایی(Enhydra lutris) از ابزارهایی برای تغذیه استفاده می‌کنند. آنها با کمک سنگ، پوسته حلزون‌ها و صدف‌ها را می‌کوبند. اکنون محققان برخی از مزایای این روش را شناسایی کرده‌اند. مشاهدات آنها نشان می‌دهد که سمورهای دریایی که از ابزار استفاده می‌کنند و بیشتر آنها ماده هستند، رژیم غذایی متنوع‌تری دارند و هنگام باز کردن پوسته طعمه از آسیب به دندان‌های آنها جلوگیری می‌شود. کریس لا(Chris Law)، یکی از نویسندگان این مطالعه، زیست شناس در دانشگاه تگزاس در آستین، در بیانیه مطبوعاتی گفته است: استفاده از ابزار یک رفتار مهم برای بقا است. ماده‌ها احتمالا از ابزارهایی برای غلبه بر سایز کوچک‌تر بدن و توانایی ضعیف‌تر گاز گرفتن خود استفاده می‌کنند. پرورش توله‌ها انرژی زیادی می‌طلبد و ماده‌ها باید در جستجوی غذای کارآمد باشند.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

امواج گرمای قطب شمال

دانشمندان نمونه‌ای از جلبک‌های تک سلولی را از آبدره‌ای در نزدیکی مجمع‌الجزایر نروژی اسوالبارد جمع‌آوری کردند تا بررسی کنند که چگونه این موجودات تحت تاثیر امواج گرمای قطب شمال قرار می‌گیرند. در آزمایشگاه، آنها جلبک‌ها را در معرض دماهای مختلف، از جمله «موج گرما» بالاتر از حد معمول قرار دادند. آنها دریافتند که شرایط موج گرما تأثیر متفاوتی بر رشد جلبک‌ها نسبت به دمای بالا دارد. هدف چنین مطالعاتی تعیین تأثیرات بالقوه تغییرات آب و هوایی بر زندگی دریایی در قطب شمال است. این جلبک‌ها زیربنای زنجیره‌های غذایی زیادی در منطقه هستند، بنابراین تغییرات در رشد یا سلامت آنها می‌تواند اثرات مخربی برای کل اکوسیستم داشته باشد.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

بالای یک سر

ساختارهای لبه سحابی سر اسب با جزئیات بی‌سابقه‌ای در مجموعه جدیدی از تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا دریافت شده است. شکل متمایز این سحابی توسط توده‌های متراکمی از مواد که از ابری از غبار و گاز بین ستاره‌ای بیرون می‌آیند و توسط ستاره‌ای نزدیک روشن می‌شود، تشکیل شده است. دانشمندان کشف کردند که چگونه ذرات گرد و غبار از ابر دور می‌شوند و ناحیه «یال» را تشکیل می‌دهند. این مشاهدات به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا بررسی کنند که چگونه ذرات نور ماوراء بنفش را مسدود و از خود ساطع می‌کنند و به درک بهتر شکل سحابی کمک می‌کنند.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

عنکبوت باستانی

طرح بدن غیرمعمول و پاهای خاردار و قوی این فسیل عنکبوت مانند ۳۰۸ میلیون ساله، آن را از تمام عنکبوتیان شناخته شده، زنده و منقرض شده متمایز می‌کند. محققان این نمونه را Douglassarachne acanthopoda نامیده‌اند، اما مشخص نیست که این نمونه به کدام موجود زنده نزدیک‌تر است. جیسون دانلوپ(Jason Dunlop)، یکی از نویسندگان این مطالعه، دیرینه شناس در موزه تاریخ طبیعی برلین، در بیانیه‌ای گفت: پاهای خاردار این فسیل یادآور برخی از عنکبوت‌های خرمن امروزی است، اما طرح بدن آن کاملا متفاوت است. این حیوان می‌تواند نشان دهنده شاخه‌ای منقرض شده از یک گروه گسترده‌تر از عنکبوت‌ها باشد.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

نورهای صحرا

شفق قطبی در عرض‌های جغرافیایی بسیار پایین‌تر از حد معمول به دلیل طوفان خورشیدی عظیم در روز ۱۰ مه قابل مشاهده بوده است. در اینجا، شفق شمالی در بالای صحرای سونوران در آریزونا ظاهر شده است. این منظره رنگارنگ زمانی اتفاق می‌افتد که انفجارهای پلاسمای مغناطیسی خورشید با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کند و انرژی آزاد می‌کند که ذرات اکسیژن و نیتروژن را در اتمسفر بالایی یونیزه می‌کند و باعث درخشش آنها می‌شود.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

محققان می‌گویند که طوفان‌های خورشیدی مشابهی ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتند. بزرگترین آنها معمولا پس از اوج رسمی خورشید، یعنی اوج چرخه ۱۱ ساله فعالیت آن که در سال جاری وقوع آن پیش‌بینی می‌شود، رخ می‌دهد.

نجات میمون

این میمون جوان یکی از ده‌ها میمونی بوده است که در مکزیک با گرمازدگی، تب و کم آبی در جریان موج گرمای شدیدی که در اوایل ماه مه آغاز شد، یافت شد. بیش از ۱۳۰ مورد از پستانداران در ایالت تاباسکو مرده پیدا شدند که با افزایش دما به ۴۵ درجه سانتیگراد از درختان افتاده بودند. سایرین توسط ساکنین نجات یافتند و به دامپزشکی در همان نزدیکی منتقل شدند. زیست شناسان می‌گویند عوامل دیگری می‌تواند در این فاجعه نقش داشته باشد، مانند حذف سایه‌های ضروری و منابع غذایی به دلیل فعالیت‌های چوب بُری و آتش سوزی جنگل‌ها یا یک بیماری عفونی ناشناس.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر» (ایسنا)

منبع: ایسنا

 

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv