پیش‌بینی عود سرطان پستان با آزمایش خون
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۳۸۲
تاریخ انتشار: 2024 June 07    -    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
سرطان پستان یکی از شایع‌ترین نوع این بیماری در سراسر جهان است. در سال ۲۰۲۰، در بریتانیا، دو میلیون و ۲۶۰ هزار زن مبتلا به این سرطان تشخیص داده شدند و ۶۸۵ هزار نفر هم در همان سال از این بیماری جان باختند. عود سرطان پستان را با یک آزمایش خون «بسیار حساس»، می‌توان سال‌ها پیش از اینکه با اسکن قابل شناسایی شود، در افراد «پیش‌بینی» کرد.

عود سرطان پستان با یک آزمایش خون «قابل پیش‌بینی» است (عصرایران

عود سرطان پستان با یک آزمایش خون «قابل پیش‌بینی» است (عصرایران«تابناک با تو» - سرطان پستان یکی از شایع‌ترین نوع این بیماری در سراسر جهان است. در سال ۲۰۲۰، در بریتانیا، دو میلیون و ۲۶۰ هزار زن مبتلا به این سرطان تشخیص داده شدند و ۶۸۵ هزار نفر هم در همان سال از این بیماری جان باختند.

عود سرطان پستان را با یک آزمایش خون «بسیار حساس»، می‌توان سال‌ها پیش از اینکه با اسکن قابل شناسایی شود، در افراد «پیش‌بینی» کرد.

این آزمایش ردپای دی‌ان‌ای تومور را قبل از عود کامل تشخیص می‌دهد و در پیش‌بینی اینکه سرطان در کدام بیماران دوباره عود خواهد کرد، ۱۰۰ درصد دقیق است.

پژوهشگران امیدوار هستند که این آزمایش منجر به شروع درمان زودتر شود و به افزایش میزان بقا کمک کند.

کارشناسان گفتند که این پژوهش «فوق‌العاده هیجان‌انگیز» است، اما هنوز مراحل اولیه خود را طی می‌کند.

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین نوع این بیماری در سراسر جهان است. در سال ۲۰۲۰، در بریتانیا، دو میلیون و ۲۶۰ هزار زن مبتلا به این سرطان تشخیص داده شدند و ۶۸۵ هزار نفر هم در همان سال از این بیماری جان باختند.

تیمی از پژوهشگران «موسسه تحقیقات سرطان» (آی‌سی‌آر) در لندن این آزمایش را بر روی ۷۸ بیمار مبتلا به انواع مختلف سرطان پستان در مراحل اولیه انجام دادند.

«بافت‌برداری مایع» (بیوپسی مایع) از این بیماران به دنبال ۱۸۰۰ جهش (موتاسیون) دی‌ان‌ای در خون بود که سلول‌های سرطانی آن‌ها را آزاد می‌کنند.

این دی‌ان‌ای تومور در خون ۱۱ زن یافت شد که همگی آن‌ها شاهد عود سرطان خود بودند، در حالی که هیچ بیمار دیگری دچار عود سرطان نشد.

بر اساس نتایج ارائه شده در کنفرانس «انجمن آمریکایی سرطان‌شناسی بالینی» در شیکاگو روز یکشنبه (دوم ژوئن)، این آزمایش خون به طور متوسط سرطان را ۱۵ ماه پیش از ظهور علائم یا شناسایی آن در اسکن تشخیص داده است.

زودهنگام‌ترین تشخیص ۴۱ ماه پیش از تایید آن توسط اسکن بود.

دکتر ایزاک گارسیا موریلاس، پژوهشگر ارشد، معتقد است که این آزمایش زمینه را برای نظارت و درمان بهتر سرطان پستان فراهم می‌کند

عود سرطان پستان با یک آزمایش خون «قابل پیش‌بینی» است (عصرایران


دکتر ایزاک گارسیا موریلاس، پژوهشگر ارشد در موسسه تحقیقات سرطان، گفت: «سلول‌های سرطان پستان می‌توانند پس از جراحی و سایر روش‌های درمانی همچنان در بدن باقی بمانند، اما شمار این سلول‌ها به قدری کم است که در اسکن‌های بعدی قابل شناسایی نیستند.»

او افزود که این سلول‌ها می‌توانند سال‌ها پس از درمان اولیه باعث عود بیماری شوند.

دکتر گارسیا موریلاس گفت این مطالعه زمینه را برای بهبود نظارت پس از درمان اولیه و درمان بالقوه برای بقا فراهم می‌کند.

«فوق‌العاده هیجان‌انگیز»  

پژوهشگران نمونه‌های خون را در مرحله تشخیص بیماری و سپس دوباره پس از جراحی و شیمی‌درمانی آزمایش کردند.

سپس این آزمایش‌ها برای سال بعد هر سه ماه یکبار و برای پنج سال بعد هر شش ماه یکبار تکرار شد.

دکتر سایمون وینسنت، مدیر بخش «تحقیقات و پشتیبانی و تأثیرگذاری» در «مرکز سرطان پستان»، که بخشی از بودجه این پژوهش را تامین کرده است، گفت: «تشخیص زودهنگام یکی از بزرگترین سلاح‌های ما در برابر سرطان پستان است و اینکه یافته‌های اولیه نشان می‌دهد آزمایش‌های جدید می‌توانند علائم عود سرطان پستان را بیش از یک سال قبل از ظهور علائم تشخیص دهند، امری فوق‌العاده هیجان‌انگیز است.»

اگرچه دکتر وینسنت اذعان داشت که این پژوهش هنوز در مراحل اولیه خود است، اما او گفت که تشخیص زودهنگام عود سرطان پستان به این معنی است که احتمال بسیار بیشتری هست که درمان بتواند سرطان را از بین ببرد و از گسترش آن به سایر نقاط بدن و غیرقابل درمان شدن آن جلوگیری کند.

دکتر وینسنت افزود: «با توجه به اینکه سالانه حدود ۱۱ هزار نفر در بریتانیا به دلیل سرطان ثانویه پستان جان خود را از دست می‌دهند، نیاز فوری به پیشرفت‌هایی از این دست هست تا بتوانیم جلوی از دست دادن افراد را به دلیل این بیماری ویرانگر بگیریم.»

هنوز مشخص نیست چه زمانی این آزمایش می‌تواند به طور گسترده در دسترس قرار گیرد.

این گزارش در پی شماری از تحولات مختلف در زمینه تحقیقات سرطان در هفته گذشته منتشر شده است.

هفته گذشته گزارش شد که آزمایش بزاق در خانه، برای شناسایی مردانی که در معرض خطر بالای سرطان پروستات هستند، بهتر از آزمایش خون استاندارد است.

چند روز پیش هم اعلام شد که انتظار می‌رود هزاران بیمار سرطانی در انگستان به آزمایش نوع جدیدی از درمان دسترسی پیدا کنند که از واکسن‌های اختصاصی شخصی برای مبارزه با این بیماری استفاده می‌کند.

این در حالی است که دوشنبه گذشته هم یک موسسه خیریه سرطان اعلام کرد که انتظار می‌رود شمار موارد سرطان پوست ملانوم در بریتانیا در سطح بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کند.

منبع: عصرایران

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
برچسب ها: عود ، سرطان ، بیماری ، سلامت
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv