خبر خوشحال‌کننده درباره پر شدن یک سد مهم
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۸۲۹
تاریخ انتشار: 2024 May 29    -    ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
 سد رودبار لرستان یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه های برق آبی کشور لرستان است که با توجه به ویژگی‌های خاص و قابلیت گردشگری می‌تواند نقشی مهم در پیشرفت و توسعه اقتصادی استان داشته باشد.

 سد رودبار لرستان یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه های برق آبی کشور لرستان است که با توجه به ویژگی‌های خاص و قابلیت گردشگری می‌تواند نقشی مهم در پیشرفت و توسعه اقتصادی استان داشته باشد.

 

خبر خوشحال‌کننده درباره پر شدن یک سد مهم

سد برقابی رودبار الیگودرز با طول تاج ۱۸۵ متر، ارتفاع از پی ۱۵۵، عرض تاج ۱۵ متر، از حجم ذخیره حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب برخوردار است.

نیروگاه برق سد رودبار الیگودرز با ۲ واحد ۲۲۵ مگاواتی و تولید سالانه ۹۸۶ گیگاوات ساعت سال ۹۶ به بهره برداری رسید. این نیروگاه علاوه بر توانایی تولید ۴۵۰ مگاوات توان الکتریکی، قابلیت کنترل فرکانس، کنترل توان رادیو اکتیو و خود راه اندازی جهت بازیابی شبکه سراسری در صورت خاموشی شبکه را دارد.

سد رودبار و نیروگاه آن بر روی رودخانه رودبار (از سرشاخه‌های شرقی حوزه آبگیر رودخانه دز) و در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهرستان الیگودرز در ارتفاعات سربه فلک کشیده اشترانکوه در استان لرستان واقع شده است.

 

این سد عظیم که ۱۵۵متر ارتفاع دارد از نوع سنگ ریزه ای با هسته مایل به رسی و با حجم بتن ریزی ۱۲هزار متر مکعب بدست کارگران و متخصصان داخلی ساخته شده است.

شیب‌های تند و نفس گیر در این مسیر کوهستانی و دلهره ناشی از تماشای پرتگاههای حاشیه جاده برای رانندگان و مسافران وجود دارد، اما شوق رسیدن به این طرح پر افتخار باعث می شود بدون هیچ واهمه ای سوار بر مرکبی آهنی برای دیدن این سد بی نظیر بی تاب بود.

تا قبل از سال ۱۳۷۳ رسیدن به این مکان غیر ممکن بود، اما به همت مجریان و مسوولان طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان و مسوولان اجرایی نظام مقدس جمهوری اسلامی جاده ای به طول ۲۰ کیلومتر و عرض هفت متر از روستای ' حرآباد ' تا گردنه نمک احداث و بهسازی شد تا به سهولت مصالح مورد نیاز این پروژه به مقصد برسد.

رودبار سدی با چندین رویکرد

مجریان و کارشناسان سد رود بار در خصوص این طرح می گویند: سد رود بار لرستان با هدف تولید برق‌آبی، کاهش هزینه استهلاک نیروگاه های حرارتی ، ایجاد اشتغال در حین اجرای طرح و در دوران بهره برداری و ایجاد محیط تفریحی و توریستی برای گردشگران احداث شده است.

وجود طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری نظیر آبشار آب سفید الیگودرز و جنگل های بلوط و آبهای روان ، مزرعه های پرورش ماهی در طول مسیر جاده دسترسی به سد و نیروگاه رود بار از جمله ویژگی های مناسب این طرح است.

علاوه بر این احداث ساختمان های مسکونی و اداری در مساحت ۱۰ هزار متر مربع ، احداث جایگاه پمپ بنزین ، باسکول ، شبکه انتقال ماهواره ای دیتا از ساختمان مرکزی شرکت آب و نیرو و شبکه آبرسانی شرب و صنعتی توانسته است سالیانه شرایط جذب مسافران زیادی را فراهم کند که برای دیدن این مناظر به این منطقه سفر می کنند.

سد رودبار مصرف شرب و کشاورزی ندارد

سد رودبار روی رودخانه بختیاری در جنوب شهرستان الیگودرز ساخته شده است. این سد برقابی است و مصرف کشاورزی و مصرف شرب ندارد و فقط برای تولید برق احداث شده است که نیروگاه آن ۴۵۰ مگاوات است .

پر شدن سد رودبار در پی بارش های اخیر

احمد گودرزی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان در اینخصوص به تسنیم می،گوید: ذخیره ابتدای اسفند این سد ۱۷۷ میلیون مترمکعب بود که خوشبختانه با بارش‌های بهاری صورت گرفته تا اول خرداد این سد تقریبا پرشده است.

وی با بیان اینکه ۲۱۵ میلیون حجم سد است که ۹۷ درصد حجم پرشدگی مخزن آن است افزود: حدود یک هفته است که دریچه سد باز شده و نیروگاه آن در حال حاضر فعال است و در حال تولید برق است.

بارش‌ها کمبود آب استان را رفع نکرد

گودرزی بیان کرد: متاسفانه در استان لرستان چون چند سال خشکسالی داشته‌ایم بارش‌های امسال نمی‌تواند تنش خشکسالی کمبود آب استان را برطرف کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در لرستان هفت سد آبگیری شده داریم عنوان کرد: ۶ سد از این مجموع تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای است که ۹۷ میلیون متر مکعب آب در پشت آنها ذخیره شده است که ۴۶ درصد حجم دخیره آنهاست.

وی افزود: در حال حاضر سد رودبار تحت مدیریت شرکت آب نیروی ایران است.

همشهری آنلاین

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv