چرا خودروهای برقی برای عابران پیاده خطرناک هستند؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۵۵۴
تاریخ انتشار: 2024 May 27    -    ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
بر اساس تجزیه و تحلیل تصادفات جاده‌ای بریتانیا، خودروهای دوگانه‌سوز و الکتریکی بیشتر از خودروهای بنزینی یا دیزلی به عابران پیاده برخورد می‌کنند.
بر اساس تجزیه و تحلیل تصادفات جاده‌ای بریتانیا، خودروهای دوگانه‌سوز و الکتریکی بیشتر از خودروهای بنزینی یا دیزلی به عابران پیاده برخورد می‌کنند.
چرا خودروهای برقی برای عابران پیاده خطرناک هستند؟
 
اطلاعات بدست‌آمده از ۳۲ میلیارد مایل سفر با خودروهای باطری‌خور و ۳ تریلیون مایل سفر با خودروهای بنزینی و دیزلی نشان داده که خودروهای برقی و دوگانه‌سوز، دو برابر بیشتر از خودروهای با سوخت فسیلی به عابران پیاده برخورد می‌کنند و احتمال این برخورد در مناطق شهری، سه برابر بیشتر است. 
 
اینکه چرا خودروهای دوستدار محیط‌زیست خطرناک‌تر هستند دقیقا روشن نیست، اما محققان گمان می‌کنند شماری از عوامل در این مورد دخیل هستند. رانندگان خودروهای برقی معمولاً جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر هستند و مهم‌تر از آن اینکه این خودروها بسیار ساکت‌تر از خودروهای دارای موتور احتراقی هستند و همین ویژگی، شنیدن صدای نزدیک شدن آن‌ها را سخت‌تر می‌کند، به ویژه در شلوغی پر سر و صدای شهرها. 
 
فیل اِدواردز، نویسنده نخست این مطالعه و استاد همه‌گیرشناسی و آمار دانشکده بهداشت و پزشکی لندن می‌گوید: «ماشین‌های برقی برای عابران پیاده خطر هستند، چون صدای آن‌ها کمتر از اتومبیل‌های بنزینی یا دیزلی شنیده می‌شود. بنابراین اگر دولت قصد دارد فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف کند، باید این خطر خودروهای برقی را کاهش دهد.» 
 
ادواردز افزود: «اگر می‌خواهید از خودروی برقی استفاده کنید، به یاد داشته باشید نوع جدیدی از وسیله نقلیه است. بسیار ساکت‌تر از ماشین‌های قدیمی است و عابران پیاده یاد گرفته‌اند با گوش دادن به صدای ترافیک در جاده‌ها حرکت کنند.» 
 
تصادفات جاده‌ای دلیل اصلی مرگ و میر کودکان و جوانان در بریتانیا است و یک‌چهارم مرگ و میر در جاده‌ها مربوط به عابران پیاده بوده است. 
 
سال ۲۰۱۷، گزارشی از وزارت حمل و نقل ایالات متحده نشان داد که خودروهای الکتریکی و دوگانه‌سوز ۲۰ درصد بیشتر از خودروهای بنزینی و دیزلی برای عابران پیاده و ۵۰ درصد بیشتر حین حرکت‌های کم‌سرعت، مانند چرخش، دنده عقب، ورود به ترافیک و توقف کردن، برای عابران خطر دارند. 
 
ادواردز و همکارانش داده‌های سفر و تصادفات جاده‌ای بریتانیا را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ مطالعه کردند. به دلیل مشکل بایگانی، داده‌های سال ۲۰۱۸ به بعد در دسترس نبود. تجزیه و تحلیل آن‌ها شامل ۹۱۶.۷۱۳ مورد تلفات میشد که از این تعداد ۱۲۰.۱۹۷ عابران پیاده بودند. بیش از ۹۶۰۰۰ نفر با ماشین یا تاکسی تصادف کرده بودند. 
 
بیشتر وسایل نقلیه در جاده‌ها بنزینی یا گازوئیلی هستند و اینها در سه‌چهارم تصادفات عابر پیاده نقش داشتند. اما در همان مسافت پیموده‌شده، خودروهای باتری‌دار خطرناک‌تر بودند. بر پایه این مطالعه، میانگین سالانه تلفات عابر پیاده در هر ۱۰۰ متر مایل طی‌شده ۵.۱۶ برای خودروهای برقی و هیبریدی در قیاس با ۲.۴ برای خودروهای بنزینی و دیزلی بود. 
فرادید
محققان دریافتند در محیط‌های روستایی، خودروهای باتری‌دار دیگر خطرناک‌تر از خودروهای بنزینی یا گازوئیلی نیستند، اما در شهرها سه‌برابر بیشتر احتمال دارد با عابران پیاده برخورد کنند. 
 
از جولای ۲۰۱۹، تمام خودروهای دوگانه‌سوز و برقی جدید فروخته‌شده در اروپا ملزم به داشتن یک سیستم هشدار صوتی خودرو شدند که هنگام حرکت آهسته‌ی خودرو، صدا منتشر کند، اما صدها هزار خودروی الکتریکی بدون این امکان در جاده‌ها وجود دارند. ادواردز می‌گوید: «اگر دولت مطمئن میشد این سیستم در تمام خودروهای الکتریکی نصب می‌شود و خودروهای الکتریکی قدیمی‌تر نیز بازتجهیز می‌شوند، شروع خوبی میشد.» 
 
نیکولا کریستی، استاد ایمنی حمل و نقل می‌گوید که مردم برای قضاوت در مورد حضور، سرعت و مکان وسایل نقلیه به صدا متکی هستند. وقتی این نشانه‌ها وجود نداشته باشند، برای مردم مناطق شلوغ شهری مشکل ایجاد می‌شود. این مشکل برای کسانی که قدرت بینایی ضعیف دارند یا برای کودکانی که قضاوت در مورد سرعت و فاصله وسایل نقلیه برایشان مشکل است، تشدید می‌شود. 
 
اما مشکل شنیدن صدای خودروهای الکتریکی تنها مشکل نیست. خودروهای الکتریکی شتاب سریعی دارند و بسیار سنگین‌تر از خودروهای بنزینی هستند، درنتیجه مسافت توقف آن‌ها طولانی‌تر است. ادواردز می‌گوید: «اگر دولت در حال برنامه‌ریزی برای انتقال به خودروهای الکتریکی است، این موضوع خطراتی را برای عابران پیاده به همراه خواهد داشت، مگر اینکه به این موضوع رسیدگی شود.»
 
 
 
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv