امکان خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر وجود دارد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۱۱۳۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2021 August 28    -    ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این که قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا در حد قیمت سینوفارم و اسپوتنیک است اعلام کرد امکان خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون وجود دارد چرا که این شرکت‌ها در ایران نماینده دارند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این که قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا در حد قیمت سینوفارم و اسپوتنیک است اعلام کرد امکان خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون وجود دارد چرا که این شرکت‌ها در ایران نماینده دارند.

«ناصر ریاحی» در گفت‌وگو با ما می‌گوید امکان خرید این واکسن‌ها وجود دارد اما قرار نیست ۲۰میلیون دوز را فراد یا حتی ۲ سال دیگر به ما تحویل دهند. براساس مذاکرات صورت گرفته شده، این واکسن‌ها به صورت تدریجی وارد کشور خواهند شد.

به گفته وی کوواکس از همان روز‌های ابتدایی ساخت واکسن، حدود ۲ میلیارد دوز پیش خرید کرده و به نسبت جمعیت ۲۵ درصدی هر کشور که اولویت با گروه‌های پرخطر است، به آن‌ها واکسن داده است. بنابراین سهمیه ایران در این بین حدود ۱۷ میلیون است، که اگر پول آن را واریز کنند وارد کشور خواهد شد.

ریاحی با تاکید بر این که ۲۰ میلیون دوز می‌تواند بدون نقش بخش خصوصی وارد کشور شود می‌گوید هزینه ۲۰ میلیون دوز واکسن حدود ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود که بخش خصوصی ایران در حوزه سلامت این سرمایه را ندارد:

«البته این مبلغ را به صورت یک جا پرداخت نمی‌شود بلکه به مرور پرداخت می‌شود. ولی با وجود اینکه بخش خصوصی باید در گمرک واکسن را به دولت بفروشد و برای محموله بعدی مجدد امتیاز بگیرد روند طولانی و غیرعملی می‌شود؛ بنابراین در این زمان اگر ما با هرکدام از شرکت‌ها قرارداد ببندیم احتمالا آن‌ها می‌توانند ۲۰ درصد واکسن خریداری شده را تا پایان سال جاری میلادی تحویل دهند. این در حالی است که برای سال بعد مجدد باید با این شرکت‌ها صحبت کنیم تا شاید تا بهار سال آینده میلادی مقداری واکسن به ما تحویل دهند.»

اگرچه ریاحی به علت مذاکرات مسئولان، به صورت شفاف قیمت واکسن‌ها را اعلام نکرد اما به گفته او قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا پایین بوده و در حد قیمت سینوفارم و اسپوتنیک است: «شاید در سال آینده که کمی دنیا آرامش پیدا کند سازنده‌ها واکسن را بدون سود یا حداقل سود بفروشند. کما اینکه در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون نیمی از جمعیت واکسن فایزر در آمریکا ارزان شده است.»

معضل تهیه واکسن با پروسه طولانی تایید واردات

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این که تمام شرکت‌های سازنده، واکسن را به دولت‌ها می‌فروشند، می‌گوید این امر به علت حذف دلال‌‌ها بوده اما در ایران دولت به بخش خصوصی نامه‌ای با تاییدیه وزارت بهداشت می‌دهد تا به آن کمپانی سازنده واکسن بگوید که این شرکت خصوصی از سوی من مجاز به تهیه واکسن است. دولت نیز تضمین می‌دهد که مسئولیت تمام و کمال و مباشرت تزریق را انجام دهد. همچنین بخش خصوصی به شرطی می‌تواند با شرکت‌های سازنده واکسن که در ایران نمایندگی دارند رایزنی کند که دولت به سرعت پول آن‌ها را پرداخت کند.

به گفته وی شرکت‌های خصوصی بیشتر تمایل دارند تا کار واردات واکسن برعهده دولت باشد زیرا راحت‌تر انجام می‌شود.

ریاحی در ادامه به نحوه واردات واکسن توسط بخش خصوصی اشاره کرده و گفت:

«پیش از این قرار بود بخش خصوصی واکسن را از محل مازاد خریداری کند. به عنوان مثال کشوری تعداد قابل توجهی واکسن خریده، ولی به هر دلیلی واکسیناسیون آن عقب افتاده، از آنجایی که واکسن‌ها دارای تاریخ مصرف هستند، آن کشور می‌تواند محموله مازاد را به شرکت تولیدکننده پس دهد یا به دیگر کشور‌ها بفروشد. ما به عنوان بخش خصوصی قرار بود این گونه واکسن تهیه کنیم. پنج بار برای تهیه واکسن از این روش اقدام کردیم، ولی صدور نامه دو ماه طول کشید همین امر منجر به از دست رفتن محموله واکسن شد. این در حالی است که خرید واکسن به این روش سرعت عمل زیادی می‌خواست چراکه دیگر کشور‌ها هم در بازار خرید واکسن مازاد حضور داشتند.»

او در پاسخ به این سوال که واردات واکسن‌های هندی به کجا رسید می‌گوید در یکی از این پیگیری‌ها توانستیم اعتبار اسنادی ثبت کنیم که متاسفانه دادستان هند فروش واکسن‌ها را ممنوع اعلام کرد: « به محض اینکه از سوی هند مانع برداشته شود، می‌توانیم آن واکسن را وارد کنیم. این بخش با ارز آزاد وارد می‌شود و کارفرما هزینه آن را پرداخت می‌کند.»

میران

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
0
5
اینا تا فس فس کنند و تصمیم بخوان بگیرین منقرض میشم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
1
7
مسخره بازی رو بزارید کنار ! از کاه کوه ساختید. انگار میخواید کره ماه رو فتح کنید.

تمام کشورهای دنیا واکسن رو خریدن و مردمشون رو واکسینه کردن و تمام شد و رفت شما هنوز درگیرید انگار میخواید شاخ غول بشکنید. هر روز یه بازی درمیارید. 80 میلیون نفر رو مضحکه کردید!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
1
3
امکانش هست آمما ممنوعه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
2
0
همانطور که برای ملل مظلوم دنیا ! خرج می کنید پس میتوانید برای صاحب خانه هم واکسن بخرید
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv