آيا درمان دارويي براي درمان آنفلوآنزاي خوكي وجود دارد؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۰۸۶۴
تاریخ انتشار: 2015 December 11    -    ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرسش و پاسخ هایی در زمینه بیماری آنفلوآنزای خوکی؛ بخش سوم
در این باره تأکید شده است، حتی اگر چنین بیمارانی به بهبودی و درمان قطعی نیز دست یافته اند، همچنان باید به عنوان گروه پرخطر مورد توجه باشند. لذا واکسیناسیون و درمان آنها در اولویت است.
به گزارش «تابناک باتو» در این روزها که اخبار ناخوشایند و فجیع مرگ و میر بر اثر بیماری آنفلوآنزا همه جا به گوش می رسد، بهتر دانستیم نظر جناب آقای دکتر سید ناصر عمادی را در این زمینه جویا شویم. شما بینندگان گرامی می توانید از امروز و نیز در روزهای آینده، اخبار مهم و کارآمد در این زمینه را در سایت «تابناک باتو» بخوانید. بخش نخست این خبر در زمینه شناخت ویروس آنفلوآنزاست. با هم می خوانیم.

بخش سوم: تشخیص و درمان


35- آیا روش تشخیص آزمایشگاهی برای این بیماری وجود دارد؟

بلی به 4 روش می توان این بیماری را با تهیه نمونه از ترشحات حلق یا بینی تشخیص داد.

1- RT-PCR که بررسی ملکولی است و RNA را که پروتئین ویروس است، در محیط ازمایشگاه به دست می آوریم. میزان اطمینان این آزمایش 80 تا %100 میباشد و بهترین راه تشخیصی است.

2- کشت ویروس در محیط ازمایشگاه که 2 تا 10 روز به طول می انجامد و اطمینان آن کمتر از تست PCR است.

3- اندازه گیری آنتی ژن با آنتی بادی به روش مستقیم و غیر مستقیم که 2 تا 4 ساعت وقت نیاز دارد اما این تست نمی تواند بین گونه های مختلف آنفلوآنزای A اختلاف بگذارد.

4- تست سریع تشخیصی یا RIDT که در مدت نیم ساعت انجام میشود ولی اطمینان آن از همه تست ها کمتر بوده (10 تا %70) و همچنین قادر به افتراق انواع مختلف آنفلوآنزای A نیست؛ بنابراین دو تست اول قادر به تشخیص آنفلوآنزایA نوع خوکی H1N1 میباشند.

36- آيا درمان دارويي براي درمان آنفلوآنزاي خوكي وجود دارد؟


بله داروي ضد ويروس Oseltamivir (اسلتا مي وير) يا Zanamivir (زانا مي وير) كه داراي اشكال قرص، مايع و اسپري مي باشد و در داخل كشور توليد مي شود. اين دارو در پيشگيري موثر بوده و به خصوص با نظر پزشك معالج در موارد شديد ابتلاء به بيماري نيز مصرف ان ضروري است.

37- اثرات دارو چگونه است؟


اظهار شده دارو دارای 4 اثر درمانی است؛

1- کاهش یا تخفیف علائم
2- کوتاه نمودن دوره بیماری
3- جلوگیری از عوارض جدی و مهلک بیماری
4- کاهش امکان سرایت بیماری به دیگران.

38- آیا داروهای فوق عوارضی دارند؟


مهمترین عوارض Oseltamivir تهوع و استفراغ میباشد که برای کاهش اثرات آن پیشنهاد شده با غذا میل شود.
وZanamivir دارای عوارض شبه آنفلوآنزا مانند سرگیجه، سینوزیت، سرفه، اسهال و سردرد میباشد که تاکید شده از مصرف این دارو در مبتلایان به آسم خودداری نمایید.

39- آیا حتما تجویز دارو باید بر اساس نتیجه مثبت آزمایشگاهی باشد؟


بر اساس پیشنهاد WHO اگر چه نتایج آزمایشگاهی نقش مهمی در درمان دارند اما تشخیص بالینی و وضعیت ظاهری بیمار مهمتر از نتیجه ازمایشگاهی است. به همین دلیل تأکید شده در بیماران در معرض خطر (4 گروه) در صورت بروز علائم آنفلوآنزای خوکی حتی در صورت نتیجه آزمایشگاهی منفی باید درمان آنان را در 48 ساعت اول آغاز نمود.

و در ساير بيماران مبتلا به درجات متوسط و خفيف از شدت بيماري استراحت، مصرف مايعات فراوان و اقدامات درماني، حمايتي و علامت درماني با مسكن هاي تجويز شده از سوي پزشك كافي است.

40- داروی موجود و نحوه مصرف آن چگونه است؟


Oseltamivir یا Tamifluبهترین داروی موجود است که کپسول ان 75 میلی گرمی و شربت آن 12 میلی گرم در میلی لیتر میباشد و در دمای 15 تا 30 درجه باید نگه داری شوند.

نحوه مصرف برای بزرگسالان از 13 سال به بالا 2 عدد کپسول در روز به مدت 5 تا 7 روز است و در کودکان از یکسال و به بالا با وزن 15 کیلو گرم تا 40 کیلوگرم از 30 میلی گرم تا 75 میلی گرم دو بار در روز متفاوت میباشد. مطمئنا پزشک معالجتان بهتر شما را راهنمایی مینماید و ممکن است بر حسب شرائط بیمار شما دستورهایی کم یا بیش از این داشته باشد.

41- آیا دارو را می توان در هر مرحله از بیماری استفاده نمود؟


بلی؛ اما بهترین و موثرترین زمان با حداکثر اثرات درمانی در 48 ساعت اولیه آغاز بیماری است.

42- آیا محدودیت دارویی (Oseltamivir) برای خانم های حامله یا کودکان وجود دارد؟

خیر؛ حتی برای کودکان کمتر از یکسال هم می توان تجویز نمود در صورت عدم دسترسی به شربت میتوان کپسول را باز نمود و پودر آن را با مقداری آب میوه مخلوط و برای مصرف کودکان استفاده نمود.

43- نحوه درمان در بیماری که قبلا مبتلا به سرطان بوده اما اکنون در بهبودی کامل است، چیست؟


تاکید شده است حتی اگر چنین بیمارانی به بهبودی و درمان قطعی نیز دست یافته اند همچنان باید به عنوان گروه پرخطر مورد توجه باشند. لذا واکسیناسیون و درمان آنها در اولویت است.

44- در بیمار مبتلا به ایدز یا HIV چه باید کرد؟


WHO پیشنهاد نموده در بیمارانی HIV+ که تعداد CD4 آنان در محدوده کمتر از 500 میباشد باید در گروه پر خطر قرار گرفته و در اولویت درمان و واکسیناسیون از نوع تزریقی قرار گیرند. در عین حال به استراحت، دوری از استرس و تغذیه کامل در این بیماران تاکید شده.

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv