درمان قطعی زانو درد
کد خبر: ۱۸۸۸۹۹
تاریخ انتشار: 2020 August 29    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
درد زانو در نوجوانان و جوانان ورزشکار، که بیشتر در قسمت جلو و پایین زانو و بخصوص بعد از فعالیت بدنی و جست و خیز و بالا پایین رفتن از پله ها ایجاد می شود درمان این درد زانو، قطع فعالیت های بدنی شدید و کاهش بالا پایبن رفتن از پله هاست تا زمانی که درد کمتر بشود با کاهش درد شدید زانو می توانید به تدریج به حرکات زانو بی فزایید.

درمان قطعی زانو درد

درمان قطعی زانو درد«تابناک با تو» - گاه آنقدر زانودرد شدید می شود که حتی نمی توانیم روی پا بایستیم، شاید هم شما در سن کمتری هستید و دارید درد زانو را تجربه می کنید حتی افراد ورزشکار هم ممکن است برای ناراحتی زانوهایشان به دنبال درمان قطعی زانو درد باشند.

علت درد زانو در افراد و گروهای سنی مختلف

درد زانو در نوجوانان و جوانان

درد زانو در نوجوانان و جوانان ورزشکار، که بیشتر در قسمت جلو و پایین زانو و بخصوص بعد از فعالیت بدنی و جست و خیز و بالا پایین رفتن از پله ها ایجاد می شود درمان این درد زانو، قطع فعالیت های بدنی شدید و کاهش بالا پایبن رفتن از پله هاست تا زمانی که درد کمتر بشود با کاهش درد شدید زانو می توانید به تدریج به حرکات زانو بی فزایید.

آسیبهای تاندونها، رباطها و منیسک های زانو از دلایل درد و ناراحتی زانو در ورزشکاران است، اگر شما بدون آماده سازی بدن و بدون گرم کردن ورزش می کنید باید بدانید که در این شرایط زانو شما بسیار مستعد آسیب دیدگی است، در صورت احساس درد و ناراحتی در زانو، خالی کردن زانو حتما باید جهت تشخیص و مداوای صحیح به فوق تخصص زانو در تهران مراجعه کنید.

در صورت آسیب دیدگی منیسک و رباطهای زانو تا زمان مراجعه به پزشک متخصص از انداختن وزن بدنتان روی زانوی آسیب دیده جدا خودداری بفرمایید.

درد زانو در بزرگسالان

یکی از شایع ترین علل درد زانو ساییدگی غضروف مفصل زانو یا آرتروز است. درست است که آرتروز بیماری افراد با سنهای بالای ٥٠سال است ولی باید بگوییم سبک زندگی ماشینی این روزها و مصرف فست فود و غذاهای پرکالری در کناربی تحرکی باعث اضافه وزن در جوانان شده که همین چاقی با وارد آوردن فشار بیشتر روی مفاصل زانو باعث شروع ارتروز در سنین بسیار پایین می شود.

درمان قطعی زانو درد

به یاد داشته باشیم آرتروز یک بیماری پیشرونده است یعنی در هر سنی که شروع بشود، روز به روز پیشرفت می کند تا به تخریب کامل غضروف مفصل پس هر چه سن شروع آرتروز کمتر باشد (هر چه زودتر ساییدگی غضروف مفصل زانو شما شروع بشود)، زودتر هم به ناراحتی شدید زانو و نهایتا تخریب کامل غضروف خواهید رسید.

حالا سوال پیش می آید که درمان قطعی درد زانو در این شرایط چه خواهد بود؟

بهترین درمان رعایت یکسری نکات ساده در زندگی روزمره مان است که با رعایت آسیب به زانو را عقب تر می اندازیم و اگر هم به آرتروز مفصل زانو مبتلا هستیم، پیشرفت بیماری مان را کند می کنیم.

این نکات برای کاهش و کنترل درد زانو عبارتند از:

پیروی از رژیم های غذایی سالم، پرفیبر با حداقل میزان چربی های اشباع مضر

کاهش وزن و کنترل وزن

. استفاده از کفش های استاندارد و در صورت صلاحدید پزشک ارتوپد استفاده از کفی های طبی

. استفاده از توالت فرنگی به جای توالتهای ایرانی

. از دو زانو و چهار زانو نشستن جدا پرهیز کنید

. بالا و پایین رفتن از پله ها را فراموش کنید چون به طرز وحشتناکی باعث آسیب به زانوهایتان خواهد شد و یادتان باشید پایین آمدن از پله و سطوح سراشیبی بیشتر از بالا رفتن از آنها،آسیب رسان خواهد بود.

. انجام مرتب ورزشهای تقویت عضلات حمایت کننده زانو

. در صورت بروز آسیب به منیسک و رباطهای زانو از درمان خودسرانه و سنتی پرهیز کنید و تشخیص و درمان را به پزشک متخصص ارتوپد بسپارید زیرا این آسیبها و صدمه های ورزشی به زانو اگر از راه درست مداوا نشوند بعدها باعث بروز زودتر آرتروز مفصل زانو می شوند.

. انجام منظم فعالیت و ورزش بدنی مناسب زانوها مانند شنا و پرهیز از ورزشهایی که در آنها جهش روی زانو وجود دارد (والیبال )

اگر در حال حاضر به درد آرتروز زانو مبتلایید و دنبال درمان قطعی زانو دردتان هستید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

. زانو هایتان را گرم نگه دارید.

گرما حس ناراحتی و درد زانو را کمتر می کند.البته در مقالاتی به گرم و سرد کردن پشت سر هم زانو هم اشاره می شود که برای کاهش ناراحتی مفصل زانو مفید است.

. داروهای ضد درد و ضد التهاب را زیر نظر پزشک در فاز درد حاد زانو مصرف کنید:

درمان قطعی زانو درد

. تزریق های تخصصی داخل مفصل زانو

اگر موارد بالا باعث التیام درد شما نشود پزشک متخصص ارتوپدی، تزریق داروهای داخل مفصل را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

. تزریق کورتیکواسترویید: می تواند در کنترل و کاهش التهاب داخل مفصل زانو مفید باشد.

. تزریق ژل هیالورونیک: هیالورونیک اسید ماده ای است که در ساختمان غضروف طبیعی سالم وجود دارد و مانع سایش استخوانها روی هم می شود، با تزریق ژل چسبناک این ماده، حرکات مفصل زانو روان می شود و دیگر شما احساس ناراحتی نمی کنید.

. تزریق اوزون داخل مفصل زانو

یکی از تزریق های پیشرفته و مدرن روز دنیا برای درمان قطعی زانو درد تزریق اوزون است، این ماده سه کار اساسی در داخل مفصل شما انجام می دهد:

. کاهش التهاب

. کاهش عفونت

. اثرات ضد درد

این روزها پزشکان متخصص ارتوپد این تزریق را که کاملا بدون درد و بطور سرپایی در مطب انجام می شود را به مبتلایان به آرتروز مفصل زانو توصیه می کنند.

. اگر همه موارد بالا را تحت نظر متخصص انجام دادید و بهبودی نداشته اید، جراح ارتوپد در صورت لزوم برایتان جراحی تعویض مفصل زانو را انجام می دهد.

یادتان باشد از ارتوزهای زانو به طور مرتب و همیشگی استفاده نکنید استفاده از آنها را به دوران فاز درد حاد زانو محدود کنید چون این وسایل باعث ضعیف شدن عضلات پشتیبان زانو می شوند و در بلندمدت آسیب رسانند.

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار