طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان
کد خبر: ۳۲۰۵۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 August 03    -    ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵

طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان

اگر از صبحانه‌های تکراری خسته شده‌اید و دل‌تان می‌خواهد برای خود و اعضای خانواده‌تان یک صبحانه مقوی و خوشمزه درست کنید، پیشنهاد ما به شما خاگینه است. عطر و طعم این غذای سنتی که در خانه بپیچد، همه اعضای خانواده را خوشحال می‌کند. پس بهتر است دست به کار شوید و یک صبحانه متفاوت تدارک ببینید.

طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان

«تابناک با تو» -  اگر از صبحانه‌های تکراری خسته شده‌اید و دل‌تان می‌خواهد برای خود و اعضای خانواده‌تان یک صبحانه مقوی و خوشمزه درست کنید، پیشنهاد ما به شما خاگینه است. عطر و طعم این غذای سنتی که در خانه بپیچد، همه اعضای خانواده را خوشحال می‌کند. پس بهتر است دست به کار شوید و یک صبحانه متفاوت تدارک ببینید. درست کردن این صبحانه خوشمزه کار سختی نیست و شما در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن را تهیه کنید. همراه ما باشید که می‌خواهیم در این مطلب از طرز تهیه خاگینه به ۷ روش مختلف صحبت کنیم و بگوییم که با چه فوت‌وفن‌هایی می‌توانید این صبحانه اصیل و دلچسب ایرانی را خوشمزه‌تر و حرفه‌ای‌تر درست کنید.

طرز تهیه خاگینه ساده با آرد

طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان

روشی که می‌خواهیم برای پخت خاگینه در ادامه به شما بگوییم، ساده‌ترین روش پخت خاگینه است. این خاگینه در عین سادگی طعم بسیار دلچسبی دارد و خیلی زود آماده می‌شود. برای درست کردنش به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم     مقدار

آرد     ۳ قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ     ۲ عدد
روغن     ۲ قاشق غذاخوری
شیره انگور     به مقدار لازم
زردچوبه     به مقدا لازم

طرز تهیه خاگینه ساده برای صبحانه:

در اولین مرحله تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و با یک چنگال یا همزن آنها را به‌خوبی هم بزنید. آرد سفید و زردچوبه را به آن اضافه کنید و مجدد با چنگال همه مواد را مخلوط نمایید تا بافت آن کاملا یکدست و یکنواخت شود. تابه‌ای مناسب بردارید و مقداری روغن در آن بریزید. اجازه دهید تا روغن به‌طور کامل داغ شود؛ حالا مواد خاگینه را به‌طور کامل در تابه بریزید و حرارت را ملایم کنید. اجازه دهید تا یک طرف خاگینه به‌خوبی سرخ شود؛ حالا آن را برگردانید تا طرف دیگر خاگینه هم بپزد. پس از آن خاگینه را به قطعات و فرم دلخواه برش بزنید و شیره انگور را روی آن بریزید تا کاملاً جذب خاگینه شود. صبحانه شما آماده سرو است؛ می‌توانید آن را در یک ظرف مناسب بچینید و با سلیقه خود تزیین کنید.

طرز تهیه خاگینه با شیره انگور به همین سادگی‌ست. این غذای بسیار مقوی را می‌توانید به عنوان یک وعده کامل میل کنید.

طرز تهیه خاگینه مغزدار

طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان

خاگینه مغزدار را با نام خاگینه کیکی هم می‌شناسند؛ یک خاگینه خوش‌عطر و طعم که انگار از بهشت آمده‌است. برای پخت این خاگینه یک ماهیتابه با قطر ۲۵ سانت انتخاب کنید تا قطر آن کاملا مناسب باشد. برای درست کردنش به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم     مقدار

تخم‌مرغ     ۴ عدد
آرد     ۵ قاشق غذاخوری
ماست شیرین و سفت (ماست خامه‌ای یا چکیده)     ۴ قاشق غذاخوری
بکینگ‌پودر     ۱ قاشق مرباخوری سرپر
وانیل     ۱/۴ قاشق غذاخوری
شکر     ۱ لیوان
آب     ۳/۴ لیوان
گلاب     ۱/۴ لیوان
زعفران دم‌کرده     به مقدار لازم
پودر دارچین     ۱ قاشق غذاخوری
پودر گل محمدی     ۱ قاشق غذاخوری
گردوی خردشده     نصف لیوان

طرز تهیه:

مرحله اول: آب و شکر را مخلوط کنید و آن را در یک قابلمه مناسب روی حرارت بگذارید. اجازه دهید تا شکر روی حرارت کاملا در آب حل شود و یک شربت شفاف به دست بیاید. پس از آن گلاب و زعفران را اضافه کنید و و بگذارید تا شربت روی حرارت پایین کمی بجوشد و به قوام برسد.

مرحله دوم: تخم‌مرغ‌ها و وانیل را مخلوط کنید و با همزن بزنید تا رنگش روشن شود. سپس ماست و بکینگ پودر را هم به آن اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا یک مخلوط تقریبا پف‌دار و یکنواخت به‌دست بیاید.

مرحله سوم: آرد را هم اضافه کنید و یک تابه مناسب بردارید. کف آن را کمی با روغن چرب کنید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود. حالا نصف مواد خاگینه را داخل تابه بریزید و درب آن را بگذارید تا کمی خودش را بگیرد.

مرحله چهارم: پودر دارچین، پودر گل‌محمدی و گردوی خرد شده را در یک ظرف با هم مخلوط کنید. حالا درب تابه را بردارید و مواد میانی را به‌طور یکنواخت روی خاگینه پخش کنید. حالا نصف دیگر مواد خاگینه را روی مواد میانی بریزید و آن را کاملا بپوشانید. درب تابه را مجدد بگذارید تا این لایه هم کمی خودش را بگیرد.

مرحله پنجم: وقتی مواد خاگینه خودش را گرفت، آن را برگردانید تا طرف دیگرش هم به‌طور کامل بپزد. می‌توانید ابتدا خاگینه را برش بزنید و هر قسمت را جداگانه در تابه برگردانید.

مرحله ششم: وقتی طرف دوم هم پخت، شربت خنک‌شده را روی آن بریزید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید تا شربت جذب خاگینه شود.

طرز تهیه خاگینه تبریزی

طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان

خاگینه تبریزی عطر و طعم متفاوتی دارد و می‌توان آن را خیلی ساده با چند قلم از مواد غذایی درست کرد. اما رنگ و بوی آن بسیار دلنشین است؛ ترکیبی از عطر وانیل، زعفران و دارچین یک غذای فوق‌العاده خوشمزه می‌سازد که برای درست کردنش باید مراحل زیر را طی کنید:
مواد لازم     مقدار
تخم مرغ     ۳ عدد
ماست     ۱ قاشق غذاخوری
آرد     ۱ قاشق غذاخوری
بکینگ‌پودر     نصف قاشق چایخوری
وانیل     ۱/۴ قاشق چایخوری
گردو     ۶ عدد
شکر     ۲ پیمانه
گلاب     نصف پیمانه
زعفران دم‌کرده     به میزان لازم
پودر هل     ۱ قاشق مرباخوری
پودر دارچین     ۱ قاشق مرباخوری
پودر گل‌محمدی     ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه:

مرحله اول: ابتدا در یک کاسه مناسب تخم‌مرغ‌ها را بشکنید، وانیل را به آن اضافه کنید و با یک چنگال به‌خوبی هم بزنید تا تخم‌مرغ‌ها از لختگی دربیاید و زرده و سفیده کاملا مخلوط شود. حالا ماست شیرین، آرد و بکینگ‌پودر را به آن اضافه کنید و همه مواد را به‌خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود. اگر مایع به دست آمده بیش از حد رقیق است، بهتر است مقدار دیگری آرد در آن بریزید تا غلظتش تقریبا به اندازه فرنی شود.

مرحله دوم: یک تابه مناسب بردارید، مقداری روغن در آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس مایع خاگینه را کف تابه پهن کنید و اجازه دهید تا یک طرف آن به‌طور کامل سرخ شود. حالا خاگینه را برگردانید و بگذارید تا طرف دیگر هم در تابه بپزد. پس از آن درب تابه را بگذارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خاگینه مقداری نرم شود؛ طوری‌که بتوان آن را به‌راحتی رول کرد.

مرحله سوم: پودر هل، پودر دارچین و گل‌محمدی را بر روی خاگینه بپاشید، گردو‌های خرد‌شده هم در وسط آن بریزید و خاگینه را رول کنید؛ برای نگه‌داشتن رول می‌توانید از خلال کمک بگیرید.

مرحله چهارم: در یک قابلمه ۲ پیمانه آب، ۲ پیمانه شکر و یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را بریزید. گلاب را به آن اضافه کنید. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا شکر در آن حل شود و کمی به غلظت برسد. حالا زیر آن را خاموش کنید و اجازه دهید تا از حرارت بیفتد.

مرحله پنجم: رول خاگینه را با چاقو به چند قسمت مساوی تقسیم کنید و شربت را روی آن بریزید. سپس در یک ظرف مناسب سرو نمایید.

طرز تهیه قیقاناخ

طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان

قیقاناخ یکی از انواع خاگینه تبریزی است که روش پختش با دستور پخت سایر خاگینه‌ها کمی تفاوت دارد. برای درست کردنش به مواد زیر نیاز دارید:
مواد لازم     مقدار
تخم‌مرغ     ۲ عدد
آرد     ۲ قاشق غذاخوری
شکر     ۱ پیمانه
کره یا روغن     ۲ قاشق غذاخوری
گلاب     ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده     به مقدار لازم
پودر پسته یا خلال بادام     مقداری برای تزیین

طرز تهیه:

مرحله اول: تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا کف کند. سپس آرد را به آن بیفزایید و خوب هم بزنید تا یک مخلوط کاملا یکدست و یکنواخت به دست بیاید. حالا در یک تابه کره یا روغن را بریزید و اجازه دهید تا کاملا ذوب شود. مخلوط آرد و تخم مرغ را کف تابه پهن کنید و بگذارید تا یک طرف آن سرخ شود. پس از آن قیقاناخ را برگردانید تا طرف دیگرش هم بپزد.

مرحله دوم: در یک قابلمه آب، شکر و زعفران را روی حرارت بگذارید و وقتی شروع به جوشیدن کرد، گلاب را به آن بیفزایید. اجازه دهید تا شربت کمی غلیظ شود. حالا آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا کاملا از حرارت بیفتد. در آخر شربت را کم‌کم روی قیقاناخ‌ها بریزید تا شیرین شوند.

نکته: بهتر است به‌جای شربت از شیره انگور استفاده نمایید.

 طرز تهیه خاگینه با ماست

طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان

خاگینه با ماست عطر و طعم متفاوتی دارد. اگر طرز تهیه خاگینه مجلسی را می‌خواهید، می‌توانید آن را با ماست درست کنید. چون در نهایت می‌توانید خاگینه‌های کوچک‌تان را با پودر پسته درون یک ظرف زیبا تزیین و با این دسر خوشمزه از مهمان‌هایتان پذیرایی نمایید. درست کردنش هم بسیار ساده است و طرز تهیه آن مراحل پیچیده‌ای ندارد. قبل از هرکاری مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم     مقدار

تخم‌مرغ     ۲ عدد
ماست شیرین سفت     ۲ قاشق غذاخوری سرپر
آرد     ۳ قاشق غذاخوری سرپر
نمک     به مقدار خیلی کم
بکینگ‌پودر     ۲ قاشق چایخوری
زعفران دم‌کرده     به مقدار لازم
هل     به مقدار دلخواه
روغن سرخ‌کردنی     به مقدار لازم
شکر     ۱ پیمانه
آب     ۱ پیمانه
گلاب     به مقدار لازم

طرز تهیه:

مرحله اول: شکر، آب و گلاب را درون یک ظرف بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید و دانه‌های شکر در آن حل شود. حالا زعفران را اضافه کنید و اجازه دهید تا شربت کمی غلیظ شود. حالا آن را کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد.

مرحله دوم: تخم‌مرغ‌ها را به همراه مقدار بسیار کمی نمک با همزن دستی بزنید تا از لختگی دربیاید و کمی کف کند. ماست، بکینگ‌پودر و کمی زعفران بریزید و مواد را مجدد هم بزنید. آرد را الک و به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید. اگر غلظت مواد کم است، می‌توانید کمی آرد در آن بریزید تا به غلظت فرنی برسد.

مرحله سوم: یک قاشق از مواد را درون تابه‌ای که از قبل گرم کرده‌اید، بریزید و وقتی طلایی و برشته شد، طرف دیگرش را هم سرخ کنید.

مرحله چهارم: وقتی دو طرف خاگینه قاشقی‌ها سرخ شد، آن را در شربت خنک بگذارید و اجازه دهید تا چند دقیقه در آن بماند. سپس در یک ظرف مناسب سرو کنید.

سوالات متداول

 طرز تهیه خاگینه با شیر چگونه است؟

طرز تهیه خاگینه سنتی به ۷ روش آسان

برای درست کردن خاگینه با شیر ابتدا مواد زیر را آماده کنید:
مواد لازم     مقدار
تخم‌مرغ     ۳ عدد
شیر کم‌چرب     نصف لیوان
بکینگ‌پودر     ۱ قاشق چایخوری
آرد     ۱ لیوان
وانیل     ۱/۳ قاشق چایخوری
روغن     به مقدار لازم
نبات یا شکر     ۲۵۰ گرم
آب     ۱ لیوان
گلاب     ۱/۳ لیوان
زعفران     به مقدار لازم

طرز تهیه: ابتدا شربت خاگینه را مطابق با آنچه در بالا گفتیم، درست کنید. تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با یک چنگال آنقدر هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. حالا شیر را اضافه کنید و مجدد هم بزنید. سپس آرد، بکینگ‌پودر و وانیل را به تخم‌مرغ اضافه کنید و همه مواد را طوری مخلوط نمایید که کاملا یکدست و یکنواخت شود. سپس مایه خاگینه را مطابق روش بالا سرخ کنید و آن را برگردانید. در نهایت شربت را روی آن بریزید و اجازه دهید تا شربت جذب خاگینه شود. شربت خاگینه باید حتما خنک شده‌باشد.

 طرز تهیه خاگینه هویج و گردو چگونه است؟

برای درست کردن این مدل خاگینه باید مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم     مقدار

گردوی خردشده     ۱ پیمانه
پودر دارچین     ۱ قاشق چایخوری
پودر گل سرخ     ۱ قاشق مرباخوری
آب     ۲ پیمانه
شکر     ۲ پیمانه
گلاب     نصف پیمانه
زعفران     ۱ قاشق غذاخوری
هل     ۲ عدد
هویج     ۵ عدد متوسط
آرد     ۵ قاشق غذاخوری
بکینگ‌پودر     ۱ قاشق مرباخوری
تخم‌مرغ     ۴ عدد

طرز تهیه: شربت را مطابق با یکی از دستور‌های بالا درست کنید. برای مواد میانی، گردو‌های خردشده، پودر دارچین و گل سرخ را با هم مخلوط نمایید. هویج‌ها را پوست بگیرید و با مقداری آب در یک قابلمه مناسب روی حرارت بگذارید تا پخته و نرم شود. سپس به صورت ریز رنده کنید. تخم‌مرغ‌ها، هویج رنده‌شده، آرد و بکینگ‌پودر را با هم مخلوط نمایید و کمی زعفران دم‌کرده در آن بریزید. داخل تابه داغ‌شده نیمی از مایه خاگینه را پهن و روی آن مواد میانی را پخش کنید. سپس بقیه مواد خاگینه را روی آن بریزید و درب تابه را بگذارید تا یک‌طرف آن بپزد و پفدار شود. حالا آن را برگردانید و طرف دیگر هم سرخ کنید. با خلال دندان چند سوراخ روی آن ایجاد نمایید و شربت خنک‌شده را روی خاگینه بریزید.

ختم کلام

در این مطلب انواع و اقسام روش‌های پخت خاگینه را توضیح دادیم و گفتیم که می‌توانید این غذای خوشمزه و مقوی را در خانه به‌سادگی درست کنید. خاگینه گزینه مناسبی برای دورهمی‌ها و مهمانی‌هاست و می‌تواند محفل شما را گرم‌تر کند. برای درست کردن این دسر خوشمزه می‌توانید از فر هم استفاده کنید و مواد خاگینه را در قالب‌های مافین بریزید. برای پختن خاگینه دست‌تان باز است؛ می‌توانید مواد تشکیل‌دهنده و روش پخت آن را بر طبق سلیقه خود تغییر دهید.

منبع: دیجی کالا مگ

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
0
1
در گویش لری بختیاری یا همان پارسی باستان به تخم مرغ خاگ گفته می شود خاگینه یعنی درست شده از خاگ یا همان تخم مرغ
آخرین اخبار