درمان مسمومیت با طب سنتی
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۴۱۳
تاریخ انتشار: 2015 August 01    -    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
متخصص طب سنتي گفت: هنگام مسموميت غذايي توصيه مي‌شود که سير، دارچين، سيب، موز و ليمو مصرف شود.

حسيني، متخصص طب سنتي گفت: مسموميت غذايي معمولاً در فصل گرما به دليل فاسد شدن سريع‌تر مواد غذايي شايع است و داراي علائمي مثل استفراغ، اسهال، تهوع، سردرد و دردهاي شکمي است.
وي تأکيد کرد: در چنين شرايطي ابتدا توصيه مي‌شود که ميزان آب از دست رفته بدن جبران شود به همين دليل خوردن مايعات مثل آب، چاي و آب‌ميوه مناسب است.

اين متخصص طب سنتي گفت: از ديدگاه طب سنتي برخي خوراکي‌ها خواص ضدقارچي داشته و پس از مسموميت کاربرد دارند مثلاً سير، به دليل خاصيت ضد باکتريايي و ضد ويروسي سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کند و به هنگام مسموميت خوردن آن توصيه مي‌شود.
حسيني همچنين افزود: به هنگام مسموميت، پتاسيم بدن افت مي‌کند به همين دليل جبران آن با خوردن موز و سيب توصيه مي‌شود.

وي ادامه داد: خوردن ليمو مفيد است و مصرف ريحان در ماست نيز توصيه شده است.
حسيني گفت: استراحت کردن، عدم استعمال دخانيات، نخوردن کافئين مثل قهوه و نخوردن خودسرانه دارو از نکاتي است که بايد رعايت شود.
اين متخصص طب سنتي افزود: مصرف جوشانده شيرين‌بيان، ريشه زنجبيل و گون و همچنين دارچين نيز به رفع مسموميت غذايي کمک مي‌کند.
علائم ناشي از مسموميت غذا يا به دليل آلودگي‌هاي انگلي است يا باکتريايي. البته در نهايت سوءهاضمه مشکلاتي را براي فرد به دنبال دارد.
براي درمان، معمولاً مصرف گياهان و عرقيات بين مردم رواج دارد که اشتباه هم نيست. مثلاً توصيه مي‌شود از زنجبيل استفاده کنيد. در طب سنتي مصرف زنجبيل بعد از مسموميت ناشي از خوردن ميوه‌هاي تازه اما آلوده توصيه شده است. آثار ضدباکتري و ضدانگلي آن نيز در طب رايج به اثبات رسيده است.

براي کاهش تهوع ناشي از مسموميت مي‌توان روزي 3 بار و هر بار حدود 250 ميلي‌گرم عصاره زنجبيل را که در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد، مصرف کرد. اگر قرار است گياه زنجبيل تازه يا خشک مصرف شود، بايد به اين نکته هم توجه کرد که به دليل ساختار ريشه‌اي آن تا 70 درصد حاوي پلي ساکاريد است که اثر درماني ضدتهوع ناشي از آن نيست پس براي مصرف دوز 250 ميلي‌گرم ماده موثره، لازم است به مقدار بيشتري زنجبيل مصرف کنيد.

البته غير از زنجبيل، برخي عرقيات گياهي مثل عرق نعناع و آويشن نيز براي درمان سوءهاضمه و رفع مشکلات بعد از ابتلا به مسموميت غذايي کاربرد دارد؛ به طوري که اگر دچار معده درد شديد بهتر است نصف قاشق غذاخوري آويشن را با مقداري آب بجوشانيد و پس از آن که جوشانده را از صافي عبور داديد، ميل کنيد. همچنين مي‌توان نصف قاشق غذاخوري دارچين را نيز دم کرد و خورد.
از ديگر گياهاني که در درمان اين مشکل موثر هستند مي‌توان به زيره سبز و سياه و مرزنجوش اشاره کرد. البته استفاده از زيره سبز و سياه، در کاهش نفخ شکم نيز بسيار موثر است. براي اين منظور مي‌توان حدود نيم گرم زيره سياه را با مقداري نبات ساييد و پس از صرف غذا ميل کرد.

آریا
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv