علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  که خود منتقد روند پیگیری و بررسی در این پرونده است به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: گام اول در این مسیر پی بردن به این موضوع است که چه کسی و با چه نیتی جواز دفن را صادر کرده که مشخص شدن این موضوع کلید اصلی حل معمای به وجود آمده است.

نوبخت ادامه داد: زمانی که پسر کیارستمی شکایتی را علیه کادر پزشکی مطرح کرد، کمیته ای از پزشکان و قضات دادسرای جرائم پزشکی تشکیل شد و در جلسه ای که با حضور این تیم برگزار شد مباحثی را با این مضمون مطرح کردم: 

  1. چه کسی اجازه داده اساسا ایشان با آن شرایط نا مساعد  سوار هواپیما شود و ایران را ترک کند؟چرا که به نظر ما  پزشک یا پزشکانی که این اجازه را دادند  مقصرمحسوب می شوند.
  2. چه طور پیش از آن که مراحل قانونی طی شود و جسد به پزشکی قانونی منتقل شود جواز دفن صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: پزشکی که جواز دفن ایشان را صادر کرده در برابر این سوال که با چه تشخیصی این عمل را انجام داده آن هم در شرایطی که اطرافیان متوفی ابهاماتی داشته اند باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم تهران انتقاداتی را نیز متوجه پزشکی قانونی کرد و اظهار داشت: در این میان پزشکی قانونی نیز بی تقصیر نیست چراکه باید به محض ورود پیکر کیارستمی به ایران باید مراحل قانونی مانند کالبد شکافی را انجام می داد، بعد از مشخص شدن علت مرگ جواز دفن صادر می کرد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که  آیا قصور پزشکی علت مرگ کارگردان محبوب کشورمان شده است یا خیر، گفت: سوالات زیادی در ذهن مردم و هنرمندان درباره چگونگی درگذشت کیارستمی به وجود آمده و در این زمینه  یک کمیته بررسی از سوی نظام پزشکی متشکل از  پزشکان، قضات دادگستری و دادستان های دادسرای ویژه جرائم  پزشکی ایجاد شده است، ما نیزاز طرف کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نماینده و ناظر فرستاده ایم تا ابهامات برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه دوسوال ذهن من را در ارتباط با درگذشت عباس کیارستمی درگیر خود کرده است، گفت: به مدت 5 سال ریاست هیات انتظامی نظام پزشکی کشور را برعهده داشتم، با توجه به تجربیاتی که  از این دوران کسب کرده‌ام، در ابتدا باید به شکل شفاف و روشنی مشخص شود که چه پزشکی اجازه سفر را به بیمار خود (عباس کیارستمی) داده است و کدام پزشک با توجه به ابهامات زیادی در رابطه با درگذشت کارگردان (خانه دوست کجاست؟) اجازه دفن وی را داده است.

نوبخت درهمین رابطه اضافه کرد: متاسفانه ابهامات زیادی در رابطه با درگذشت عباس کیارستمی ایجاده شده است،‌ همین مسئله مردم را نسبت به جامعه پزشکان حساس کرده است. زیرا باید به مطالبات عمومی مردم به شکل واضح باید پاسخ داده شود تا فضای بی‌اعتمادی بین مردم و جراحان شکل نگیرد، در حال حاضر با اجازه دادستانی، باید برای نتیجه پرونده پزشکی کیارستمی، نبش قبرصورت گیرد تا تمام ابهامات موجود رفع و رجوع شود.

وی در پاسخ به این سوال چرا با گذشت چندین روز از درگذشت و دفن کیارستمی این موضع گیری ها امروز انجام می شود گفت: اول مسوولین امر باید پاسخ دهند و دوم کسی که جواز دفن را صادر کرده، پزشکی قانونی در همان لحظه اول باید دخالت می کرد به خصوص وقتی دید ابهاماتی برای اطرافیان وی صورت گرفته نه اینکه بگذارند آثار جرم از بین برود بعد شروع به تحقیق و تفحص کنند از نظر پزشکی تیمی که به ایشان اجازه پرواز داده مقصر است و پیشاپیش من می گویم قصور از جانب آنان است و بعد کسی که جواز دفن ایشان را صادر کرده بدون تایید پزشکی قانونی آن هم مقصر است.

نوبخت در رابطه با سفر خودخواسته کیارستمی به فرانسه گفت: بیمار می‌تواند تصمیم بگیرد در چه کشوری روند درمانی خویش را ادامه دهد اما در شرایطی که کیارستمی داشت نمی توانست پرواز کند زیرا وی چندین بار تحت عمل جراحی از ناحیه شکم قرار گرفته بود، 6 ساعت پرواز آن هم به صورت خوابیده باعث شد خون در بدنش لخته شود کما اینکه یکی از دلایل درگذشت او همین است وقتی بیمار در این حالت قرار بگیرد پدیده ترومبا آمبولی اتفاق می افتد و خون لخته می شود، به گفته پزشکان این امر موجب آمبولی ریه شد برای اینکه این لخته درمان شود ماده ای باید تزریق شود به نام هپارین که کارش رقیق کردن خود بدن است، در کشور فرانسه این دارو با دز بالا به ایشان تزریق شد که منجر به مرگ مغزی در وی شد.

 *شکایت پسر کیارستمی

رئیس کمیسیون درمان و پزشکی مجلس گفت: حق خانواده ایشان است که سوالاتشان را مطرح کنند و به دنبال پاسخ باشند. یک تیم پزشکی تشکیل شده و در مدت زمانی که کیارستمی تحت درمان بوده است را مورد بررسی قرار داده که ببیند آیا تخلفی صورت گرفته است یا خیر. پزشکی قانونی باید تمامی موارد را مورد بررسی قرار بدهد و اگر مشخص شود که مقصر بوده یا خیر اطلاعیه ای صادر کند تا بحث هایی که به وجود آمده به طور قاطع پاسخ داده شود، از مردم و هنرمندان می خواهم خویشتن دار باشند.

وی درباره بیانه ای که پزشکان در دست انتشار دارند مبنی بر اینکه از این پس هنرمندی را تحت جراحی قرار نمی دهند گفت: این بیانیه صادر کردن ها را در تمامی طیف ها محکوم می کنیم و در شأن این دو گروه نیست که بخواهند با جوسازی مانع از یافتن حقیقت شوند، همه متأسفیم که نام آور پرآوازه کشورمان از دست رفته است اما باید صبر داشته باشیم تا پاسخ روشن شود.

وی در انتها درباره کمپین "شجریان ایران نیا" عنوان کرد: از علاقمندان استاد شجریان هستم و معتقدم صلاح نیست به لحاظ علمی ایشان به ایران بیاید. وی در حال حاضر در یک برهه از درمان قرار دارد و داروهایی که برای آن لازم است به صورت اورجینال در کشور مورد نظر یافت می شود، خامی و نپختگی  است که اگر بخواهد بیاید داخل ایران و درمان شود، قطعا ایشان هم همچین برنامه ای ندارند.