تصمیم غلطی که جان زوار اربعین را گرفت
کد خبر: ۳۲۲۵۰۲
تاریخ انتشار: 2024 August 26    -    ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴

تصمیم غلطی که جان زوار اربعین را گرفت

خبرگزاری دانشجو در گزارشی، دلیل وقوع حوادث مرگبار برای اتوبوس‌های پاکستانی را تصمیم غلط «ستاد اربعین» عنوان کرد:

خبرگزاری دانشجو در گزارشی، دلیل وقوع حوادث مرگبار برای اتوبوس‌های پاکستانی را تصمیم غلط «ستاد اربعین» عنوان کرد:

چندسالی با اوج گرفتن پدیده جهانی اربعین حسینی زوار حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) از سراسر دنیا به خصوص کشور‌های شیعه نشین به سمت شهر‌های زیارتی عراق حرکت می‌کنند؛ این حرکت عظیم برکات بسیاری برای امت اسلامی داشته است.

تصمیم غلطی که جان زوار اربعین را گرفت

مهمترین برکت نهضت اربعین وحدت مسلمانان و شیعیان جهان است و وقتی این افراد در یک روز در یک سرزمین گرد هم می‌آیند زمینه سازی برای تمدن سازی ایجاد می‌کنند؛ بی شک آینده جهان نشات گرفته از نهضت اربعین خواهد بود و جهانیان پس از شناخت حسین بن علی علیه السلام، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) را خواهند شناخت.

پدیده اربعین حسینی در چندسال اخیر با ورود زوار پاکستانی به خاک ایران علی رغم ظرفیت‌های تمدنی و فرهنگی بی شمار چالش‌هایی را نیز به همراه داشته است.

زوار اربعین پاکستانی هر ساله با عبور دو مرز شرقی کشور (ریمدان و میرجاوه) مسیر طولانی به سمت غرب کشور ایران را طی می‌کنند؛ حمل و نقل زوار، اسکان و تغذیه مهمترین چالش‌های عبور زوار پاکستانی از خاک ایران است البته بخشی از نارسایی‌ها با تلاش مواکب مردمی مستقر در مرز تا حدودی مرتفع شده است، اما مشکلات حمل و نقلی همچنان باقیست.

تدابیری که امسال برای حمل و نقل زوار پاکستانی از سوی ایران اندیشیده شده است، ورود اتوبوس‌های پاکستانی به کشور از مرزهاست.

سردار حسن مؤمنی رئیس پلیس راه راهور فراجا ۱۰ مرداد ماه درباره تردد اتوبوس‌های پاکستانی گفت: ‌ستاد مرکزی اربعین تصمیم به اجازه تردد اتوبوس‌های پاکستانی در داخل کشور گرفته است. این اتوبوس‌ها تنها برای یک رفت و برگشت و جابه‌جایی زائران مجاز به ورود هستند و تحت نظارت و کنترل پلیس راه قرار خواهند گرفت.

تردد اتوبوس‌های پاکستانی درون خاک ایران از سوی می‌تواند کمبود وسایل و زیرساخت‌های حمل و نقل را جبران کند، اما از سوی دیگر چالش‌هایی را نیز خواهد داشت.

پیش از این و در تاریخ 22 مرداد، دانیال اسداللهی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به چالش‌های احتمالی ورود اتوبوس‌های پاکستانی به ایران گفت: ورود اتوبوس‌های پاکستانی به داخل ایران نیز چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کند از جمله این مشکلات می‌توان به فرمان راست بودن خودرو‌های پاکستانی، نامناسب بودن مسیرها، ناهماهنگی در تأمین سوخت و مشکلات بیمه‌ای اشاره کرد که امیدوارم که با پیگیری‌های لازم، این مسائل حل شوند تا زوار پاکستانی بتوانند سفری امن و راحت به شهر‌های زیارتی عراق داشته باشند.

با توجه به شواهد میدانی ورود اتوبوس‌های پاکستانی به علت عدم رعایت استاندارد‌ها و راست فرمان بودن این خودرو‌ها ایجاد حوادث قابل پیش بینی بود و متاسفانه دو حادثه تصادف شدید اتوبوس‌های پاکستانی در محور‌های کشورمان تلفات جانی گرفت.

شب گذشته تصادف اتوبوس پاکستانی در محور نی‌ریز به سیرجان ۴۸ مصدوم و ۳ فوتی برجا گذاشت.

مهدی خوبیار، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس  در جمع خبرنگاران گفت: در پی حادثه برخورد اتوبوس با کامیون در محور نی‌ریز به سیرجان در ساعت ۱۹:۵۰ امشب، فورا ۵ تیم عملیاتی و امدادی هلال احمر از شهرستان نی‌ریز به محل حادثه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این حادثه ۴۸ مصدوم و ۳ فوتی در پی داشته است، افزود: سرنشینان این اتوبوس از زائران پاکستانی بوده‌اند.

در روز ۳۰ مرداد نیز اتوبوس حامل زائران اربعین از پاکستان به سمت مرز چذابه در حال حرکت بود که به دلیل ایجاد نقص فنی در ترمز اتوبوس در منطقه دهشیر شهرستان تفت در استان یزد واژگون و دچار آتش سوزی شد که در این حادثه ۲۸ نفر در دم جان باختند و ۲۳ نفر نیز مصدوم شدند.

چالش‌های ورود اتوبوس‌های پاکستانی به ایران از قبل قابل پیش بینی بود، اما متاسفانه یک تصمیم نادرست از سوی مسئولین ستاد اربعین و پلیس راه راهور فراجا باعث تلفات این زوار در مسیر اربعین شد؛ به نظر می‌رسد مهمترین مسئله در ایجاد این چالش‌ها این است که تصمیمات ستاد اربعین لحظه آخری است و این ستاد جلسات خود را فقط در ایام منتهی به اربعین برگزار می‌کند و این تصمیم‌گیری‌های غلط جان زوار اباعبدالله حسین (علیه السلام) را می‌گیرد.

آخرین اخبار