روز شروع تاریخ تسلیحات اتمی جهان
کد خبر: ۳۲۰۹۳۵
تاریخ انتشار: 2024 August 08    -    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

روز شروع تاریخ تسلیحات اتمی جهان

روز ششم آگوست ۱۹۴۵ شهر هیروشیما بمباران اتمی شد. سه روز بعد، این فاجعه در شهر ناکازاکی تکرار شد. این اولین و آخرین بمباران اتمی جهان بود که از سوی ارتش آمریکا اجرا شد. بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته شدند و ژاپن روز ۱۵ آگوست تسلیم شد.

روز شروع تاریخ تسلیحات اتمی جهان (فراز نیوز)

«تابناک با تو» - ۱۶ مرداد (۶ آگوست) تا ۱۹ مرداد (۹ آگوست) سالگرد اولین و آخرین بمباران اتمی جهان است. ارتش آمریکا عامل اجرای این فاجعه بشری بود. اما قرائن حاکی از آن است که آمریکا از مردم آمریکا نیز کشته است!

روز ششم آگوست ۱۹۴۵ شهر هیروشیما بمباران اتمی شد. سه روز بعد، این فاجعه در شهر ناکازاکی تکرار شد. این اولین و آخرین بمباران اتمی جهان بود که از سوی ارتش آمریکا اجرا شد. بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته شدند و ژاپن روز ۱۵ آگوست تسلیم شد.

روز شروع تاریخ تسلیحات اتمی جهان (فراز نیوز)

آمریکا ابتدا به ساکن به دنبال انحصار سلاح اتمی بود. در همین راستا، طرح باروخ را برای اعمال کنترل سازمان ملل بر تسلیحات اتمی مطرح کرد. این طرح روز ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶، کمتر از یک سال پس از اولین و آخرین بمباران اتمی جهان از سوی یک یهودی به نام «برنارد باروخ» ارائه شد. باروخ مشاور «ویلسون» و «روزولت» دو رئیس جمهور آمریکا در جنگ جهانی اول و دوم بود. طرح باروخ، اما با مخالفت روس‌ها مواجه و به این ترتیب جنگ سرد شروع شد. نقطه اوج این رقابت، مربوط به سال ۱۹۸۶ بود که تسلیحات اتمی جهان به عدد ۷۰۳۰۰ رسید. آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و حداقل شش کشور دیگر دارنده تسلیحات اتمی بیش از ۲۰۰۰ آزمایش هسته‌ای انجام دادند. بیش از نیمی از این آزمایش‌ها سهم آمریکاست.

ارتش آمریکا مردم آمریکا را نیز کشت!

برآورد‌ها حاکی از آن است که آمریکا ۱۰۳۲، اتحاد جماهیر شوروی ۷۱۵، فرانسه ۲۱۰، چین ۴۵، بریتانیا ۴۵، کره شمالی ۶، پاکستان و هند نیز هر کدام ۲ مورد آزمایش اتمی انجام داده‌اند. بیشترین تعداد آزمایش اتمی آمریکا مربوط به سال ۱۹۶۲ میلادی با ۹۶ آزمایش بود. وسعت انفجار نیز در آزمایشات اتمی نیز متفاوت بود. به عنوان نمونه، آمریکا در مارس ۱۹۵۴ یک بمب اتمی با قدرت ۱۵ مگاتن (معادل ۱۵ میلیون تن TNT) در جزایر مارشال منفجر کرد. نام این بمب کسل براوو (CASTLE BRAVO) بود و بزرگترین آزمایش اتمی تاریخ آمریکا شد. برای فهم عدد مذکور کافیست بدانید که انفجار اتمی هیروشیما معادل ۱۵ هزار تن TNT بود. یعنی قدرت انفجار کسل براوو (CASTLE BRAVO) در مارشال ۱۰۰۰ برابر بمباران اتمی در هیروشیما بود. تخمین‌زده می‌شود که جزایر مارشال در اقیانوس آرام در بازه ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ روزانه در معرض ۱/۶ انفجار به اندازه بمباران هیروشیما بود.

روز شروع تاریخ تسلیحات اتمی جهان (فراز نیوز)

اما موضوعی که کمتر بدان توجه می‌شود، مرگ ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان به دلیل آزمایش‌های اتمی آمریکاست. گزارشی توسط نهاد موسوم به «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» و «موسسه ملی سرطان» در آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد حداقل ۱۱۰۰۰ مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا احتمالاً به آزمایش‌های اتمی بین سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۶۲ مرتبط باشد. به نقل از واشنگتن پست، در برآوردی دیگر (Keith Andrew Meyers) این احتمال داده شده که آزمایش‌های اتمی، بخش وسیع‌تری از منطقه تحت آزمایش را تحت تاثیر قرار داده و ذرات رادیواکتیو را در سراسر آمریکا پخش کرده است. این موضوع احتمالاً الگوی مرگ و میر را در مقیاس بزرگ دستخوش تغییر قرار داده و منجر به به مرگ حداقل ۱۴۵۰۰۰ نفر بین سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۸۸ شده است. یعنی ارتش آمریکا تقریباً معادل بمباران هیروشیما و ناکازاکی، از مردم آمریکا گرفته است!

آزمایش ممنوع!

آمریکا و روسیه اکنون مالک ۸۸% از کل موجودی سلاح‌های هسته‌ای هستند. روسیه ۵۵۸۰ کلاهک، آمریکا ۵۰۴۴ کلاهک، چین ۵۰۰ کلاهک، فرانسه ۲۹۰ کلاهک، انگلیس ۲۲۵ کلاهک، هند و پاکستان ۱۷۰ کلاهک، کره شمالی ۵۰ کلاهک و رژیم صهیونیستی ۹۰ کلاهک اتمی در اختیار دارند. آمریکا از روز ۱۶ جولای ۱۹۴۵ (آزمایش اولین بمب اتم در نیومکزیکو) تا ۵۱ سال بعد یعنی ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۶ بیش از هزار بار در سراسر جهان آزمایش اتمی انجام داد. پس از آن پیمانی موسوم به «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته ای» (CTBT) در سازمان ملل تصویب شد تا دیگر کشوری در جهان آزمایش اتمی انجام ندهد. زیرا تشعشعات این انفجار‌ها به اندازه خود انفجار مرگبار است. آمریکا زیر بار این معاهده نرفت!

منبع: فراز

آخرین اخبار