ناسا و عربستان سعودی توافقنامه همکاری فضایی امضا کردند
کد خبر: ۳۱۹۰۸۲
تاریخ انتشار: 2024 July 18    -    ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

ناسا و عربستان سعودی توافقنامه همکاری فضایی امضا کردند

امضای این توافقنامه دو ماه پس از سفر مدیر ناسا به عربستان سعودی و دیدار او با مقام‌های ارشد و مسئولان سازمان فضایی این کشور انجام می‌شود

ناسا و عربستان سعودی توافقنامه همکاری فضایی امضا کردند

ناسا و عربستان سعودی توافقنامه همکاری فضایی امضا کردندتابناک باتو ــ ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی توافقنامه‌ای را امضا کردند که برای همکاری ناسا با عربستان سعودی در زمینه‌هایی مانند علوم فضایی، اکتشاف، هوانوردی، عملیات فضایی و آموزش فرصت‌های جدیدی فراهم می‌کند.

این توافقنامه را بیل نلسون، مدیر ناسا، به نمایندگی از ایالات متحده و محمد بن سعود التمیمی، مدیرعامل سازمان فضایی عربستان سعودی، از طرف این پادشاهی امضا کرد.

این معاهده دو ماه پس از سفر بیل نلسون به عربستان سعودی امضا می‌شود. او در آن سفر با مسئولان سازمان فضایی عربستان سعودی و سایر مقام‌های ارشد این کشور دیدار و در مورد مشارکت‌های آینده و همکاری‌های فضایی غیرنظامی واشینگتن و ریاض گفت‌وگو کرد.

نلسون هنگام امضای این توافقنامه درباره مشارکت‌های مدنظر دو کشور گفت: «با توجه به سفرم به عربستان سعودی در اوایل سال جاری، مشتاقانه منتظر تقویت همکاری‌هایمان برای اکتشافات آینده‌ام. ما در دوران طلایی اکتشاف زندگی می‌کنیم؛ دورانی که ریشه در مشارکت دارد. این توافق جدید نشان می‌دهد که چگونه ما با هم به نفع بشریت کار خواهیم کرد.»

عنوان معاهده امضاشده «توافق همکاری ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در عرصه هوانوردی، اکتشاف و استفاده از حریم هوایی برای مقاصد صلح‌آمیز» است و چارچوبی قانونی و کلی در زمینه تسهیل و تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور ارائه می‌کند.

عبدالله بن عامر السواحه، رئیس سازمان فضایی عربستان سعودی، درباره امضای این توافقنامه تاکید کرد: «این توافق نقطه عطفی در سفر کشور ما به سمت ایجاد یک بخش فضایی قوی و شکوفا است.»

او همچنین افزود که چنین معاهده‌ای نشان‌دهنده تعهد قاطع پادشاهی عربستان به پیشرفت و نوآوری فضایی و بیانگر تلاش مستمر ریاض برای ارتقای موقعیتش به عنوان شریک مهم در صحنه جهانی برای اکتشاف‌های علمی و فضایی است.

پیش از این در ماه نوامبر، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که واشینگتن و ریاض برای همکاری در عرصه اکتشاف‌های فضایی توافق کرده‌اند. در آن زمان، در بیانیه آمریکا و عربستان سعودی تاکید شد: «ما قصد داریم در مورد فعالیت‌های مشترک بالقوه در عرصه هوانوردی، علوم زمین و فضا، عملیات فضایی، اکتشاف‌های فضایی، و استفاده از فضا برای هدف‌های صلح‌آمیز بحث‌های فنی داشته باشیم. کشورهای ما تمایل متقابل را برای تقویت همکاری‌ها، شامل توسعه تجاری و نظارتی، رفتار مسئولانه در فضا و امنیت فضا تایید می‌کنند.»

امضای معاهده‌ جدید میان این دو کشور از سوی ناسا، اهمیت توافقنامه آرتمیس را که عربستان سعودی ژوییه ۲۰۲۲ امضا کرد، تایید می‌کند و بیانگر تلاش برای اکتشاف شفاف، ایمن و مسئولانه این کشور در فضا است.

عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، هشت میلیارد ریال سعودی (۲.۱ میلیارد دلار) در برنامه فضایی‌اش هزینه کند. این طرح بخشی از برنامه تنوع‌بخشی است که هدف از آن جذب سرمایه خارجی و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای جوانان سعودی است.

ریانه برناوی و علی القرنی، دو فضانورد جوان سعودی‌، بودند که پس از پایان ماموریت تاریخی‌شان، روز سه‌شنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) ایستگاه فضایی بین‌المللی را به مقصد زمین ترک کردند. ریانه برناوی نخستین زن عرب بود که برای شرکت در یک ماموریت فضایی به مدار زمین پرواز کرد. این محقق سلول‌های بنیادی در نطقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی، این ماموریت را سرآغاز عصری تازه برای کشورش و منطقه خواند.

سفر این دو فضانورد در حالی انجام شد که «کمیسیون فضایی عربستان سعودی» به حکم ملک سلمان، پادشاه آن کشور، در دسامبر ۲۰۱۸ تاسیس شد. از جمله هدف‌های این کمیسیون تشویق بخش خصوصی به مشارکت بیشتر در صنعت جهانی فضا است.
منبع: ایندیپندنت فارسی

آخرین اخبار