کاشت تراشه مغزی برای دومین بیمار
کد خبر: ۳۱۸۹۸۰
تاریخ انتشار: 2024 July 17    -    ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۸

کاشت تراشه مغزی برای دومین بیمار

اولین آزمایش نورالینک به نام «تله‌پاتی» از یک هزار و ۲۴ الکترود در ۶۴ رشته انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند؛ هر یک از این رشته‌ها از موی انسان نازک‌ترند و می‌توانند مستقل در مغز قرار گیرند

کاشت تراشه مغزی برای دومین بیمار به‌زودی انجام می‌شود

کاشت تراشه مغزی برای دومین بیمار به‌زودی انجام می‌شودتابناک باتو ــ ایلان ماسک، میلیاردر [عرصه فناوری]، می‌گوید که نورالینک متعلق به او قصد دارد دومین تراشه مغزی‌اش را در یک نفر کار بگذارد.

او و مدیران شرکت طی یک اطلاع‌رسانی جدید گفتند که این عمل برای «هفته آینده یا کمی پس از آن» برنامه‌ریزی شده است. پس از آن، این شرکت امیدوار است که در سال جاری، تراشه در «تعداد بیشتری» [کمتر از ۱۰ نفر اما حدود ۷ تا ۹ نفر] از افراد کاشته شود.

این در حالی است که نولاند آربو ۲۹ ساله، گیرنده اول، که در ژانویه تراشه را دریافت کرد، با مشکلاتی مواجه شده است.

نورالینک در ابتدا اعلام کرد که کاشت تراشه در او «بسیار خوب» پیش رفته است و  او از آن برای انجام دادن بازی‌ها و دیگر کارها استفاده می‌کند.

اما در هفته پس از اتمام کاشت، برخی از ۶۴ «رشته» که در مغز کاشته شده بودند، جدا شدند. بر اساس گزارش‌ها، شرکت در نظر داشته است که تراشه را از مغز او خارج کند.


در اطلاع‌رسانی اخیر، ماسک و کارکنان او گفتند که حدود ۱۵ درصد از کانال‌های موجود در درون‌کاشت [یا ایمپلنت] آربو دارند کار می‌کنند اما او هنوز می‌تواند از این سیستم برای تماشای ویدیوها، خواندن و انجام دادن کارهای دیگر استفاده کند.

نورالینک در حال کار روی راه‌هایی برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل است. این شرکت اعلام کرد اکنون که می‌داند ممکن است رشته‌ها جدا شوند، آن‌ها را به روش‌های مختلف طراحی خواهد کرد.

کاشت تراشه مغزی برای دومین بیمار به‌زودی انجام می‌شود

از جمله این روش‌ها تراشیدن سطح جمجمه به صورتی است که شکاف زیر جمجمه کمتر شود. نورالینک برخی از رشته‌ها را هم عمیق‌تر در مغز قرار خواهد داد و مراقب چگونگی حرکت آن‌ها خواهد بود.

اولین آزمایش نورالینک به نام «تله‌پاتی» از یک هزار و ۲۴ الکترود در ۶۴ رشته انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند. هر یک از این رشته‌ها از موی انسان نازک‌ترند و می‌توانند مستقل در مغز قرار گیرند.

آن‌ها سپس به ایمپلنت متصل می‌شوند که می‌تواند به یک شارژر و رایانه‌ای متصل شود که سیگنال‌های آن را دریافت و به اعمالی مانند حرکت دادن یک نشانگر روی صفحه تبدیل می‌کند.

آخرین اخبار