اگر کابوس می بینید به زودی به این بیماری دچار می شوید
کد خبر: ۳۱۸۴۹۸
تاریخ انتشار: 2024 July 10    -    ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸

اگر کابوس می بینید به زودی به این بیماری دچار می شوید

به جرات می‌توان گفت همه ما گاهی‌اوقات در خواب کابوس‌های وحشتناک می‌بینیم و این موضوع نگران‌کننده‌ای نیست. اما بنابه گفته محققان بریتانیایی، اگر خیلی ناگهانی و بدون پیش‌زمینه خاصی کابوس دیدید و این رویا‌های ترسناک‌تان روزبه‌روز بیشتر شد.

اگر کابوس می بینید به زودی به این بیماری دچار می شوید (دنیای اقتصاد)

«تابناک با تو» -  از کنار کابوس‌هایتان بی‌تفاوت نگذرید؛ بنابر بررسی‌های جدید، کابوس‌ها خبر‌هایی برایتان دارند.

 به جرات می‌توان گفت همه ما گاهی‌اوقات در خواب کابوس‌های وحشتناک می‌بینیم و این موضوع نگران‌کننده‌ای نیست. اما بنابه گفته محققان بریتانیایی، اگر خیلی ناگهانی و بدون پیش‌زمینه خاصی کابوس دیدید و این رویا‌های ترسناک‌تان روزبه‌روز بیشتر شد، ممکن است اتفاق شومی در بدن‌تان در حال رخ دادن است. درواقع بدن با کابوس‌های شبانه در تلاش است به شما هشدار دهد مشکلی جسمی در راه است.

اگر کابوس می بینید به زودی به این بیماری دچار می شوید (دنیای اقتصاد)

بنابر مطالعه‌ای جدید محققان دریافتند دیدن ناگهانی کابوس و افزایش آنها ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به نوعی بیماری خودایمنی، مانند لوپوس، باشد که علایم اولیه به شکل کابوس خود را نشان می‌دهند. در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های خود بدن حمله می‌کند.

این محققان به پزشکان توصیه می‌کنند، با بیماران خود درباره رویا‌هایی که در شب می‌بینند هم صحبت کنند تا با بررسی وضعیت رویاهایشان، علایم اولیه بیماری‌های احتمالی را تشخیص دهند.

محققان دانشگاه کمبریج و کینگز کالج لندن، ۶۷۶ داوطلب شرکت در آزمایش را که به بیماری لوپوس مبتلا بودند، بررسی کردند. درضمن این محققان در این بررسی از ۴۰۰ پزشک هم دعوت به همکاری کردند.

همچنین این محققان با ۶۹ نفر دیگر که به بیماری خودایمنی روماتیسمی مبتلا بودند مصاحبه و تمام وضعیت جسمانی و خواب‌های شبانه‌شان را با جزئیات کامل بررسی کردند.

از این بیماران خواسته شد شروع علایم بیماری‌هایی، چون افسردگی، توهم و از دست دادن تعادل روحی و روانی‌شان را، در صورت ابتلا، کاملا شرح دهند. همچنین آنها باید ترتیب زمانی علایم را هم می‌گفتند. مثلا، کابوس‌هایشان را پیش از بروز علایم بیماری‌های خودایمنی می‌دیدند یا پس از آن.

 از هر ۵ بیمار، ۳ نفر گفتند که پیش از بروز بیماری‌های خودایمنی، کابوس‌های وحشتناک می‌دیدند و یک‌سوم این افراد شروع این کابوس‌ها را حداقل ۱ سال پیش از بروز علایم بیماری‌های خودایمنی می‌دانستند.

اگر کابوس می بینید به زودی به این بیماری دچار می شوید (دنیای اقتصاد)

اما از هر ۴ بیمار، فقط ۱ نفر گفت کابوس‌هایشان پس از بروز بیماری‌های خودایمنی شروع شده است. در ضمن در میان این بیماران، یک نفر هم گفت که پیش از شروع علایم بیماری خودایمنی، دچار توهماتی، همچون «آلیس در سرزمین عجایب» شده بوده است.

این محققان بریتانیایی به افراد توصیه می‌کنند، با شروع ناگهانی کابوس‌های خود حتما به پزشک مراجعه کنند تا جلوی بروز بیماری‌ها را گرفته و آنها را پیش از اینکه جدی شوند، درمان کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

آخرین اخبار