درمان سرطان معده با این گیاه دارویی
کد خبر: ۳۱۸۹۶۷
تاریخ انتشار: 2024 July 16    -    ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰

درمان سرطان معده با این گیاه دارویی

 استفاده از گیاهان دارویی به عنوان راهکاری برای درمان سرطان معرفی شده است.
 استفاده از گیاهان دارویی به عنوان راهکاری برای درمان سرطان معرفی شده است.
 
درمان سرطان معده با این گیاه دارویی
 
در پژوهشی با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران(وابسته به جهاددانشگاهی) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تاثیر عصاره گیاه بادرنجبویه به همراه نانو کامپوزیت گرافن نقره بر تغییر بیان ژن های p۵۳ ، BCL-۲ و HSP۹۰ در رده سلولی سرطان معده (AGS) مورد بررسی قرار گرفت.
 
 سرطان معده، پنجمین سرطان شایع و کشنده در جهان است. استفاده از گیاهان دارویی بعنوان راهکاری برای درمان سرطان معرفی شده است. در تحقیق حاضر اثر عصارهاتانولی بادرنجبویه به همراه نانوکامپوزیت نقره¬-گرافن بر زندهمانی رده سلولی سرطان معده (AGS) و ردهسلولهای نرمال بافت گوارشی (HuGu)، با روش MTT و تاثیر آن بر روی سطح بیان ژنهایp۵۳، Bcl-۲وHSP۹۰ مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین میزان آپوپتوز سلولها با دستگاه فلوسایتومتری نیز ارزیابی شده است.
 
پس از کشت، تکثیر و آماده سازی رده های سلولی فوق، در زمان های ۲۴ و ۴۸ ساعت با عصارهی بادرنجبویه در غلظت های ۲۰، ۴۰، ۸۰، ۱۶۰، ۳۲۰، ۶۴۰ و ۱۲۸۰ میکروگرم در میلی لیتر و رقتهای عصاره همراه با نانو کامپوزیت در دو غلظت ۱۰۰ و ۲۰۰ میکروگرم بر میلیلیتر انکوبه و تیمار شدند. زنده مانی نیمی از سلولها در رقت ۱۶۰ میکروگرم بر میلیلیتر از عصاره، بدست آمد (IC۵۰). نتایج این پژوهش نشان دهنده¬ آن است که همافزایی عصاره اتانولی بادرنجبویه با نانوکامپوزیت نقره-گرافن موجب افزایش بیان ژن p۵۳ و کاهش بیان ژن Bcl۲ در رده سلولی سرطان معده شده است. لذا عصاره اتانولی بادرنجبویه باعث توقف رشد و تکثیر سلولهای سرطانی معده (AGS) میشود و از تکثیر بیرویه آنها جلوگیری میکند همچنین ترکیب عصاره با نانوکامپوزیت نقره - گرافن به خاصیت ضد سرطانی آن میافزاید و حداکثر غلظت بازدارندگی آن کاهش مییابد و بعد از تیمار توسط ترکیب حاصل، القای مرگ سلولی برنامهریزیشده افزایشیافته و آپوپتوز بیشتر رخ می‌دهد.
 
شایان ذکر است نتایج این پژوهش با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران(وابسته به جهاددانشگاهی) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شما در ششمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران ارائه و به عنوان پوستر برتر انتخاب شد.

ایسنا

آخرین اخبار