ما در چه سنی بیشتر احساس تنهایی می‌کنیم؟
کد خبر: ۳۱۷۵۹۲
تاریخ انتشار: 2024 July 09    -    ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰

ما در چه سنی بیشتر احساس تنهایی می‌کنیم؟

همه ما در طول زندگی لحظاتی را تجربه می‌کنیم که احساس ناراحتی و تنهایی به ما هجوم می‌آورد. احساس تنهایی ممکن است در بعضی روز‌ها بیشتر ما را بیازارد. مثلا روزی که در محل کار خیلی به ما فشار آمده و بعد از بازگشت به خانه کسی نداریم که مشکلاتمان را برایش تعریف کنیم یا روزی که در خیابان نظاره‌گر زوج‌ها هستیم و خودمان تنها هستیم .

ما در چه سنی بیشتر احساس تنهایی می‌کنیم و چه باید بکنیم؟ (یک پزشک)

ما در چه سنی بیشتر احساس تنهایی می‌کنیم و چه باید بکنیم؟ (یک پزشک)«تابناک با تو» -  همه ما در طول زندگی لحظاتی را تجربه می‌کنیم که احساس ناراحتی و تنهایی به ما هجوم می‌آورد. احساس تنهایی ممکن است در بعضی روز‌ها بیشتر ما را بیازارد. مثلا روزی که در محل کار خیلی به ما فشار آمده و بعد از بازگشت به خانه کسی نداریم که مشکلاتمان را برایش تعریف کنیم یا روزی که در خیابان نظاره‌گر زوج‌ها هستیم و خودمان تنها هستیم و در آوار خوشبختی دیگر مدفون می‌شویم!

اما تنهایی به اشکال مختلف آن، این روز‌ها گریزناپذیر شده و ما ممکن است حتی در میان جمع یا با وجود داشتن شریک زندگی هم احساس تنهایی کنیم. پس یادگیری نحوه مدیریت احساس تنهایی بسیار مهم است.

احساس تنهایی روزمره

اگر احساس تنهایی گاه‌به‌گاه ما به احساس تنهایی‌های روزمره و مکرر تبدیل می‌شوند، به نظرتان چه تغییری رخ داده؟

این موضوع ممکن است نشانه یک مشکل عمیق‌تر باشد یا ممکن است به سن و محل زندگی شما مربوط باشد. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۴ احساس تنهایی می‌کردند که افزایش قابل توجهی نسبت به ۴۵ درصدی است که در سال ۲۰۱۹ گزارش داده بودند. در انگلستان، حتی یک مسئول امور تنهایی منصوب کرده‌اند تا به این نگرانی رو به رشد که هم بزرگسالان و هم نوجوانان را تحت تاثیر قرار داده، رسیدگی شود.

ما در چه سنی بیشتر احساس تنهایی می‌کنیم و چه باید بکنیم؟ (یک پزشک)

تنهایی چه شکلی دارد؟

تنهایی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی ظاهر شود که فراتر از آن چیزی است که ما می‌توانیم ببینیم.

از نظر احساسی، تنهایی احساس غم، ناامیدی، اضطراب و بی‌قراری را به همراه می‌آورد. از نظر شناختی، تفکر ما را دچار خطا می‌کند و به الگو‌های فکری منفی، تردید به خود و حس طرد شدن منجر می‌شود.

تنهایی می‌تواند باعث شود افراد از فعالیت‌های اجتماعی کناره‌گیری کنند، الگو‌های خواب را مختل می‌کند و تغییراتی در اشتها یا وزن ایجاد کنند. از نظر فیزیکی، می‌تواند به خستگی، سردرد، دل‌درد و افزایش حساسیت به بیماری‌ها منجر شود.

سنی که بیشتر احساس تنهایی می‌کنیم

به گفته رئیس بخش روانپزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه هکنساک (Hackensack University Medical Center) در نیوجرسی، گری اسمال، تنهایی می‌تواند در هر سنی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، با افزایش سن، ما بیشتر در معرض انزوای اجتماعی، بیماری‌های فیزیکی، اختلالات حسی و سایر عوامل خطر برای تنهایی قرار می‌گیریم.

بر اساس یک ارزیابی توسط بنیاد AARP در سال ۲۰۱۸، بیش از یک سوم بزرگسالان بالای ۴۵ سال احساس تنهایی می‌کنند. این میزان در بزرگسالان بالای ۶۰ سال به ۴۳ درصد افزایش می‌یابد.

ما در چه سنی بیشتر احساس تنهایی می‌کنیم و چه باید بکنیم؟ (یک پزشک)

تنهایی در جوانان

با این حال، حقیقات نشان داده که نوجوانان و جوانان از سن ۱۶ تا ۲۴ ساله در معرض تنهایی هستند؛ که ناشی از تغییر سبک زندگی و تغییرات در نقش‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

در عصری که مشارکت در سازمان‌های اجتماعی، باشگاه‌ها و گروه‌های مذهبی کاهش یافته و تعاملات اجتماعی بیشتر به‌صورت آنلاین انجام می‌شود تا حضوری، بسیاری از جوانان سطوحی از تنهایی را تجربه می‌کنند که زمانی بیشتر مسن‌تر تجربه می‌کردند.

اگر احساس تنهایی می‌کنیم، چه کار‌هایی می‌توانیم برای بدتر نشدن اوضاع بکنیم؟

اگر اخیراً احساس تنهایی بیشتری می‌کنید یا کسی را می‌شناسید که این احساس را دارد، خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای مقابله با این احساس وجود دارد که می‌توان به سادگی انجام داد و هزینه‌ای ندارد:

- ممکن است دوست همسن و هم‌فکر نداشته باشید، اما خانواده و دوستان قدیمی را فراموش نکنید و ارتباط با آنها را احیا کنید.
- مراقبت از حیوانات خانگی یا گیاهان حس هدف داشتن و سلامت بهتری را فراهم می‌آورد.
- از بدن خود مراقبت کنید. فعالیت بدنی زیادی کنید، غذا‌های سالم و متعادل بخورید و از مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید.
- خواب کافی را فراموش نکنید. آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله باید هر شب ۸ تا ۱۰ ساعت خواب داشته باشند، در حالی که میزان توصیه شده برای بزرگسالان سالم ۱۸ تا ۶۰ ساله ۷ تا ۹ ساعت است.
- ذهن خود را فعال نگه دارید. حل کردن پازل، خواندن و شرکت در پروژه‌های هنری به حفظ اشتغال ذهنی کمک می‌کند و می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.
- از تکنیک‌های آرامش‌بخشی استفاده کنید. مانند تنفس عمیق، کشش، مدیتیشن، دعا، حمام آب گرم یا بازی با حیوانات خانگی.
- راه‌هایی برای خندیدن پیدا کنید. یک شوی تلویزیونی تماشا کنید یا با با دوستی یا عضو خانواده‌ای که شما را خوشحال می‌کند صحبت کنید. همه ما کسانی را می‌شناسیم که می‌توانند حال ما را خوب کنند. حتی با بیست دقیقه گفتگوی تلفنی.

اگر همه این کار‌ها را کردید ولی حس کردید که تنهایی شما عمیق‌تر از این حرف‌هاست از یک درمانگر استفاده کنید یا به یک گروه پشتیبانی که مشکلی شبیه شما دارند بپیوندید.

احساس تنهایی یک بیماری نیست بلکه شرایطی است که می‌توان آن را مدیریت کرد و تسکین داد.

منبع: یک پزشک

 

آخرین اخبار