محور ماه سه میلیارد سال پیش جابه جا شده است
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۸۵۴
تاریخ انتشار: 2016 March 26    -    ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
مت سیگلر، دانشمند سیاره شناس به همراه تیمی از پژوهشگران دانشگاه متودیست جنوبی واقع در دالاس ایالات متحده آمریکا ، هنگام بررسی های خود متوجه یخ های آزاد شده در دو قطب شمال و جنوب در کره ماه شده و دریافتند که محور طولی آن مدت ها پیش تغییر کرده است .

در ادامه این تجزیه وتحلیل هیدروژن قطبی در ماه ، مشخص شد که این تغییرات به میزان شش درجه در حدود 3 میلیارد سال قدمت داشته و تغییراتی که هم اکنون در حال وقوع است نیز از یک میلیارد سال پیش آغاز شده است .

عامل اصلی این واقعه حرارت داخل ماه بوده که باعث تغییرموقعیت فیزیکی ماه و محوریت آن شده است همانند این که محور جنوبی کره زمین از قطب جنوب به قاره استرالیا نقل مکان کند .

پژوهشگر ارشد این پروژه ، دکتر سیگلر در توضیح مقاله ای با همین عنوان و همایشی که در موسسه علوم سیاره شناسی آریزونا برگزار شده بود اظهار داشت : این کشف برای ما حیرت انگیز بود زیرا که تصور ما چنین بود که آن چه در آسمان ها دیده می شود همیشه ثابت و پایدار بوده است . وی در ادامه توضیح داد که عامل اصلی این واقعه حرارت داخل ماه بوده که باعث تغییرموقعیت فیزیکی ماه و محوریت آن شده است همانند این که محور جنوبی کره زمین از قطب جنوب به قاره استرالیا نقل مکان کند.

تغییر محور سیاره ها اتفاقی است که کمتر شاهد آن هستیم  اما این پدیده امر نادری نبوده  و پیش از کره زمین ، سیاره مریخ ، زحل و قمر مشتری نیز تجربه ای مشابه را از سر گذرانده اند . در همین خصوص محققان معتقدند که این جابجایی محور ، به دلیل جابجایی جرم داخلی ماه بوده که توسط آتشفشانهای قدیمی در سطح ماه به وقوع می پیوندد . دکتر سیگلر در این رابطه افزود که جابجایی از سمتی به سمت دیگر به وسیله این تغییرات جرمی رخ داده  و کل ماه را پوشش می دهد .

نتایج پژوهش فوق که توسط سیگلر و همکارانش صورت گرفته به شکلی مبسوط در مجله Nature  منتشر شده و در این رابطه به شرح اکتشاف یخ ها در ماه و تغییرات غیر منتظره این پدیده وهمچنین  مقایسه آن با آب های موجود در کره زمین پرداخته شده است .

در پایان سیگلر این گونه اعلام کرد که یخ ها ممکن است به عنوان کپسول زمان و منبع اصلی تغییرات در کره زمین باشد و بررسی یخ های قطبی در سطح کره ماه  می تواند به یافتن پاسخ این راز کمک شایانی کند .


سيناپرس
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv