۵ مکانی که استفاده از تلفن ماهواره‌ای در آنجا ممنوع است
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۹۸۸
تاریخ انتشار: 2024 June 01    -    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
 شاید تلفن ماهواره‌ای در لیست خریدتان اولویت نداشته باشد؛ اما ممکن است با توجه به نیازهای مخصوص نوعی سرمایه گذاری ارزشمند به شمار برود.

 شاید تلفن ماهواره‌ای در لیست خریدتان اولویت نداشته باشد؛ اما ممکن است با توجه به نیازهای مخصوص نوعی سرمایه گذاری ارزشمند به شمار برود. گوشی موبایل معمولی به برج‌های سلولار مستقر در زمین برای فعالیت وابستگی دارد ولی تلفن ماهواره‌ای از سیگنال‌های ارسالی از طرف ماهواره‌های درون مدار قدرت می‌گیرد. به همین خاطر تلفن‌های ماهواره‌ای در موقعیت‌هایی که خدمات سلولی ضعیف عمل می‌کنند گزینه کاربردی‌تری شناخته می‌شوند.

حتی اگر جهانگرد نیستید و از ارتفاعات صعب العبور نمی‌گذرید هم شاید این دستگاه‌ها به کارتان بیایند. مثلا گاهی پیش می‌آید که خدمت رسانی سلولی در منطقه به دلایلی ضعیف یا قطع می‌شود. شرایط جوی نامساعد یا بلایای طبیعی از رایج‌ترین عواملی هستند که می‌توانند خطوط ارتباط زمینی را مختل سازند.

چرا استفاده از تلفن ماهواره‌ای ممنوع است؟

از طرفی دلایلی وجود دارد که از همه گیر شدن استفاده از تلفن ماهواره‌ای جلوگیری می‌کند. شاید به همین خاطر باشد که قیمت چنین خدماتی گاهی به بالاتر از ۱۰۰۰ دلار به صورت ماهانه می‌رسد. البته در برخی کشورها امکان اجاره کردن هفتگی یا ماهانه تلفن ماهواره‌ای هم وجود دارد. گوشی‌های مخصوص آن‌ها در مقابل اسمارت فون‌های مدرن ما بسیار احمقانه و ابتدایی به نظر می‌رسند و فقط از ساده‌ترین عملکردها مانند برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک پشتیبانی می‌کنند.

در نظر بگیرید که توان مالی کافی برای خرید تلفن ماهواره‌ای هم داشته باشید. اگر به طور قانونی حق استفاده از شما سلب شده باشد چطور؟ این پرسش مخصوصا زمانی جالب به نظر می‌رسد که بدانید جهانگردان و طبیعت گردان در بسیاری از کشورها می‌توانند آزادانه از این ابزار استفاده کنند. دلایل مختلفی برای ممنوعیت استفاده از این وسیله در کشورهای مختلف وجود دارد؛ اما عمده‌ترین آن‌ها نگرانی‌های دولت‌ها در زمینه اینترنت و امنیت بیان شده. تلفن ماهواره‌ای غیر قابل ردیابی است؛ در حالی که دولت‌ها برای ردیابی گوشی‌های هوشمند رایج افراد مشکلی ندارند.

اگر تلفن ماهواره‌ای دارید و می‌خواهید به سفر خارجی بروید، حتما پیش از عزیمت شرایط ممنوعیت استفاده از آن را در مقصد بررسی کنید. با ما همراه شوید تا ۵ کشور را به شما معرفی کنیم که استفاده از تلفن ماهواره‌ای در آن‌ها ممنوع است.

هند

هند قوانین سختگیرانه‌ای درباره تایید انواع تلفن‌های ماهواره‌ای در خاک خود دارد. طبق قانون Indian Telegraph Act استفاده از تلفن ماهواره‌ای ممنوع است. این قانون درباره گردشگران هم صدق می‌کند؛ مگر آنکه وزارت ارتباطات هند مجوز لازم را به آن‌ها داده باشد. همچنین پس از صدور مجوز فقط تلفن ماهواره‌ای مبتنی بر شبکه ارتباطی Inmarsat اجازه استفاده در خاک این کشور را دارد. بدین ترتیب اگر دستگاه شما Iridium یا Thuraya باشد، امکان استفاده از آن وجود ندارد.

مثل هر کشور دیگری که استفاده از تلفن ماهواره‌ای را ممنوع کرده، هند هم عمدتا به خاطر دشواری در ردیابی این دستگاه شهروندان را از استفاده منع کرده است. این قوانین مخصوصا پس از حادثه حمله به بمبئی در سال ۲۰۰۸ به شکل سختگیرانه دنبال شدند. در آن سال تعدادی تروریست از گروه افراطی لشکر طیبه در قالب چند عملیات به نقاط مختلف حمله کردند و برای هماهنگی برنامه‌های خود از تلفن ماهواره‌ای استفاده می‌کردند.

متمم‌های قانونی بعدی برای ممنوعیت استفاده از Thuraya و Iridium هم در سال 2011 میلادی به دنبال حملات تروریستی دیگری در بمبئی وضع شدند. اگر این قوانین را در کشور هند رعایت نکنید، آن‌ها می‌توانند تلفن ماهواره‌ای را ضبط و خودتان را هم دستگیر کنند.

چین

بیش از بیست سال از آغاز ممنوعیت استفاده از تلفن ماهواره‌ای در کشور چین می‌گذرد. دولت چین این دستگاه‌ها را مشکوک می‌داند و اقدامات مخصوصی برای تخریب سیگنال‌های مخصوص آن‌ها اجرا می‌کند. هدف آن‌ها از مسدودسازی و پارازیت گذاشتن بر سیگنال‌ها جلوگیری هر چه بیشتر از خرید و استفاده مردم از چنین ابزاری است.

چین در خلال چند سال اخیر تصمیم گرفته اجرای قوانین در این زمینه را با سختگیری کمتری دنبال کند. در سال 2016، دولت به شبکه ارتباطی Inmarsat اجازه داد تا تلفن‌های ماهواره‌ای خودش را در کشور توزیع کند. از آن سو گردشگرانی که با تلفن ماهواره‌ای خودشان وارد خاک چین می‌شوند، ممکن است با اقدامات قانونی مواجه شوند. دلیلش هم این است که همه تلفن‌های ماهواره‌ای درون خاک چین باید طبق الزامات رسمی دولت به تایید برسند.

خوشبختانه اوضاع شبکه سلولار و خدمات اینترنت در کشور چین خوب است. اگر به این کشور سفر می‌کنید، احتمالا با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید و گوشی هوشمند فعلی هم نیازهایتان را مرتفع می‌سازد. علاوه بر این، در برخی مناطق گوشی آیفون بدون امکانات ماهواره‌ای می‌فروشند تا با مقررات داخلی کشور هم هماهنگ باشند. گوشی آیفون به طور پیش فرض قابلیت تماس ماهواره‌ای دارد و در یک مورد آن، تماس ماهواره‌ای با آیفون ۱۴ توانسته است جان ۱۰ نفر را نجات دهد. هر چند باید این نکته را هم در نظر بگیرید که دسترسی به برخی شبکه‌های اجتماعی و خدمات اینترنتی در چین به طور کلی مسدود شده است.

میانمار

میانمار یا همان برمه سابق هم در زمره کشورهایی قرار دارد که محدودیت‌های دقیق برای استفاده کاربران از تلفن ماهواره‌ای وضع کرده. این قوانین همچنین شامل دستگاه‌های دیگری با امواج کوتاه رادیویی، واکی تاکی و ماشین فکس می‌شود. هدف اصلی آن‌ها مقابله با استفاده از دستگاه‌های غیر قابل ردیابی است تا برخی افراد از آن‌ها در فعالیت‌های غیر قانونی و برای مقاصدی چون دزدی اطلاعات محرمانه استفاده نکنند.

در نوامبر سال ۲۰۲۳ شورای اداری اصلی میانمار اعلام کرد که طبق اصل ۶۷ از قانون ارتباطات کشور، استفاده از هرگونه دستگاه ارتباط ماهواره‌ای بدون مجوز رسمی یا اجازه واردات ممنوع و منجر به دستگیری و حکم حبس به مدت یک سال خواهد شد. این کشور پیش از این هم قوانین سختگیرانه در زمینه ارتباطات موبایل وضع کرده بود و قانون سال گذشته‌اش را باید متمم جدید در جهت سخت گیری بیشتر آن بدانیم. همین قوانین سختگیرانه همچنین باعث بروز مشکلاتی در رشد اقتصادی میانمار شده است. نبود اینترنت در این کشور منجر به ضرر ۳ میلیارد دلاری درآمد تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی شد. اگر تصمیم گرفتید برای گردش به این میانمار بروید، حتما ابتدا به سفارت آن مراجعه کنید و از قوانین ارتباطات ماهواره‌ای و جدیدترین تصمیمات دولت اطلاعات کافی کسب کنید.

کوبا

کوبا تاریخچه طولانی در زمینه ممنوعیت دسترسی مردم به ابزارهای ارتباطی دارد. مردم این کشور تا سال 2008 میلادی اجازه استفاده از گوشی هوشمند نداشتند و حق استفاده از شبکه ارتباطی Wi-Fi در منازل هم سال 2019 مشروع شناخته شد! عجیب نیست که این کشور محدودیت‌هایی برای استفاده از تلفن ماهواره‌ای هم در نظر گرفته باشد. استفاده از گوشی هوشمند و شبکه اینترنت بی سیم خانگی حالا همه گیر شده؛ اما کوبا هنوز قوانین سختگیرانه درباره استفاده از تلفن ماهواره‌ای را روزآمد نکرده است.

همان‌طور که گفتیم، هیچ شهروند کوبایی حق داشتن تلفن ماهواره‌ای ندارد. اگر چنین وسیله‌ای نزد کسی پیدا شود، احتمالا او را با اتهام جاسوسی به زندان می‌اندازند! دلیل اصلی سخت گیری دولت هم ترس از اقدامات اعتراضی از سوی مردم و استفاده از چنین شبکه ارتباطی به منظور هماهنگی شورش است. از آنجا که کوبا تحت حکومت کمونیستی اداره می‌شود، فقط اطلاعاتی را با مردم به اشتراک می‌گذارد که خودش صلاح می‌داند. با توجه به این حقیقت، وضع قوانین سختگیرانه طبیعی به نظر می‌رسد. تنها راه مجاز برای داشتن تلفن ماهواره‌ای در کوبا این است که افراد به طور مستقیم با وزارت ارتباطات و اطلاعات کشور ارتباط برقرار کرده و درخواست خود را تقدیم کنند.

روسیه

استفاده از تلفن ماهواره‌ای در کشور روسیه ممنوع نیست؛ اما محدودیت‌هایی دارد. قانون اصلی کشور بر این اصل است که افراد پس از خرید دستگاه حتما آن را به ثبت رسمی برسانند؛ اما گاهی هم می‌توانند بدون این اقدام از تلفن خود استفاده کنند. دولت روسیه برای جلوگیری از بی نظمی شهروندان در سال ۲۰۱۴ قانون جدید وضع کرد. طبق این قانون، هر تلفن ماهواره‌ای که به ثبت نرسیده باشد از سوی دولت غیرفعال می‌شود.

اغلب دولت‌ها چنین قوانینی وضع می‌کنند تا از هماهنگی شهروندان مخالف خود به منظور ایجاد تظاهرات یا اجازه دسترسی به اطلاعات توسط دشمنان پیشگیری کنند. موضوع ممنوعیت استفاده از تلفن‌های ماهواره‌ای می‌تواند بر صنعت گردشگری کشورها هم تاثیر بگذارد. به همین خاطر برخی تغییرات اصلاحی در قوانین خود ایجاد کرده‌اند تا توریست‌ها با مشکلات کمتری مواجه شوند. پیش از ورود به روسیه باید گوشی و سیمکارت خود را رجیستر کنید. گردشگران برای کسب اجازه ۶ ماهه استفاده از دستگاه ارتباطی و سیمکارت خود باید قبل از ورود به خاک روسیه با خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های گروهی ارتباط برقرار کنند.

گجت نیوز
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv