سبک جپندی در دکوراسیون چیست؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۰۲۵
تاریخ انتشار: 2024 May 22    -    ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
سبک جپندی تلفیقی از سبک‌های سنتی ژاپنی و اسکاندیناوی در طراحی دکوراسیون است. این دو سبک هر دو حول محور سادگی، عناصر طبیعی و راحتی طراحی می‌چرخند و ترکیب آن‌ها نیز همین عناصر را در خود دارد. در این مقاله، درباره‌ی خاستگاه‌ها و ویژگی‌های اصلی سبک جپندی می‌خوانید تا این سبک پرطرفدار را به خانه‌های خود بیاورید.

سبک جپندی در دکوراسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ (دیجی کالا مگ)

سبک جپندی در دکوراسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ (دیجی کالا مگ)«تابناک با تو» - سبک جپندی تلفیقی از سبک‌های سنتی ژاپنی و اسکاندیناوی در طراحی دکوراسیون است. این دو سبک هر دو حول محور سادگی، عناصر طبیعی و راحتی طراحی می‌چرخند و ترکیب آن‌ها نیز همین عناصر را در خود دارد. در این مقاله، درباره‌ی خاستگاه‌ها و ویژگی‌های اصلی سبک جپندی می‌خوانید تا این سبک پرطرفدار را به خانه‌های خود بیاورید.

منظور از طراحی داخلی به سبک جپندی چیست؟

در طراحی داخلی به سبک جپندی (Japandi) جنبه‌های سبک، روشن و کاربردی طراحی اسکاندیناوی با عناصر گرم و پیچیده‌ی طراحی ژاپنی ترکیب می‌شوند. در نتیجه، سبک جپندی سبکی مینیمال، ساده و ارگانیک است.

عناصر اصلی سبک جپندی

سبک جپندی در دکوراسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ (دیجی کالا مگ)

سبک جپندی ترکیبی کامل از طراحی داخلی ژاپنی و اسکاندیناوی است و بر طرح‌هایی مینیمالیستی تمرکز دارد که از نظر زیبایی‌شناختی دلنشین و در عین حال بسیار کاربردی هستند. بزرگترین اصل در سبک جپندی هم حول محور همان قاعده‌ی مشهور کمتر بیشتر است می‌چرخد. در سبک طراحی جپندی، دست‌سازه‌های زیبا و باکیفیت در کنار آثار ساخته شده از مواد بازیافتی قرار می‌گیرند.

در این سبک تلفیقی، رنگ‌های خنثی و وسایل رنگارنگ بسیاری برای تکمیل مبلمان و لوازم جانبی جپندی دیده می‌شوند. معمولا پالت‌های رنگی آرام‌بخش، ساده و صلح‌آمیز برای وسایل مختلف انتخاب می‌شوند و ترکیب رنگ‌های خنثی و روشن معنادار و باظرافت است.

علاوه‌براین، سبک جپندی اغلب بر سازگاری با محیط زیست تأکید دارد. استفاده از مواد طبیعی و طرح‌های ساده این سبک از طراحی را به سبکی سبز و دوست‌دار محیط زیست تبدیل کرده است. با توجه به اینکه روز به روز بر تعداد افرادی که دوست‌دار محیط زیست هستند افزوده می‌شود، محبوبیت سبک جپندی در سراسر جهان جای تعجب ندارد.

سبک جپندی از کجا نشأت می‌گیرد؟

سبک طراحی جپندی زمانی به ثمر نشست که طراحان اسکاندیناوی حدود ۱۵۰ سال پیش سفر خود به ژاپن را آغاز کردند. پس از راه یافتن مردم اسکاندیناوی به ژاپن و بازدید گردشگران از این کشور سبک طراحی جپندی کم‌کم شکل گرفت.

سبک ژاپنی و اسکاندیناوی چگونه با یکدیگر هماهنگ می‌شوند؟

سبک جپندی در دکوراسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ (دیجی کالا مگ)

اگر با سبک اسکاندیناوی آشنا باشید، حتما تابه‌حال با مفهوم هوگه (hygge) نیز برخورد کرده‌اید. این مفهوم اسکاندیناوی بر دنج بودن طراحی داخلی تأکید دارد و در چند سال گذشته در کشور‌های غربی محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. بر اساس مفهوم هوگه، خانه باید پناهگاه امن شما باشد و هر بار که وارد آن می‌شوید احساس راحتی پیدا کنید.

حالا هوگه را با مفهوم وابی سابی (wabi-sabi) که زیبایی را در نقصان می‌بیند ترکیب کنید تا به طرح جپندی برسید. سبک‌های طراحی ژاپنی و اسکاندیناوی به‌خوبی با یکدیگر هماهنگ می‌شوند، چون هر دو ریشه در مینیمالیسم و راحتی دارند. زیبایی‌شناسی مشترک این دو در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد تا سبکی را ایجاد کند که در عین سادگی پیچیده باشد.

حتی در جایی که این دو سبک با یکدیگر متفاوت هستند هم این تفاوت‌ها در واقع مکمل یکدیگر خواهند بود. فضا‌های داخلی ژاپنی شیک هستند، اما فضا‌های اسکاندیناوی گرما و صمیمیت خاصی دارد. رنگ‌های غنی‌تر، اما خنثی سبک ژاپنی کمک می‌کنند تا پالت‌های روشن و شفاف خانه‌های اسکاندیناوی به شما احساس سردی ندهند. در واقع، با ترکیب این دو سبک با یکدیگر، طراحی اسکاندیناوی ارتقا می‌یابد و سبک ژاپنی قابل دسترس‌تر از قبل خواهد بود.

چگونه خانه را به سبک جپندی بچینیم؟

به‌راحتی و با توجه به چند اصل ساده می‌توانید سبک جپندی را وارد خانه‌ی خود کنید. برای شروع اصولی که در ادامه می‌خوانید را امتحان کنید.

۱. از مواد طبیعی استفاده کنید

برای انتخاب مبلمان و لوازم اتاق‌ها سراغ مبلمانی بروید که از مواد طبیعی مانند چوب‌های کارنشده یا بامبو ساخته شده‌اند. به این ترتیب، حس طبیعت و زیبایی ساده‌ی آن‌ها را به خانه می‌آورید. بهتر است مبلمانی با رنگ‌های آرام و ته‌مایه سبز کم‌رنگ استفاده کنید یا گیاهان سبزی را به خانه ببرید که حس زندگی را در فضای خانه‌ی شما بیشتر می‌کنند. مبلمان ساخته شده از چوب بلوط نیز قطعاتی از مبلمان هستند که با سبک جپندی به‌خوبی هماهنگ می‌شوند.

۲. به‌هم ریختگی‌ها را کمتر کنید

کمتر کردن به‌هم ریختگی‌ها کلید رسیدن به سبک جپندی است. این سبک زیبای طراحی بر خطوط منظم و فضا‌های باز تمرکز دارد، اما اگر خانه‌ای شلوغ و پرجنب‌وجوش دارید، می‌توانید مینیمالیسم را با ظروف طبیعی مانند جعبه‌ها و سبد‌های حصیری یا کمد‌ها و کشو‌های چوبی توکار یا تاشو وارد فضای داخلی کنید. به این ترتیب، هم چیز‌های اضافی پنهان می‌شوند و هم فضای داخلی اتاق‌هایتان خلوت‌تر خواهند شد.

۳. از بافت‌های متعدد استفاده کنید

سبک جپندی در دکوراسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ (دیجی کالا مگ)

برای به دست آوردن بهترین‌های سبک ژاپنی و اسکاندیناوی، با حفظ ظرافت اولی از زیبایی طرح دوم با بافت‌های گرم و نرم بهره ببرید. برای تزیین مبلمان و اتاق‌ها از پارچه‌های بوکله و اشکال و رنگ‌های سرامیکی آن‌ها استفاده کنید. با اینکه سبک ژاپنی و اسکاندیناوی هر دو بر سودمندی دکوراسیون تأکید دارند، اما باید حس آرامشی مانند ذن را در فضا‌های داخلی خانه‌ی خود حفظ کنید. در سبک جپندی اصل بر این است که فضایی دنج ایجاد شود.

۴. تنوع رنگ‌ها را به حداقل برسانید

در سبک طراحی جپندی همه چیز با رنگ‌های مختلف ترکیب نمی‌شود. در این سبک سادگی و استفاده از یک یا دو رنگ عنصری کلیدی است. برای اینکه اتاق‌ها و فضا‌های داخلی را مطابق این سبک طراحی کنید، باید یک رنگ اصلی و یک رنگ برجسته انتخاب کنید و از این دو رنگ فراتر نروید.

زیبایی‌شناسی سبک جپندی بر سادگی با گرما و راحتی فراوان تمرکز دارد. خطوط تمیز، مواد طبیعی، رنگ‌های خنثی و سازگاری با محیط زیست عناصر اصلی این سبک هستند. نتیجه یک فضای آرام و آرامش‌بخش می‌شود که هم از نظر زیبایی‌شناسی دلنشین است و هم بسیار کاربردی خواهد بود. برای اضافه کردن این سبک به طراحی اتاق نشیمن به ایده نیاز دارید. در ادامه، ایده‌هایی را می‌خوانید که می‌توانند الهام‌بخش شما برای طراحی اتاق نشیمن به روش جپندی باشند.

در سبک جپندی مینیمالیسم را بپذیرید

طراحی جپندی بیش از هر چیزی بر زیبایی‌شناسی مینیمالیستی تأکید دارد. البته، این بدان معنا نیست که فضا‌های داخلی طراحی شده به این سبک خالی هستند. در عوض، تمرکز بر خطوط منظم، طراحی کاربردی و محیطی بدون شلختگی است. یک اتاق نشیمن به سبک طراحی جپندی راحت، کاربردی و زیبا است، اما از این حد فراتر نمی‌رود.

رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید

سبک جپندی در دکوراسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ (دیجی کالا مگ)

فضای داخلی جپندی همیشه رنگ‌های خنثی به عنوان رنگ‌های غالب دارد. اتاق‌های نشمین طراحی شده به این سبک اغلب رنگ‌های کرم، سفید و خاکستری دارند. در واقع، در این اتاق‌ها از رنگ‌هایی مانند سفید، کرم، بژ ملایم و خاکستری کم‌رنگ به وفور و برای ایجاد فضایی آرام و تسکین‌دهنده استفاده می‌شود.

برای رسیدن سبک جپندی از چوب به وفور استفاده کنید

چوب نه تنها یک ماده طبیعی و عنصر اصلی دکوراسیون جپندی است، بلکه به فضای داخلی آن گرما و لطافت می‌بخشد. اتاق نشیمن طراحی شده به این سبک مبلمان چوبی بسیاری دارد که حسی دنج به فضا می‌بخشند. علاوه بر مبلمان چوبی، اتاق‌های نشیمن جپندی اغلب دارای کف و دیوار‌های چوبی هم هستند.

اتاق را با مواد طبیعی سازگار با محیط زیست تزیین کنید

فضای داخلی جپندی علاوه بر چوب، مواد طبیعی فراوانی در دکوراسیون خود دارد. در اتاق نشیمن طراحی شده به این سبک از وسایلی مانند کمد حصیری، فرش جوت، مبل با روکش کتان، شال مبل پشمی و وسایلی مانند آن استفاده می‌شود. سایر مواد محبوبی که در مبلمان و وسایل چنین اتاقی زیاد دیده می‌شوند، بامبو، کاغذ، پنبه، سنگ و خزه هستند. نکته‌ی کلیدی در انتخاب این مبلمان آن است که ترکیبی از مواد طبیعی با رنگ خنثی و سازگار با محیط زیست باشند و به اتاق جذابیت و عمق می‌بخشند.

فضای باز را به داخل اتاق بیاورید

ایده‌ی نزدیک بودن به طبیعت در هر دو فرهنگ اسکاندیناوی و ژاپنی بسیار مهم است و این موضوع در فضای داخلی آن‌ها نیز به‌خوبی منعکس می‌شود. برای طراحی اتاق نشیمن به سبک جپندی می‌توانید از وسایل و لوازم طبیعی استفاده کنید. گیاهان، دکور‌های چوبی، مواد طبیعی فراوان و رنگ‌های خاکی در این اتاق می‌توانند فضای باز و طبیعت را به خانه‌ی شما بیاورند. خانه‌های جپندی معمولا از این ترکیب برای وارد کردن فضای باز به داخل اتاق نشیمن استفاده می‌کنند.

شلختگی و شلوغی را کمتر کنید

یکی از دلایلی که باعث می‌شوند فضای داخلی جپندی بسیار آرام به نظر برسد و احساس آرامش ایجاد کند، عدم وجود شلوغی و درهم و برهمی است. در اتاق‌های طرحی شده به سبک جپندی تزئینات بسیار محبوب و کاربردی به نمایش گذاشته می‌شوند، اما این کار را با نظم خاصی انجم می‌دهند. از نقطه نظر این سبک، موارد اضافی غیرضروری که فضا را اشغال می‌کنند و باعث ایجاد به‌هم ریختگی بصری می‌شوند باید حذف شوند تا یک فضای آرام به وجود بیاید.

نور طبیعی را به حداکثر برسانید

نور طبیعی در فضای داخلی ژاپنی بسیار مهم است. اتاق نشیمن الهام گرفته از این سبک توسط پرده‌های شفافی دارد که تا حدودی حریم خصوصی را فراهم می‌کنند و در عین حال نور زیادی را به داخل اتاق راه می‌دهند. در بعضی از خانه‌های طراحی شده به این سبک نیز به جای پرده‌های شفاف از مواد دیگر مانند کاغذ یا بامبو استفاده می‌شود که به نور اجازه عبور می‌دهند.

ایده‌هایی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه به سبک جپندی

سبک جپندی در دکوراسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ (دیجی کالا مگ)

برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه هم می‌توانید از سبک جپندی استفاده کنید. اگر شما هم عاشق سادگی و کاربردی بودن این سبک از طراحی داخلی شده‌اید، می‌توانید از ایده‌هایی که در ادامه می‌خوانید برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌ی خود الهام بگیرید.

در سبک جپندی نورپردازی آشپزخانه را لایه‌بندی کنید

در یک آشپزخانه‌ی جپندی ممکن است چندین شکل از نورپردازی وجود داشته باشد. هنگام انتخاب وسایل نورپردازی برای آشپزخانه، به دنبال اشکال مینیمال و مواد گرم و خاکی باشید. بهتر است نورپردازی در این فضا لایه لایه باشد. برای این کار نور محیطی وسایل روشنایی توکار را با وسایل نورپردازی رومیزی و یک یا دو چراغ آویز در جزیره‌ی آشپزخانه یا منطقه‌ی غذاخوری ترکیب کنید.

برای رسیدن به سبک جپندی فضا را گرم کنید

یکی از چیز‌هایی که طراحی اسکاندیناوی در آن برتری دارد، حفظ گرما و آرامش در فضا‌های مینیمال است. اگر آشپزخانه‌ی خود را به این سبک تزیین کرده‌اید، اما به یک عنصر بصری دیگر برای گرمای فضا نیاز دارید، وسایلی مانند یک فرش نرم، وسایل چوبی گرم و لوازم جانبی گل‌دار یا سرامیکی و نورپردازی محیط را با یکدیگر ترکیب کنید.

رنگ مشکی را رنگ غالب آشپزخانه کنید

رنگ مشکی سادگی آرامش‌بخشی دارد و از آشپزخانه‌هایی با رنگ‌های کاملا خاکستری و سفید متمایز است. یک آشپزخانه با پالت رنگی مشکی تک رنگ طراحی کنید و استفاده از رنگ‌های دیگر را به حداقل برسانید. در چنین فضایی چند چهارپایه‌ی چوبی و یک گلدان رنگارنگ می‌توانند تعادل نسبی ایجاد کنند.

یک گیاه بزرگ را در فضای آشپزخانه بگنجانید

سبک جپندی در دکوراسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ (دیجی کالا مگ)

در معماری و طراحی داخلی ژاپنی و اسکاندیناوی برای طبیعت احترام قائل می‌شوند. بنابراین، اختصاص دادن فضایی به گیاهان و گل‌ها در آشپزخانه می‌تواند این فضا را به سبک جپندی طراحی کند. یک گلدان بزرگ با شاخه‌های زیبا را در مرکز یک میز یا جزیره‌ی آشپزخانه قرار بدهید یا گلدانی از گل‌های تازه را در جایی از آشپزخانه‌ی خود بگذارید. به این ترتیب، طبیعت و زیبایی آن را وارد آشپزخانه خواهید کرد.

از بک‌اسپلش استفاده کنید

بک‌اسپلش چیز دیگری است که می‌تواند سبک جپندی را به آشپزخانه‌ی شما بیاورد. طرح‌های عناصر سنتی ژاپنی مانند کاغذ واشی یا کاشی‌های سرامیکی را می‌توانید با بک‌اسپلش وارد آشپزخانه کنید. بک‌اسپلش‌هایی با رنگ‌های سفید، کرمی، بژ، مشکی یا خاکستری را با زمینه‌ی سفید آشپزخانه ترکیب کنید. طرح‌های آن‌ها هم می‌توانید طرح‌هایی شبیه به کاشی‌های مترو، مربع و سایر اشکال هندسی باشد.

در سبک جپندی از خطوط ساده استفاده کنید

در فضای داخلی ژاپنی خطوط مستقیم و ساده به بهترین نحو طراحی شده‌اند. شما می‌توانید این خطوط را در آشپزخانه‌ی خود در هر چیزی، از کابینت‌ها گرفته تا پنجره یا صندلی‌ها به کار ببرید. البته، خطوط منحنی نیز در برخی فضا‌های این سبک مانند گلدان‌ها یا چراغ‌های آویز دیده می‌شود، اما به عنوان پایه، از خطوط صاف و یکدست استفاده کنید.

کلام آخر درباره سبک جپندی

سبک ژاپنی و اسکاندیناوی هر دو سادگی و راحتی را یک‌جا دارند. بنابراین، اصلا عجیب نخواهد بود اگر در ترکیب این دو یعنی سبک جپندی زیبایی، سادگی و کاربردی بودن مبلمان اهمیت بسیاری داشته باشد. این سبک از طراحی اغلب سازگار با محیط زیست هم هست. به همین علت، روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. شما هم اگر به این سبک از طراحی علاقه‌مند شده‌اید می‌توانید از ایده‌هایی که معرفی کردیم شروع کنید. از این ایده‌ها الهام بگیرید تا خانه‌ای گرم و صمیمی به سبک جپندی داشته باشید.

منبع: دیجی کالا مگ

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv