دانشمندان تأیید کردند که ورزش، درک زمان را کند می‌کند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۳۴۶۰
تاریخ انتشار: 2024 May 23    -    ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
حتما حس کرده‌اید که وقتی خودتان ورزش می‌کنید یا حتی هنگامی که مسابقه ورزشی تماشا می‌کنید، درک زمان تغییر می‌کند. مثال کلاسیک‌اش این است. مهاجم تیم فوتبال مورد علاقه‌تان فرصت بسیار خوبی برای گل‌زنی پیدا می‌کند و ما حس می‌کنیم که او دارد تعلل می‌کند و ضربه نهایی را خیلی کند می‌زند. اما بعد وقتی صحنه را دوباره تماشا می‌کنید، می‌بینید که سرعتش طبیعی بوده است.

دانشمندان تأیید کردند که ورزش، درک زمان را کند می‌کند (یک پزشک)

دانشمندان تأیید کردند که ورزش، درک زمان را کند می‌کند (یک پزشک)«تابناک با تو» - حتما حس کرده‌اید که وقتی خودتان ورزش می‌کنید یا حتی هنگامی که مسابقه ورزشی تماشا می‌کنید، درک زمان تغییر می‌کند.

مثال کلاسیک‌اش این است. مهاجم تیم فوتبال مورد علاقه‌تان فرصت بسیار خوبی برای گل‌زنی پیدا می‌کند و ما حس می‌کنیم که او دارد تعلل می‌کند و ضربه نهایی را خیلی کند می‌زند. اما بعد وقتی صحنه را دوباره تماشا می‌کنید، می‌بینید که سرعتش طبیعی بوده است.

عکسش هم رخ می‌دهد. وقتی تیمتان عقب است، زمان بسیار سریع می‌گذرد.

اما آیا ورزش کردن، نکته خاصی دارد که درک زمان را تغییر می‌دهد؟

مثال دیگر: شما تصمیم می‌گیرید که ۱۰ دقیقه با حداکثر توان ورزش کنید و مرتب به زمان‌سنج می‌نگرید و حس می‌کنید که ۱۰ دقیقه خیلی به اصطلاح کش می‌آید و تمام نمی‌شود.

برای بررسی این مطلب، به صورت استاندارد و کنترل شده، روانشناسانی از بریتانیا و هلند پیشگام شدند. این محققان ادعا می‌کنند که آن‌ها اولین کسانی هستند که «به طور قاطع نشان داده‌اند که درک زمان در طول ورزش کند می‌شود، حتی مهم نیست که ورزش چقدر شدید یا رقابتی باشد.»

دانشمندان تأیید کردند که ورزش، درک زمان را کند می‌کند (یک پزشک)

این تیم به رهبری اندرو مارک ادواردز از دانشگاه کانتربری کریست چرچ در بریتانیا، آزمایش‌هایی را بر روی ۳۳ مرد و زن فعال انجام دادند. از آن‌ها خواسته شد تا حدس بزنند چه زمانی یک دوره زمانی ۳۰ ثانیه تمام شده. آن‌ها فقط بر مبنای درک خودشان از زمان این کار را انجام می‌دادند و هیچ زمان‌سنجی استفاده نمی‌کردند.

در حالت استراحت، شرکت‌کنندگان فکر می‌کردند که ۳۰ ثانیه ذهنی زودتر از ۳۰ ثانیه واقعی تمام می‌د. به عبارت دیگر، زمان اندکی زودتر می‌گذشت.

اما هنگامی که قرار شد آن‌ها ۴ کیلومتر روی دوچرخه ثابت ورزش کنند، درک آن‌ها از زمان تغییر کرد. این بار نیم دقیقه روی دوچرخه به طور متوسط تقریباً ۸ درصد طولانی‌تر از آنچه ساعت می‌گوید احساس می‌شد.

این یافته‌ها مطابق با مطالعات قبلی است، که نشان داده بودند که ورزش درک ما را از زمان کند می‌کند. روانشناسان پیشنهاد کرده‌اند که این به این دلیل است که برانگیختگی فیزیکی و آگاهی ما را نسبت به بدن بیشتر می‌شود و همین گذر زمان را کند می‌کند.

مطالعه ادراک انسان از زمان، «برداشت زمانی» نامیده می‌شود و دانشمندان دریافته‌اند که سن، احساسات، دارو‌ها، ورزش و دمای بدن می‌توانند روی زمان‌سنج درونی را به روش‌های مختلفی تاثیر بگذارند.

البته این تحقیق نتوانست اثبات کند که درک زمان در ورزش شدید یا رقابتی، تغییر می‌کند. شاید به خاطر اینکه شیوه تحقیق برای این کار بهینه طراحی نشده بود.

دانشمندان تأیید کردند که ورزش، درک زمان را کند می‌کند (یک پزشک)

تحقیق‌های گذشته نشان داده بود که دوچرخه‌سوار‌های تازه کار معمولاً به اندازه ورزشکاران باتجربه متمرکز نیستند و بنابراین زمان را بیشتر درک می‌کنند و برایشان وقت کندتر می‌گذرد.

«اگرچه مطالعه کنونی بینش‌های جدید و تأثیرگذاری ارائه می‌کند، اما باید کار بیشتری برای کشف بیشتر نقش محرک‌های خارجی و شدت ورزش، بر درک زمان انجام شود.»

منبع: یک پزشک

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
برچسب ها: ورزش ، دانشمندان ، زمان ، کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv