چرا به عفونت کلیه مبتلا می شویم؟
کد خبر: ۳۱۰۹۴۷
تاریخ انتشار: 2024 April 17    -    ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵

از گذشته تاکنون بیماری‌ های بسیاری وجود داشته که سلامتی انسان را تهدید می ‌کرده‌ اند؛ طاعون، سرطان، بیماری ‌های قلبی عروقی، بیماری‌ های گوارشی و… از جمله این بیماری ‌ها هستند که انسان‌ ها موفق به درمان بسیاری از بیماری ‌ها شده ‌اند و در درمان برخی از بیماری ‌ها هنوز نتوانستند موفقیتی کسب کنند. یکی از بیماری‌ هایی که گاهی افراد را دچار آشفتگی می ‌کند، عفونت کلیه و مجاری ادراری است. درصورتی ‌که بیماری‌ های میکروبی ناشی از مجرای ادرار یا مثانه به کلیه وارد شوند، عفونت کلیه بروز پیدا می ‌کند. بنا به دلایلی خانم‌ ها در مقایسه با آقایان، بیشتر به عفونت کلیه مبتلا می ‌شوند از این‌ رو باید بیشتر از خود مراقبت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری در ادامه با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیلی به سرم تراپی نیاز دارید وارد شوید: سرم تراپی در منزل با کادر مجرب 

چرا به عفونت کلیه مبتلا می شویم؟

عفونت کلیه یا پیلونفریت چیست؟ 

عفونت کلیه یکی از شایع‌ ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می ‌تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند. اصطلاح پزشکی این بیماری پیلونفریت است. باکتری‌ ها یا ویروس‌ ها می‌ توانند باعث ایجاد عفونت در کلیه ‌ها شوند. کلیه‌ ها وظیفه حذف مواد زائد و آب اضافی از خون را دارند. این مواد زائد به‌صورت ادرار از بدن خارج می‌ شود. کلیه‌ ها بخشی از سیستم ادراری هستند. بخش‌ های دیگر آن شامل مثانه، حالب‌ ها و مجرای ادرار است. 

هر یک از این اندام‌ ها ممکن است دچار عفونت شوند و شخص عفونت ادراری بگیرد. در بیشتر مواقع عفونت از مثانه شروع می‌ شود و به بخش‌ های دیگر سرایت می ‌کند. اگر باکتری یا ویروس به حالب ‌ها برسند، می ‌توانند از طریق این لوله‌ ها خود را به کلیه رسانده و این اندام را دچار عفونت کنند. اگر این عفونت درمان نشود، خطرناک است و ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند. 

بهتر است برای این عفونت ها تحت نظر یه متخصص عفونی باشید : ویزیت متخصص عفونی در منزل

عفونت کلیه چه علائم و نشانه هایی دارد؟

اما در صورتی که این علائم به درستی تشخیص داده شوند، می‌ توان از بروز ناراحتی‌ های بعدی جلوگیری کرد. بنابراین در زمان بروز عفونت کلیه و برای درمان عفونت کلیه باید به نشانه ‌های زیر نیز توجه داشت. 

عفونت کلیه و کمردرد: درد کلیه می‌ تواند در پهلو ها، پشت و کمر احساس شود. گرچه نباید کمردرد عادی را با درد کلیه اشتباه گرفت، اما احساس درد در زیر دنده‌ ها و در طرفین ستون فقرات، می‌ تواند نشانه‌ عفونت کلیه باشد. در این صورت، معاینه توسط پزشک ضروری است. درد کمر بسته به عفونت کلیه ها، می ‌تواند در یک طرف یا در هر دو سو احساس شود. 

عفونت کلیه و ورم پا: یکی از نخستین نشانه‌های عفونت کلیه، ایجاد ورم تدریجی در بدن، خصوصاً ورم در قسمت پا و قوزک است. با توجه به این علائم، می ‌توان از گسترش عفونت و بروز علائم آشکارتر جلوگیری کرد. 

عفونت کلیه و فشار خون: عفونت کلیه می‌ تواند با فشار خون بالا نیز همراه شود. در برخی از موارد، دیده شده که بیمار با رشد عفونت کلیه، دچار فشار خون بالا می ‌شود و حتی ممکن است پس از درمان عفونت کلیه، فشار خون بالا برطرف نگردد و یا دچار برگشت شود. 

ضمن اینکه بر حسب تحقیقات انجام شده، امکان بروز عفونت کلیه در افرادی که فشار خون مزمن دارند، بیشتر از سایر افراد است. 

علت عفونت کلیه چیست؟

اصلی ‌ترین علت این عارضه عفونت مجاری ادراری است. باکتری به نام اشریشیا کلی که از دستگاه تناسلی وارد مجرای ادراری می ‌شود، از طریق مثانه و حالب ‌ها به سمت کلیه‌ ها سرایت می ‌کند. در برخی مواقع ممکن است باکتری ‌های دیگری مانند استافیلوکوک از طریق جریان خود به کلیه‌ ها انتقال یابند. اگر چه عفونت کلیه در این حالت غیر معمول است، اما گاهی ‌اوقات وجود یک مفصل مصنوعی یا دریچه قلب می ‌تواند باعث انتقال عفونت از جریان خون به کلیه‌ ها شود. با این حال بروز این عارضه پس از عمل کلیه بسیار نادر است.

اگر احتیاج به خدمات دیالیز در منزل داشتید نگران نباشید بهترین مرکز درمان هستند که به بهترین و تمیز ترین شکل ممکن در منزل دیالیز را انجام میدهند : دیالیز در منزل

چرا به عفونت کلیه مبتلا می شویم؟

تشخیص عفونت کلیه چگونه است؟

برای تایید وجود این بیماری ، از شما خواسته می‌ شود یک نمونه ادراری برای آزمایش باکتری ‌ها، خون یا چرک موجود در ادرار تهیه کنید. پزشک شما ممکن است یک نمونه خون برای کشت (آزمایش آزمایشگاهی که باکتری‌ها یا ارگانیسم ‌های دیگر خون شما را چک می ‌کند) از شما بگیرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار