اغلب شیرهای گیاهی پروتئین و کلسیم کمتری از شیر گاو دارند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۸۶۷۰۵
تاریخ انتشار: 2023 August 16    -    ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نتایج بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که شیر‌های گیاهی تهیه‌شده از بادام، جو دو‌سر، برنج و سویا مواد مغذی کمتری از شیر گاو دارند. جایگزین‌کردن شیر گاو با نمونه‌های گیاهی می‌تواند موجب شود تا مصرف‌کنندگان مواد مغذی مهم مورد‌نیاز بدن خود را دریافت نکنند. بیشتر شیر‌های گیاهی پروتئین کمتری از شیر گاو دارند...

اغلب شیرهای گیاهی پروتئین و کلسیم کمتری از شیر گاو دارند (زومیت)

اغلب شیرهای گیاهی پروتئین و کلسیم کمتری از شیر گاو دارند (زومیت)«تابناک با تو» - نتایج بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که شیر‌های گیاهی تهیه‌شده از بادام، جو دو‌سر، برنج و سویا مواد مغذی کمتری از شیر گاو دارند.

جایگزین‌کردن شیر گاو با نمونه‌های گیاهی می‌تواند موجب شود تا مصرف‌کنندگان مواد مغذی مهم مورد‌نیاز بدن خود را دریافت نکنند. بیشتر شیر‌های گیاهی پروتئین کمتری از شیر گاو دارند و تقریباً یک‌سوم از آن‌ها در‌مقایسه‌با نسخه‌ی لبنی فاقد کلسیم و ویتامین دی هستند.

قبلاً نشان داده شده بود که شیر‌های گیاهی ازنظر چهار ماده‌ی معدنی مهم، یعنی فسفر، منیزیوم، روی و سلنیوم، فقیر هستند. اکنون، ابیگیل جانسون از دانشگاه مینه‌سوتا و همکارانش برچسب‌های تغذیه‌ای ۲۳۷ محصول جایگزین شیر را تجزیه‌و‌تحلیل کردند که از بادام، جو دوسر، برنج و سویا تهیه و در بازار ایالات متحده عرضه می‌شوند.

آن‌ها سپس با استفاده از اطلاعات یکی از پایگاه‌های داده تغذیه‌ای سطح ویتامین دی و پروتئین و کلسیم این محصولات را با سطوح مواد مذکور در شیر گاو مقایسه کردند. یافته‌ها در نشست سالانه‌ی انجمن تغذیه‌ی آمریکا در بوستون ماساچوست ارائه شد.

اغلب شیرهای گیاهی پروتئین و کلسیم کمتری از شیر گاو دارند (زومیت)

پژوهشگران دریافتند که فقط ۱۹ درصد از شیر‌های گیاهی ازنظر پروتئین با شیر گاو مساوی یا مقدار پروتئین آن‌ها بیشتر است. پروتئین برای رشد عضلات و انرژی و هضم اهمیت دارد.

به‌طور متوسط، شیر‌های گیاهی فقط ۲ گرم پروتئین در هر ۲۴۰ میلی‌لیتر داشتند و ازنظر مقدار پروتئین تنوع زیادی بین محصولات وجود داشت؛ درحالی‌که شیر گاو صرف‌نظر از اینکه فاقد چربی یا پرچرب باشد، حاوی ۸ گرم پروتئین در ۲۴۰ میلی‌لیتر است.

جانسون می‌گوید محصولات گیاهی که ازنظر محتوای پروتئین با شیر گاو برابری می‌کنند یا از آن بالاتر هستند، محصولات حاصل از سویا هستند. او توضیح می‌دهد که از‌نظر پروتئین شیر گاو با شیر‌های گیاهی یکسان نیست؛ اگرچه بیشتر مردم پروتئین زیادی را از منابع غذایی دیگر مانند گوشت و حبوبات دریافت می‌کنند.

۶۹ درصد از شیر‌های گیاهی با کلسیم و ویتامین دی غنی شده بود. این یعنی محصولات یادشده از مواد مغذی اضافه بهره‌مند شده بودند که در حالت طبیعی فاقد آن هستند. در محصولات غنی‌شده، سطوح کلسیم و ویتامین دی با سطوح کلسیم و ویتامین دی در شیر گاو مطابقت داشت؛ اگرچه میزان این مواد در جایگزین‌های غنی‌نشده کمتر بود. هم کلسیم و هم ویتامین دی به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند؛ البته ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی نیز ایفای نقش می‌کند.

به‌گفته‌ی سخن‌گوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، یافته‌ها مهم است؛ زیرا مردم درحال‌حاضر کمتر از حد نیازشان مواد مغذی مذکور را دریافت می‌کنند.

منبع: زومیت

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
برچسب ها: شیر ، گیاهی ، پروتئین ، کلسیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv