کبد چرب در مردان، جنسیت آنها را تغییر می دهد!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۳۷۶۲۶
تاریخ انتشار: 2022 February 23    -    ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نتایج یک تحقیق جالب توجه نشان می دهد که عضو مهم کبد در مردان، هنگامی که به بیماری های مختلفی نظیر کبد چرب غیرالکلی مبتلا می شود، با ترشح هورمون استروژن در بدن، وضعیتی زنانه پیدا کرده و از این طریق سعی در محافظت از خود می کند.
 بر اساس تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه کوئینزلند استرالیا، کبد مردانی که به بیماری‌های مربوط به این عضو مهم بدن مبتلا هستند، جنسیت خود را تغییر می دهد. این اتفاق به عنوان بخشی از یک مکانیسم بالقوه برای محافظت کبد از خود اتفاق می افتد.
 
کبد چرب در مردان، جنسیت آنها را تغییر می دهد!
 
به گفته مجریان این تحقیق، کشف غافلگیرکننده فوق در جریان تحقیقی در مورد این که چرا اختلال در ساعت شبانه روزی بدن با مواردی نظیر چاقی، دیابت نوع دو و بیماری های کبدی مرتبط است، حاصل شد.
 
آن ها می گویند: ما وقتی در تحقیق خود، رژیم غذایی پرچربی را روی موش‌هایی اعمال کردیم که ژن ساعت شبانه‌روزی آن‌ها خاموش شده بود، انتظار داشتیم آن ها به مشکلاتی نظیر دیابت یا بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا شوند. اما این اتفاق نیفتاد و به جای آن، کبد موش‌های نر چاق، وضعیتی زنانه پیدا کرد!
محققان استرالیایی معتقدند این اتفاق عجیب احتمالاً به دلیل ماهیت محافظتی هورمون جنسی زنانه، یعنی استروژن، ایجاد شده است.گفته می شود که کبد نیز مانند اندام های تناسلی، از نظر جنسی دوشکلی است، به این معنی که تفاوت های قابل توجهی بین عملکرد متابولیک کبد مردان و زنان وجود دارد.
 
محققان فوق پس از مشاهده نتایج عجیب ذکرشده در موش ها، مطالعه خود را با نمونه های انسانی نیز تکرار کرده و همان نتایج را گرفتند. بنا بر اظهارات آن ها، هرچه بیماری کبدی پیشرفته‌تر باشد، زنانگی بیشتری را می توان در بافت کبد مشاهده کرد.
 
بر اساس این یافته ها که در نشریه معتبر PNAS منتشر شده اند، به نظر می رسد که اختلال در ریتم های شبانه روزی ممکن است با تأثیر بر سطوح هورمون هایی مانند هورمون رشد، استروژن و تستوسترون از کبد محافظت کند. چراکه ساعت درونی بدن، بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی از جمله خواب، ترشح هورمون، دمای بدن و متابولیسم را کنترل می کند.
 
گفتنی است بیماری NAFLD یا همان کبد چرب غیرالکلی در مردان بسیار شایع تر است و 25 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. اختلالات خواب از علائم شناخته شده این بیماری به حساب می آیند.
منبع: سیناپرس
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv