فالوده چیست و رشته آن چگونه تهیه می­‌شود؟
کد خبر: ۲۱۳۱۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 May 31    -    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳

فالوده چیست و رشته آن چگونه تهیه می­‌شود؟

فالوده در واقع یکی از دسرهای محبوب و قدیمی ایران است که معروف‌­ترین نوع آن را به شهر شیراز نسبت می‌­دهند. اگرچه این دسر کاملا ایرانی است، اما بین مردم کشورهای دیگر مثل هند نیز طرفدار دارد. در فالوده از شربت گلاب، بستنی و رشته فالوده استفاده می­‌شود. این دسر در ایران بسیار محبوب است و در کافی­شاپ­ها و بستنی فروشی­‌های سراسر کشور فروخته می‌­شود. در فالوده‌­های سنتی زعفران هم اضافه می‌­کنند. فالوده در ایران اغلب در کنار بستنی سرو می‌­شود. عطر و طعم فوق­‌العاده و شیرین و خنک فالوده باعث می‌­شود این دسر تقریبا برای کسانی که اولین بار آن را امتحان می­‌کنند، تبدیل به یک دسر مورد علاقه آنها شود. این دسر همچنین می‌­تواند بهترین پیشنهاد برای شما در روزهای گرم تابستان باشد. همچنین از این دسر در مهمانی و دورهمی‌­ها نیز استفاده می‌­شود. بجز طعم شیرین و خوشمزه فالوده، این دسر خاصیت‌­های فوق‌­العاده‌­ای نیز دارد. به طور مثال نشاسته موجود در فالوده برای سلامت دندان و جوانسازی پوست بسیار موثر است و گلاب موجود در فالوده نیز باعث ایجاد حس شادی می‌­شود.

اما چگونه می‌­توان فالوده درست کرد؟ قبل از به اشتراک گذاشتن طرز تهیه فالوده، بهتر است اول به سراغ طرز تهیه رشته فالوده برویم که یک ماده اصلی در این دسر است. هرچند می توانید رشته فالوده رو از فروشگاه های لوازم قنادی مثل ایران کوک تهیه کنید. با این دستورالعمل بسیار آسان می‌­توانید در عرض چند دقیقه رشته فالوده درست کنید.

چگونه رشته فالوده درست کنیم؟ مواد لازم برای تهیه رشته فالوده به این صورت است:

  • آرد ذرت: نصف فنجان
  • آب: 1 و یک چهارم فنجان
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن: نصف قاشق چایخوری
  • آب سرد یخی: 1 کاسه بزرگ
  • چند تکه یخ
  • قالب رشته‌ساز

رشته فالوده را به دو صورت می‌توانید درست کنید.

در روش اول برای درست کردن رشته فالوده باید از آرد ذرت استفاده کنید.

 آرد ذرت و شکر را در یک کاسه باهم مخلوط کنید.

 به مخلوط، آب اضافه کنید.

برای جلوگیری از ایجاد توده، آب را به آرامی به مخلوط اضافه کنید و به طور مداوم هم بزنید.

 

 مخلوط درست شده را روی گاز بگذارید و بطور مداوم هم بزنید تا مخلوط بافت غلیظی پیدا کند.

 قبل از انجام این کار بهتر است قالب رشته­ساز را با روغن چرب کرده و اماده نگه دارید.

هنگامی که مخلوط داغ است، با استفاده از قاشق آن را درون قالب بریزید و آن را بالای یک ظرف آب یخ فشار دهید. رشته­های نازک و شفاف در آب یخ به هم نمی­‌چسبند. رشته فالوده خانگی را می­‌توان به مدت دو تا سه روز در آب سرد درون یخچال نگهداری کرد.

در روش دوم باید نشاسته را با آب مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا نشاسته کاملا در آب حل شود. بهترین گزینه برای نشاسته در تهیه فالوده استفاده از نشاسته گندم است. حتما دقت کنید که نشاسته در آب گلوله نشود و کامل در آب حل شده باشد. سپس سه پیمانه آب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب داغ شود. محلول آب و نشاسته را در آب داغ بریزید و سریع هم بزنید. به صورت مداوم مخلوط را هم بزنید تا نشاسته ته نگیرد. یادتان باشد این کار را با حرارت کم انجام دهید تا وقتی که مخلوط کاملا غلیظ شود. از این قسمت به بعد درست مانند روش اول، همانطور که مخلوط داغ است آن را درون قالب ریخته و به صورت رشته­ای درون آب یخ بریزید. بعد از اتمام این مراحل باید رشته­های فالوده را در شربت بریزید و سپس در فریزر قرار دهید.

چگونه شربت فالوده را درست کنیم؟

برای تهیه شربت گلاب باید شکر و آب را درون قابلمه بریزید تا بجوشد. گلاب را به مخلوط اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید تا به مدت پنج دقیقه ریز جوش بزند و شربت کمی غلیظ شود. شربت را درون کاسه و یا ظرف فلزی بریزید و ظرف را در فریزر قرار دهید. بعد از دو ساعت از فریزر خارج کنید. شربت باید حالت یخ زده داشته باشد. سپس شربت را با چنگال هم بزنید و مجدد بعد از هم زدن، ظرف را درون فریزر قرار دهید. این کار را بعد از یک یا دو ساعت تکرار کنید.

 طرز تهیه فالوده چگونه است؟

شربت هم‌زده شده را از فریزر بیرون می‌­آوریم. رشته­‌های نازک و شیشه­ای فالوده را از اب یخ بیرون می‌­آوریم و به شربت اضافه می‌­کنیم و خوب با یکدیگر مخلوط می‌­کنیم. سپس حدود پنج ساعت آن را در فریزر قرار دهید تا سرد و سفت شود. بهتر است در این مدت چند بار مخلوط را هم بزنید. بعد از اینکه فالوده یخ زد آن را از فریزر خارج کنید. زمان سرو هم می‌­توانید فالوده را همراه با آبلیمو، شربت آلبالو و یا بستنی سنتی میل کنید که بسیار خوشمزه می‌­شود. 

فالوده چیست و رشته آن چگونه تهیه می­‌شود؟

اگر می­‌خواهید شربت آلبالوی خانگی برای سرو فالوده درست کنید، ما طرز تهیه ان را در این قسمت با شما به اشتراک می­‌گذاریم. طرز تهیه شربت آلبالو بسیار آسان است. در ابتدا آلبالوها را تمیز بشویید. پس از شستن آلبالو، هسته و دم آن را جدا کنید. می‌­توانید این کار را با نی و یا با دستگاه هسته­گیرانجام دهید. سپس آلبالوها را در قابلمه بریزید و شکر را لابه ­لای آن اضافه کنید. به ازای هر یک کیلو آلبالو باید یک و نیم تا دو کیلو شکر استفاده شود. سپس قابلمه را به مدت 12 تا 48 ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از گذشت این مدت، یک پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید و قابلمه را به همراه شعله پخش­کن روی حرارت متوسط بگذارید. اجازه دهید به جوش بیاید. در این حین گاهی آلبالوها را هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. وقتی شربت البالو به جوش آمد، به وسیله یک قاشق کف ایجاد شده روی شربت را جدا کنید و دور بریزید. سپس 5 الی 10 دقیقه دیگر قابلمه را روی حرارت بگذارید تا شربت کاملا غلیظ شود. وقتی شربت غلیظ شد قابلمه را از روی حرارت بردارید. توجه کنید که شربت آلبالو را تا وقتی که گرم است باید از صافی رد کنید.

فالوده چیست و رشته آن چگونه تهیه می­‌شود؟

همانطور که در اول مطلب گفتیم می توایند رشته فالوده را به صورت آماده نیز تهیه کنید (گوگل کنید خرید رشته فالوده از فروشگاه ایران کوک) .امیدواریم اطلاعاتی که با شما به اشتراک گذاشتیم برایتان مفید باشد و در روزهای گرم تابستان این دسر خنک و خوشمزه را در خانه درست کنید و لذت ببرید. همانطور که گفتیم  فالوده می­‌تواند بهترین گزینه برای مهمانی و دورهمی های‌تان باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Mehdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
3
سلام باتشکر از توضیحات شما در خصوص فالوده .اگر لطف کنید در مورد فالوده یزدی هم که معروف هست توضیحاتی بزارین ممنون میشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
0
0
سلام
طرز تهیه فالوده یزدی رو هم بزارین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار