موسلی چیست؟
کد خبر: ۲۱۳۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 June 04    -    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
موسلی یا غلات ناشتا (به آلمانی: Müsli) صبحانه‌ای آماده مصرف بوده که در بسته بندی‌هایی که حاوی انواع غلات، دانه‌های کامل سبوس‌دار، ویتامین‌های گروه ب، میوه‌های خشک و خشکبار می‌باشد عرضه می‌شوند. موسلی با شیر، ماست یا شیرسویا و یا همراه با عسل سرو می‌شود ....

موسلی چیست؟

موسلی چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - موسلی یا غلات ناشتا (به آلمانی: Müsli) صبحانه‌ای آماده مصرف بوده که در بسته بندی‌هایی که حاوی انواع غلات، دانه‌های کامل سبوس‌دار، ویتامین‌های گروه ب، میوه‌های خشک و خشکبار می‌باشد عرضه می‌شوند. موسلی با شیر، ماست یا شیرسویا و یا همراه با عسل سرو می‌شود و گاهی میوه‌های فصلی تازه (بویژه سیب، هلو و یا موز) خورد شده را به آن می‌افزایند. امروزه موسلی به عنوان یکی از خوراکی‌های با کیفیت روی میز‌های هتل‌های درجه یک عرضه می‌شود. سازندهٔ موسلی دکتر و متخصص تغذیه زوریخی است به نام ماکسی میلیان بیرشی – بینر که در ۱۸۶۷ در آرو متولد و در ۱۹۳۹ در زوریخ فوت کرد. او ترکیب موسلی را در سال ۱۹۰۰ کشف کرد. معنی تحت‌الفظی موسلی «پوره کوچک» است. اتفاقی که افتاد این بود که در یک گردش کوهستانی دکتر بیشر در غذای یک چوپان شریک شد. با وجود سن زیاد او، غذا ترکیبی بود از جو خورد شده در شیر، شیرین شده با عسل و همراه شده با یک سیب. چنین بود که موسلی کشف شد و در رژیم‌هایی پیشنهاد شد که او در کلینیک خود ارائه می‌داد. موضوع به برخی محافل گیاه خواری هم کشیده شد و بعد دکتر بیشر با این موفقیت اجتماعی به لطف جنبش هیپی‌ها شناخته شد. وجود غلات کامل در موسلی باعث ثبات سطح قند خون برای ساعات طولانی‌تری شده می‌شود که باعث شده شخص ساعت‌ها بدون احساس گرسنگی فعالیت داشته باشد. همچنین موسلی دارای مقدار قابل توجه‌ای پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌هاسبوس غلات و فیبر بالای طبیعی، میوه و ویتامین‌های ضروری برای بدن و چربی و قند کمتر را در خود به همراه دارد.

موسلی چاربان چیست؟

موسلی چاربان که این روز‌ها اسم آن را زیاد می‌شنوید، موسلی (Muesli) مخلوطی از پرک جو، خشکبار و میوه‌های خشک است که اولین بار توسط یک پزشک سوئیسی ساخته شده بود. این وعده غذایی به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا و قدرت سیر کنندگی زیاد، صبحانه و میان وعده‌ای محبوب در سراسر جهان به حساب می‌آید.

در حال حاضر برند‌های گوناگونی در بازار هستند که موسلی یا گرانولا عرضه می‌کنند. تعداد بسیار کمی از آن‌ها دارای سیب سلامت و تاییدیه‌های وزارت بهداشت و درمان هستند که برند چاربان یکی از برند‌های دارای سیب سلامت است.

موسلی چیست؟ 

موسلی را می‌توانید به شکل‌های مختلف با سلیقه و خلاقیت خود میل کنید.

در زیر رایج‌ترین نحوه‌های مصرف آن را نام بردیم:

ترکیب موسلی با شیر و میوه‌های تازه برای صبحانه
ترکیب موسلی با ماست و میوه‌های تازه برای میان وعده
ترکیب موسلی با بستنی، ماست میوه‌ای و اسموتی برای دسر

حس سیری طولانی مدت با موسلی

صبحانه‌های معمولی به دلیل داشتن مقدار زیادی قند و دارابودن شاخص گلوگز بالا، باعث می‌شوند تا زمان کمی بعد از مصرف، انسولین زیادی در بدن ما ترشح شود و ناگهان سطح قندی خون افت کرده و احساس افت انرژی کنیم.

اما درمورد موسلی برعکس است؛ شاخص گلوگز پایین این محصول باعث می‌شود تا ترشح انسولین به آرامی صورت گیرد و متابولیسم و شکستن قند خون در روندی تدریجی اتفاق بیفتد. در نتیجه احساس سیری و پرانرژی بودن، ساعت‌های زیادی با ما می‌ماند.
موسلی چاربان میان وعده‌ای کامل، سالم و مغزی که مخصوصا برای افرادی که قصد لاغری دارند...

موسلی انتخاب پرمشغله‌ها

موسلی به دلیل سرشار بودن از دو نوع فیبر طبیعی املاح و ویتامین‌های مورد نظر بدن در روز، احساس سیری زیادی در فرد ایجاد می‌کند و به عنوان غذایی سالم و کامل شناخته می‌شود. به همین خاطر است که بسیاری از افراد پرمشغله که وقت صرف نهار ندارند؛ در دفتر کار خود از این محصول استفاده می‌کنند.
پیشنهاد مطالعه: کالری خرما و ارزش غذایی آن در مقایسه با کشمش، توت خشک و...

رژیم لاغری با موسلی

یکی از رژیم‌های پرطرفدار در سراسر دنیا برای کاهش وزن، رژیم بر پایه مصرف فیبر است. بسیاری از متخصصان تغذیه، استفاده از موسلی را در وعده صبحانه و وعده نهار برای کاهش وزن توصیه می‌کنند.

با موسلی راحت‌تر از همیشه می‌توان رژیم لاغری بر پایه فیبر گرفت. چراکه مدت زیادی احساس سیری در ما ایجاد و از ریزه خواری ما جلوگیری می‌کند.

موسلی چیست؟

ارزش غذایی موسلی

موسلی‌های چاربان بدون مواد نگهدارنده تولید می‌شوند و همه طعم‌ها حاوی خشکبار و دانه‌های مغذی هستند. موسلی خواص مفید زیادی دارد که مهمترین آن‌ها تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم کننده قند و فشار خون و افزایش سطح انرژی است.

تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟


تفاوت اصلی بین موسلی و گرانولا این است که با اینکه هر دو از غلات، آجیل‌ها و دانه‌ها و میوه خشک شده درست میشوند.

اما موسلی نیازی به پخت ندارد، ولی گرانولا باید همراه با شیرین‌کننده و روغن پخته شود تا مواد آن بهم بچسبد.

موسلی را میتوان سرد (به صورت آبکی در مایعات دیگر) یا گرم (به صورت پخته شده در مایعات) میل کرد.

از طرف دیگر، گرانولا همیشه سرد و معمولا به همراه شیر یا ماست، یا حتی به صورت ساده و به عنوان میان‌وعده سرو میشود.

گرانولا شامل همه‌ی مواد موجود در موسلی میشود، اما همیشه نیاز به پخت دارد.

گرانولا بهمراه شیرین کننده و روغن پخته میشود تا ترکیبات آن بهم بچسبد. نتیجه‌ی کار خوراکی ترد خواهد بود.

گرانولا را معمولا میتوان به ماست اضافه کرد و یا سرد و به شکل سریال صبحانه بهمراه شیر مصرف کرد.

همچنین گرانولا بقدری شیرین است که میتوان خالی خالی هم آن را خورد.

موسلی برای اولین بار توسط پزشکی سوئیسی در اواخر قرن ۱۸ میلادی اختراع شد و هنوز هم در اروپا بیشتر از آمریکای شمالی خواهان دارد.

مدل سنتی موسلی از جو دوسر (با اینکه میتوان از غلات دیگری مانند کینوا یا ارزن نیز استفاده کرد)

و ترکیبی از انواع آجیل ها، دانه‌ها و میوه‌ی خشک درست میشود.

از آنجایی که لازم نیست موسلی پخته شود، برای به هم چسبیدن مواد هم به شیرین‌کننده یا روغن نیز نیاز ندارد. موسلی را میتوان به طرق مختلف مصرف کرد. معمولا موسلی را در طول شب در ترکیبی از شیر یا مایعات دیگر مانند آب سیب یا پرتقال خیس کرده تا نرم و حریره مانند شود (فکر کنم به همین دلیل است که به آن overnight oats میگویند).

موسلی چیست؟

طرز تهیه موسلی صبحانه‌ای با دانه‌ها و غلات

مواد لازم برای درست کردن موسلی صبحانه‌ای

ماست:۱ پیمانه
پودر جوانه گندم: ۱/۲ پیمانه
پودر دارچین: ۲ قاشق چایخوری
جوزهندی: مقداری
شیر: ۱/۲ پیمانه
بادام پرک شده: مقداری
گردو خرد شده:مقداری
کشمش: ۳ قاشق غذاخوری
سیب پوست کنده و خرد شده:۱/۲ پیمانه
توت فرنگی: ۲ عدد

طرز تهیه موسلی صبحانه

برای درست کردن این پیش غذا باید ابتدا پودر جوانه گندم را با ماست و کشمش مخلوط کنید و داخل یک ظرف دربسته به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. سپس در روز به مواد مخلوط شده شیر را به همراه مقدار کمی بادام پرک شده، جوزهندی، پودر دارچین، مقدار کمی گردوی خرد شده، سیب و توت فرنگی را اضافه کنید و میل کنید.

نکات تکمیلی در مورد موسلی

موسلی جزو پیش غذا - پای و گراتن میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۵ ساعت و
موسلی را می‌توانید در وعده میان وعده - دسر - سرو کنید.
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد.

موسلی چیست؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
2
کاشکی از قیمت عجیب و غریبش هم مینوشتید!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار