چرا دندان عقل درد می گیرد؟!
کد خبر: ۹۳۲۷
تاریخ انتشار: 2015 September 02    -    ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
چند خطر بالقوه در مورد کشیدن دندان عقل وجود دارد؛ یکی از این خطرات، احتمال آسیب به عصب هاست. اگر عصبی در حین عمل آسیب ببیند، حس در زبان، چانه یا لب پایینی ممکن است تغییر کند.
چرا دندان عقل درد می گیرد؟! دندانهای عقل که به عنوان مولر سوم نیز شناخته میشوند، به دندان های انتهای فک گفته می شود که در اواخر نوجوانی و اواسط دهه بیست زندگی، بیرون میزنند. بسیاری از مواقع فضای کافی برای بیرون زدن این دندانها وجود ندارد تا به راحتی در جای خود در فک قرار بگیرند. دندانهای عقل ممکن است کامل بیرون نزنند یا دندان های مجاور را کج و نامرتب کنند که این وضعیت به درد فک منجر میشود.

 
مشکلات بالقوه دندان عقل

گاهی دندان عقل نهفته میماند و بیرون نمیزند. وقتی دندان عقل نهفته باشد، ممکن است، کامل زیر خط لثه باقی بماند یا بخشی از آن بیرون بزند یا در مسیر نامناسب نسبت به دندان مجاور رشد کند. در صورتی که اندازه فک نسبت به دندانها کوچک باشد و فضای کافی برای دندان عقل وجود نداشته باشد، دندان عقل نهفته می شود.
 


شکل: وضعیت دندان عقل نهفته نسبت به دندان مجاور، از بالا سمت راست به پایین سمت چپ: بیرون زدگی بخشی، وضعیت زاویه دار، وضعیت عمودی، وضعیت افقی




پیامدهای نهفتگی دندان عقل

دندان عقل نهفته موجب درد دندان و فک می شود. همچنین ممکن است به مشکلات دیگری مانند عفونت یا بیماری لثه منتهی شود. دندان عقل نهفته که تنها بخشی از آن بیرون زده باشد، ممکن است موجب محبوس شدن ذرات غذا و پلاک در اطراف دندان و لثه شود، در نتیجه عفونت باکتریایی اتفاق بیفتد. دندان عقل نهفته اگر در جهت نامناسب رشد کند، شاید دندان مجاور را از جای خود براند و موجب کج شدن دندانها یا آسیب به دندانهایتان شود. همچنین ممکن است کیسه های پر شده با مایع به نام کیست در مجاورت دندان عقل نهفته ایجاد شود.

درمان درد دندان عقل و فک


درد دندان عقل و فک ممکن است نشان دهنده یک یا دو دندان عقل نهفته باشد که لازم است کشیده شود. پیش از کشیدن دندان، دندانپزشک دهان و فک شما را با بی حس کننده موضعی یا بی حس کننده آرام بخش، بی حس میکند تا شما در حین عمل راحت باشید. شکافی در لثه شما ایجاد شده و دندان نهفته کشیده و خارج می شود. پس از این کار، دندانپزشک به شما دستورهایی برای مراقبتهای بعدی می دهد.


 
خطرات و عوارض ممکن 

چند خطر بالقوه در مورد کشیدن دندان عقل وجود دارد؛ یکی از این خطرات، احتمال آسیب به عصب هاست. اگر عصبی در حین عمل آسیب ببیند، حس در زبان، چانه یا لب پایینی ممکن است تغییر کند. همچنین این خطر وجود دارد که استخوان زیر حفره دندان عقل نهفته، با کشیدن دندان عقل در معرض قرار بگیرد.

درمان های خانگی


در خانه چند کار می توانید انجام دهید تا درد دندان عقل و فک آرام شود. میت وانید از داروهای ضد درد بدون نسخه استفاده کنید. کمپرس یخ بر روی فک بگذارید تا ناحیه دردناک بی حس شده و تورم آن کاهش یابد. از خوردن غذاهای سفت که باعث وارد آمدن فشار بر دندانها یا فک میشوند، اجتناب کنید.

منبع: livestrong
زینب رهامی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار