عکس های کمتر دیده شده از «محمدعلی کلی»
کد خبر: ۸۵۴۳
تاریخ انتشار: 2015 August 23    -    ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
محمد‌علی (کلی)، اسطوره‌ی بزرگ ورزش مشت‌زنی، نه فقط به خاطر قدرتش که به خاطر درشت‌گویی ‌و رسانه‌دوستی‌اش نیز زبانزد بود. نمایشگاهی در برلین عکس‌هایی فوق‌العاده از او را گرد آورده و به نمایش گذاشته است. این تصاویر را دویچه وله منتشر کرده است.


تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

از روز ۱۵ اوت تا ۱۰ اکتبر گالری Camera Work در برلین شماری از عکس‌های فوق‌العاده از محمدعلی، اسطوره‌ی مشتزنی را به نمایش گذاشته‌است، ستاره‌ای که همواره خود را "بزرگ‌ترین" می‌دانست و می‌خواند. این تصویر از توماس هوپکر، عکاس معروف آلمانی است که در سال ۱۹۶۶ در شیکاگو گرفته شده است. هوپکر یکی از عکاسان مورد علاقه محمد علی بود.

"شهادت محمدعلی"

تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

این تصویری است که کارل فیشر در سال ۱۹۶۷ برای روی جلد مجله Esquire تهیه کرد. این تصویر از نقاشی‌های دوران رنسانس از سنت سباستیان یا قدیس سباستیان الهام گرفته شده است. هنگامی که محمدعلی در سال ۱۹۶۷ برای جنگ در ویتنام به خدمت فرا خوانده شد، سر باز زد و در پی آن به ۵ سال حبس محکوم شد. او با پرداخت پول، از زندان جان به در برد، البته عنوان قهرمانی جهان و مدرک بوکس از او گرفته شد.

"یک تیر و چهار نشان"
تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

این عکس اثر هری بنسون، عکس اسکاتلندی است و در میامی گرفته شده است. محمدعلی در آن زمان هنوز به اسلام نگرویده بود و کاسیوس کلی نام داشت. کلی در دیدار با ستارگان بیتل‌ها با یک ضربه‌ی کوچک همه را "ناک اوت" می‌کند.

قهرمان جوان
تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

این تصویر یکی از معروف‌ترین عکس‌هایی است که از محمدعلی در رینگ مشتزنی گرفته شده است. او در سال ۱۹۶۵ در رقابت نهایی قهرمانی جهان به مصاف سونی لیستون رفت؛ حریفی پرآوازه که قهرمان جهان بود. لیستون اما در راند ششم به دلیل مصدومیت دیگر وارد رینگ نشد و بدین ترتیب کلی برای نخستین بار نخستین بار به قهرمانی جهان دست یافت. این عکس از چهره‌ی "قهرمان جوان" اثر نیل لیفر، عکاس آمریکایی است.

ایمان و باور
تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

کاسیوس کلی در سال ۱۹۶۵ به دین اسلام گروید و نام خود را به محمدعلی تغییر داد. او در اواخر دهه‌ی شصت میلادی یکی از هواداران صاحبنام جنبش مسلمان آمریکا به رهبری ملکوم ایکس بود و علنا نیز در باره دین و باورش سخن می‌گفت. تصویری از محمدعلی در هنگام نیایش در رینگ مشتزنی. این عکس را توماس هوپکر در سال ۱۹۶۶ در جریان مسابقه‌ای در لندن گرفت.

سرگرم‌کننده‌ای بااستعداد
تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

محمدعلی از هر فرصتی برای سرگرم کردن هوادارانش استفاده می‌کرد که دسته‌دسته حتی سر تمرینات این ستاره مشتزنی حاضر می‌شدند. این عکس را پیتر آنجلو سایمن در سال ۱۹۷۴ در حین یکی از تمرین‌های طناب زدن محمل علی گرفته است. در این سال بود که او جورج فورمن ستاره‌ی "شکست‌ناپذیر" بوکس را شکست داد.

"غرش در جنگل"
تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

در روز چهارشنبه سی‌ام اکتبر سال ۱۹۷۴ جرج فورمن، قهرمان سنگین وزن بوکس آن زمان جهان (چپ) در کینشاسا، پایتخت جمهوری دمکراتیک کنگو (زئیر سابق)، در برابر محمد علی، قهرمان سابق جهان قرار گرفت و برخلاف گمانه‌زنی‌های کارشناسان از او شکست خورد. برخی‌ها این مسابقه را که به "غرش در جنگل" شهرت یافته، معروف‌ترین نبرد تاریخ ورزش مشتزنی می‌دانند. تصویر: ضربه‌ی سهمگین محمدعلی (راست) به فورمن.

خودشیفتگی
تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

این تصویر را نیز توماس هوپکر گرفته است. محمدعلی که برای کوتاه کرده مو سراغ آرایشگر رفته، به حاصل کار و چهره‌اش در آینه می‌نگرد. او در توصیف خود غالبا از واژه "زیبا" استفاده می‌کرد و می‌گفت که برخلاف دیگر بوکسورها در چهره او کمتر نشانی از جنگ و مبارزه دیده می‌شود. او در زمانی که سیاهان در آمریکا شهروند درجه دو بودند، خود را زیباترین می‌نامید.

اراده و پشتکار
تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

محمدعلی با سبک‌بالی مشت‌می‌زد و به نظر می‌رسید که او نیروی چندانی برای این کار صرف نمی‌کند، اما در واقع با پشتکار و اراده فوق‌العاده بود که او توانست به این موفقیت‌ها دست یابد. این مشت‌زن ۱۹۱ سانتی‌متری در مورد خود می‌گفت: «من هم‌چون پروانه بال می‌زنم و مثل زنبور نیش.» تصویری از کلی در حین تمرین در سال ۱۹۶۶ در شیکاگو. این عکس را توماس هوپکر گرفته است.

"استاد رسانه"
تصاویری کمتر دیده‌شده از محمدعلی کلی

عکس‌هایی که در نمایشگاه "محمدعلی" در برلین ارائه شده‌اند، نشان می‌دهند که این اسطوره‌ی مشتزنی نه تنها سوژه عکاسی بود، بلکه خود نیز در شکلگیری اثر نقش و نفوذ داشت. عکاسان زیادی از سادگی کار با این ورزشکار محبوب سخن گفته ‌و بر این باور بوده‌اند که کلی درک و فهم خوبی از کار با رسانه و هنر داشته است. این تصویر نیز اثری از توماس هوپکر است.
فرادید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار