چگونه درد مفصل زانو را کاهش دهیم؟
کد خبر: ۷۳۲۵
تاریخ انتشار: 2015 August 19    -    ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

چگونه درد مفصل زانو را کاهش دهیم؟

ممکن است درد زانو به واسطه آسیب ورزشی اتفاق بیفتد یا در نتیجه فرایند پیری باشد (به ویژه در موارد آرتروز استخوانی و یا تاندونیت). به نظر می رسد تاندونیت شایع ترین آسیب زانو است. آسیبهای مختلف زانو، منجر به علائم مختلف زانو می شوند.
چگونه درد مفصل زانو را کاهش دهیم؟ چگونه درد مفصل زانو را کاهش دهیم؟

چگونه درد مفصل زانو را کاهش دهیم؟

با پیدا کردن راه هایی برای کاهش درد زانو، می توانید به تحرک بهتر و بهبودی آسیب زانو کمک کنید. عوامل متعددی می تواند به درد مفصل زانو منجر شوند؛ تاندونیت (التهاب تاندون)، آرتروز اسخوانی زانو، بروسیت زانو (التهاب بروس)، پارگی رباط یا پارگی غضروف برخی از انواع شایع درد زانو هستند.

به گزارش «تابناک با تو»، ممکن است درد زانو به واسطه آسیب ورزشی اتفاق بیفتد یا در نتیجه فرایند پیری باشد (به ویژه در موارد آرتروز استخوانی و یا تاندونیت). به نظر می رسد تاندونیت شایع ترین آسیب زانو است. آسیبهای مختلف زانو، منجر به علائم مختلف زانو می شوند.

در این باره باید گفت، آسیب رباط ها منجر به درد شدید می شود، به طوری که صدای پاپ می شنوید و نمی توانید دیگر وزنی روی زانویتان قرار دهید و احتمالا لنگ لنگان راه می روید و به دنبال آن، راه رفتن بسیار دردناک و مشکل می شود. تاندونیت منجر به التهاب یک یا هر دو زانو می شود. التهاب در تاندون های زانو اتفاق می افتد که می تواند تورم کاسه زانو را به دنبال داشته باشد.

بنا بر این گزارش، در استئوآرتریت یا آرتروز استخوانی، پارگی در غضروف اتفاق می افتد. علائم آن تورم، سفتی و کاهش انعطاف پذیری مفصل زانو است، به طوری که صبح هنگام احساس سفتی در پایتان دارید. آرتروز روماتیسمی موجب التهاب و تورم مفاصل می شود.

اما به هر حال باید برای تعیین عامل زانو درد به پزشک مراجعه کنید. راه های موثری برای کاهش درد زانو و نشانه های دیگر آن هم وجود دارد. گاه استراحت ساده می تواند علائم را کاهش دهد (مثلا در تاندونیت). صرف نظر از علائمی که تجربه می کنید، اقداماتی که توصیه میکنیم به رفع علائم و بهبود شما کمک می کند:

چگونه درد مفصل زانو را کاهش دهیم؟


 
1 ـ
بریس و یا زانو بند ببندید. استفاده از زانو بند یا نوعی پشتیبان زانو می تواند مفید باشد. بریس به ایجاد تعادل در مفصل زانو کمک میکند. ممکن است بسته به وضعیت آسیب زانو نیازی به زانو بند نداشته باشید. افرادی که آرتروز دارند، معمولا نیازی به بریس یا زانو بند ندارد اما می توانند از آن برای تعادل کمک بگیرند.

2 ـ
بسته به شدت درد مفصل زانو، زانویتان را ورزش دهید. اگر اصلا نمی توانید زانو را خم کنید، احتمالا نیاز به استراحت دارید اما میتوانید مفصل زانویتان را تقویت کنید. مراقب ورزش هایی که انتخاب می کنید باشید. دویدن زیاد می تواند موجب پارگی یا ساییدگی بیشتر مفصل شود. شنا یا ایروبیک ممکن است برایتان بهتر باشد. در موارد پارگی رباط نیاز به توانبخشی فیزیکی دارید. باید هر ورزشی که انجام می دهید تحت نظر پزشک یا متخصص توانبخشی باشد. کشیدگی زانو نیز می تواند ورزش خوبی برای تحرک زانو باشد. ابتدا با حرکات ساده شروع کنید.

3 ـ
از کمپرس یخ برای کاهش التهاب کمک بگیرید. کمپرس یخ را هر روز روی ناحیه آسیب دیده زانو بگذارید تا زمانی که علائم التهاب کاهش یابد. بسیاری از ورزشکاران از کمپرس یخ برای کاهش التهاب آسیب های زانو استفاده می کنند. این کار یکی از اولین اقداماتی است که برای درمان درد و تورم زانو استفاده می شود.

4 ـ
رژیم غذایی خوب داشته باشید. رژیم غذایی خوب موجب تقویت مفاصل می شود، به وِیژه اگر آرتروز دارید مقدار زیادی غذاهای مناسب برای مفاصل بخورید که سرشار از ویتامینها و مواد معدنی باشند. مقدار زیاد ویتامین دی، کلسیم، منیزیم، آهن و فیبر باید در غذایتان وجود داشته باشد.

5 ـ
از مکمل های گیاهی برای درمان درد استفاده کنید. بسیاری از روغن های گیاهی می توانند به کاهش التهاب مفاصل کمک کنند. روغنها پیش از استفاده باید رقیق شوند، وگرنه ممکن است موجب تحریکات پوستی و آلرژی شوند. زردچوبه برای مفاصل خوب است. پیش از استفاده از هر گونه مکمل با پزشک مشورت کنید به ویژه اگر در حال مصرف داروی تجویزی هستید.

منبع: ehow
زینب رهامی


آخرین اخبار