شایعات در مورد پیامک زدن محبوسین در پلاسكو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۲۲۴۹
تاریخ انتشار: 2017 January 24    -    ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
باگذشت 24 ساعت از پیداشدن 4 پیکر در زیر زمین پلاسکو هنوز دقیقاً کسی نمی­داند آنها چگونه و در کجا جان خودرا از دست داده­اند. آیا شایعه پیامک زدن افراد محبوس در موتورخانه صحت داشت؟

 

بامداد دوشنبه خبر رسید که پیکر چهار نفر در موتورخانه پلاسکو پیدا شده است. این خبر اما حاشیه و سوال های زیادی به وجود آورد. در همان روز حادثه خبری منتشر شد که چند در موتورخانه پلاسکو محبوس شده اند و به افراد بیرون از ساختمان پیامک زدند. سپس این خبر توسط مسئولان تکذیب شد. بامداد دوشنبه ابتدا خبر آمد پیکر چهار نفر در موتورخانه پیدا شد. ساعاتی بعد گفته شده پیکر این افراد در راهروهای موتورخانه پیدا شده است و در نهایت روز گذشته اعلام شده این پیکرها در طبقه منفی یک بوده است. در مورد تعداد پیکرها نیز صبحت­ها مختلف بود بین 3 یا 4 نفر متغیر بود. شایعه ­ها و خبرها را به ترتیب زمان مرور می­کنیم.

1.پنجشنبه 30 دی، ساعت 14:30

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت:«رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از پیامک تعدادی از محبوس شدگان به نیروهای امدادی خبر داد. اقبال شاکری با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه براساس اطلاعاتی ارسالی از سوی فرمانده میدان حدود یک یا دونفر از محبوس شدگان با ارسال پیامک به نیروهای امدادی اعلام کرده اند که در موتورخانه ساختمان پلاسکو در جان پناهی محبوس شده­اند گفت: قطعاً با برش ساختمان و آواربرداری کامل می توان به این افراد دسترسی پیدا کرد.»

2. جمعه یک بهمن، ساعت 12 با مداد

خبرگزاری مهر در خبری نوشت:« سخنگوی سازمان آتش­نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت:  پیامک زنده بودن 17 تن از آتش­نشانان در قسمت موتورخانه صحت ندارد. او با تکذیب شایعه ارسال پیامک از سوی آتش نشانانی که در محل موتورخانه گرفتار شده اند و اعلام کرده ­اند که زنده ­اند گفت: چنین شایع­های زیادی در فضای مجازی منتشر شده است اما بسیاری از آنها واقعیت ندارد و شهروندان برای اطلاع درست از اخبار امداد رسانی و آواربرداری بهتر است از کانال­های رسمی اخبار ر ادنبال کنند.»

3. شنبه دو بهمن ساعت 22:30

شهرنوشت، سایت اطلاع رسانی شهرداری نوشت:« سگ­های زنده­ یاب که به همراه مربی خود به محل موتورخانه ساختمان دسترسی پیدا کرده بودند پس از جست وجو کامل محل،‌ هیچ اثری از جسد و یا افراد زنده در موتورخانه پیدا نکردند. با قطعی شدن خالی بودن موتورخانه ساختمان پلاسکو عملیات عمرانی برای آواربرداری و جست وجو ابدان مطهر آتش­نشان از سر گرفته شد.»

4.شنبه دو بهمن 23:30

معاون امداد و نجات هلال احمر استان احمر ورود سگ های زنده­یاب به موتورخانه ساختمان پلاسکو را تکذیب کرد. مرتضی مرادی در گفت وگو با ایسنا،‌ در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص ورود سگ­های زنده یاب به محل موتورخانه ساختمان پلاسکو و انجام عملیات، گفت:«این اقدام، مربوط به جابه جایی شیفت شب تیم های«آن­ست» هلال احمر بوده و عملیاتی انجام نشده است. دو تیم زنده یاب باید جا به جا می شدند و این موضوه ارتباطی به عملیات سگ­های زنده یاب ندارد.»

5. یکشنبه سه بهمن، ساعت 9:30

سید جلال ملکی سخنگوی آتش­نشانی شهرداری تهران، گفت:«در حال حاضر به نتیجه قطعی رسیده­ ایم که کسی در موتورخانه پلاسکو حضور ندارد.»او در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت:«به رغم اخبار منتشر شده مبنی بر محبوس شدن تعدادی از افراد در محل موتورخانه ساختمان پلاسکو زنده ­یاب موفق به پیدا کردن هیچ فردی نشدند. سگ­های زنده یاب که به همراه مربی خود به محل به موتورخانه ساختمان دسترسی پیدا کرده بودند پس از جست وجو کامل محل، هیچ اثری از جسد و یا افراد زنده در محل موتورخانه پیدا نکردند. با قطعی شدن خالی بودن به موتورخانه ساختمان پلاسکو عملیات عمرانی برای آواربرداری و جست وجو ابدان مطهر شهدای آتش­نشان از سر گرفته شد.»

6. دوشنبه چهار بهمن، ساعت 00:30

خبرگزاری ایسنا نوشت:« پیرحسین کولیوند، رئیس اوژانس کشور از کشف و خروج دو جسد از زیرزمین به موتورخانه پلاسکو خبر داد و گفت پیکر یک تن تحویل عوامل بهشت زهرا مستقر در محل و جسد دیگر در حال انتقال به خارج از محل حادثه است. او همچنین از خارج شدن سومین پیکر از تونلی که به سمت به موتورخانه پلاسکو میرود خبر داد و گفت: به این ترتیب تعداد کشته شدگان یافت شده پلاسکو تا کنون با احتساب یک فوتی روز اول در بیمارستان به 6 تن رسید.»

6. دوشنبه چهار بهمن، ساعت 1:00

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش­نشانی گفت:«تیم های امدادی با حفر کانال از سمت غرب پاساژ پلاسکو وارد ساختمان و دقایقی قبل موفق شدند چهار جسد را کشف کنند. این اجساد همگی شهروند بوده و در میان  انها آتش­نشانی وجود ندارد. مشخص شد چند روزی از مرگ این افراد می گذرد و علت مرگ آنها ریزش آوار است.»

7. دوشنبه چهار بهمن، ساعت 7:00

شریف زاده، مدیر عامل سازمان آتش­نشانی گفت:« تونلی به سمت موتور خانه یعنی طبقه منفی یک حفر شد ولی چیزی یافت نشد اما تونل دیگری به کنار موتورخانه زدیم که 4 پیکر که مربوط به شهروندان بود، یافت شد و به سختی بیرون کشیده شد. سختی کار ما،‌ برش آهن و برداشتن سقف فوقانی بود که برداشته شد و اکنون آوار برداری به آرامی انجام می­شود و دو تیم حرفه ای، کار جست و جو را ادامه می­دهند.»

8. دوشنبه جهار بهمن، ساعت 7:00

 روزنامه شهروند گفت و گویی را منتشر کرد که پیش از اعلام خبر پیداشدن پیکرها انجام شده بود . خواهر یکی از مفقود شدگان(قاسم) گفته بود:«قاسم به همراه پسر دایی اش و دو کارگر دیگر که از دوستانش بودند،‌هنگام ریختن آوار در ساختمان جا مانده بودند. این ها را همکاران قاسم به ما گفتند. ما هم دست از تماس گرفتن با قاسم بر نداشتیم. مرتب شماره موبایلش را می­گرفتیم،‌اما در دسترس نبود. چند ساعت بعد گوشی تلفنش خاموش شد. بعد نگرانی ما بیشتر شد تا این که خبر دادند کسی پیامک فرستاده گفته که همراه سه نفر دیگر در موتورخانه محبوس شده اند. آن شخص در پیامکش، اسم برادرم قاسم را هم آورده بود. انگار دنیا را به ما داده اند. امیدوار شدیم که برادرم زنده است و هنوز هم امید داریم.»

9. دوشنبه چهار بهمن، ساعت11:30
سید جلال ملکی گفت:«اجساد کشف شده 4 شهروند که شب گذشته با تلاش نیروهای امدادی،‌ از زیرآوار خارج شدند،‌ در طبقه منفی یک بودند.»

10. دوشنبه چهار بهمن، ساعت 12:10

سخنگوی سازمان آتش­نشانی گفت:«با توجه به اینکه پیش از این گفته شده بود از موتور خانه صداهایی به گوش می­رسد ما با استفاده از سگ­های و دستگاه­های زنده ­یاب وارد محل شدیم اما کسی داخل موتورخانه حضور نداشت.»

11. دوشنبه چهار بهمن، ساعت 13

خبرگزاری فارس گفت:« سرپرست دادسرای امور جنایی، گفت: تمام اجسادی که شب گذشته از زیر آوار بیرون کشیده شده ­اند دچار فساد نعشی شده و این موضوع حکایت از آن دارد که این افراد همان روز پنج شنبه بعد از زیرش آوار فوت کرده اند... اینکه برخی شایعه می­کنند که این افراد تا چند روز بعد از حادثه زنده بوده ­اند براساس آزمایش ها موضوعی کذب است و زمان فوت این افراد همان روز بعداز ریزش آوار در روز پنج شنبه بوده است.»

12. دوشنبه چهار بهمن، ساعت 15

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش­نشانی در نشست خبری و در توضیح آمارهای متناقض گفت:«چهار پیکر بامداد دوشنبه از ناحیه سر به شدت دچار آسیب شده بودند که آوار بخش شرقی به صفر زمین رسیده و هنوز آوار برداری ادامه دارد و حداقل باید اجساد سالم در بیاید و به همین دلیل با دقت آوار برداری می ­کنیم. بامداد دوشنبه عمل حفر تونل در طبقه منفی یک انجام شد که با چهار پیکر مواجه شدیم. سه نفر از پیکر اجساد خارج شد،‌ اما خارج کردن پیکر نفر چهارم منجر به تلاشی شدن جسد می­شد که به دلیل احتمال ریزش آوار با تأییدیه مقام قضایی سه جسد خارج شد و تلاش ما این است که اجساد متلاشی نشود.»

منبع : هفت صبح
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv