سهامداران فيسبوک از زاکربرگ شکايت می کنند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۷۶۸۴
تاریخ انتشار: 2016 December 11    -    ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
 

اين روزها بنیان‌گذار فیس‌بوک، سعي مي کند به طور رسمی وارد  سیاست شده و در سمت هاي دولتی فعاليت کند. اغلب سهامداران فيسبوک انگیزه‌ این کار را قدرت‌طلبی و تغيير ساختار اساسي در فيسبوک مي دانند.

مارک زاکربرگ، پایه‌گذار جوان فيسبوک و بزرگ‌ترین سهامدارش، قصد دارد به بهانه‌ی فعالیت سیاسی در دولت آمریکا، خرید و فروش سهام این شبکه‌ی اجتماعی را به نفع خود تغییر دهد. به همين دليل برخی از سهام‌داران فیس‌بوک عليه زاکربرگ شکایت کرده‌اند.

به نقل از گاردین، زاکربرگ به دنبال به دست آوردن سود بیشتر و حفظ اقتدار خود در این شرکت بین‌المللی است. به همين دليل با طرح تغییر ساختاری زاکربرگ قرار است  بیشتر اوراقی که خریداران آن‌ها فاقد حق رای هستند، به فروش برسند و منفعت به دست آمده از آن به‌طور عادی بين زاکربرگ و  سهامداران ا یک حق رای تقسیم شود.

 

36453239_303.jpg

 

 زاکربرگ هم اکنون صاحب ۶۰ درصد سهام‌فیس‌بوک با حق رای ده‌گانه است. برخی از سهامداران معتقدند که در صورت اجرای "تغییرات ساختاری" بر ثروت زاکربرگ اضافه می‌شود، بي آن که از اقتدار او در شرکت کاسته شود.

موافق اساسنامه‌ی فیس‌بوک در صورت کناره‌گیری یا مرگ زاکربرگ، سهام ‌با حق رای ده‌گانه او به اوراق عادی تبدیل می‌شوند؛ اوراقی که صاحبان آن‌ها تنها در تصمیم‌گیری‌ها یک حق رای دارند. او تنها در یک مورد می‌تواند قدرت خود را حفظ ‌کند: ورود به عرصه‌ی سیاست رسمی. در اساسنامه که از سوی "هیات نظارت بر سهام آمریکا" مورد تایید قرار گرفته، در این رابطه آمده است: اگر کناره‌گیری همراه با کسب مقام یا سمتی در دولت باشد، تمام حقوق سهامدار محفوظ می‌‌ماند." مدت انجام وظیفه در مقام دولتی نباید از دو سال تجاوز کند.

در شکایت سهامداران فیس‌بوک علیه مدیر آن از پیامک‌هایی یاد شده که نشان می‌دهند زاکربرگ در باره‌ی چگونگی اجرای تغییر ساختار با دیگر مدیران آن گفت‌وگو کرده و پیامدهای احتمالی اصلاحات را مورد بررسی قرار داده است. گاردین در این رابطه پیامک مارک اندریسن، یکی دیگر از کلان سهامداران فیس‌بوک را منتشر کرده که در ماه مارس سال جاری میلادی برای زاکربرگ فرستاده است: «مشکل بزرگ این است که ما چطور بتوانیم دلیل " استعفا برای کسب مقام دولتی" را برای سهامداران توضیح بدهیم که وقتی می‌فهمند از مسئولیت‌های تو در شرکت کم ‌می‌شود، قاطی نکنند.

 

این سهامداران نگران کم شدن بهای سهام فیس‌بوک در صورت کناره‌گیری زاکربرگ هستند؛ موردی که بعد از مرگ استیو جابز، بنیانگذار اپل رخ داد.

 
اتاق خبر24
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv