پرتاب زیرمداری انسان به فضا تا ۵ سال آینده
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۱۵۴۱
تاریخ انتشار: 2016 October 10    -    ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
فتح الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا در نشست خبری با بیان اینکه تاکنون ایران با پرتاب 5 ماهواره و 4 ماهواره موفق در مدار لئو توانست جزو 10 کشور صاحب فناوری فضایی باشد، گفت: پژوهشگاه هوافضا از سال 94 به طور مجدد با مصوبه هیات دولت به جایگاه اولیه خود در وزارت علوم بازگشت و برنامه‌های زیادی دارد.

وی افزود: در سال 94 محققان ما 54 مقاله به صورت ژورنال و کنفرانس در پروژه‌های مرتبط ارائه کردند و هم اکنون 53 پروژه شامل پروژه‌های صنعتی و کلان در دستور کار داریم.

امی از انجام مذاکرات برای اجرای برنامه‌های آینده پژوهشگاه هوافضا خبر داد و گفت: اجرای پروژه‌های کلان سند جامع توسعه هوافضای کشور که در سال 91 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد در دستور کار است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا اظهار داشت: در فصل پنجم سند توسعه هوافضای کشور پروژه‌های فضایی مهمی نام برده شده که دو پروژه جزو وظایف پژوهشگاه هوافضاست.

به گفته وی پرتاب انسان به فضا یکی از پروژه‌های اولویت دار سند توسعه هوافضاست به طوریکه در بند سه فصل پنج این سند آمده است که انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین دار و قراردادن انسان به مدار با اولویت علوم،‌ فناوری و صنایع داخلی با مشارکت جهان اسلام و همکاری‌های بین المللی جزو اولویت‌های فضایی کشور است.

امی گفت: پژوهشگاه هوا فضا در راستای اجرای این اولویت‌ها موفق شد با 8 پرتاب‌ موفق که از سلول آغاز شد و به پرتاب میمون رسید تست های زیر مداری را انجام دهد که ما پس از این پرتاب های موفق در حال ایجاد سازوکار برای پرتاب انسان به صورت زیرمداری هستیم و امیدواریم با انجام امور قانونی و تامین اعتبارات و همکاری‌های بین المللی این کار را در برنامه ششم توسعه تحقق بخشیم.

* پرتاب انسان به فضا به صورت زیر مداری تا 5 سال آینده

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: تا 5 سال آینده پرتاب انسان به فضا به صورت زیر مداری را انجام می‌دهیم که تا سال 1404 پرتاب مداری را داشته باشیم.

امی گفت: پروژه دوم دستیابی به جایگاه اول منطقه و تسلط در آن با استفاده از توانمندی دانشگاه‌هاست که این امر مستلزم انجام راکت‌های کاوش است و در بند یک فصل 5 سند توسعه هوافضا نیز تاکید شده که شناخت عظمت و نظم حاکم بر جهان و آسمان‌ها با پی بردن به قدرت خالق جهان از طریق اکتشافات فضایی انجام شود و این مسئله مربوط به راکت‌های کاوش است و ما تاکنون چندین راکت کاوش پرتاب کردیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که مسئول فعالیت‌های علمی کشور است بر اجرای این پروژه زیاد تاکید دارد.

وی در زمینه چگونگی تامین اعتبار پروژه‌ها عنوان کرد: مذاکرات مفصلی داشتیم که به صورت مرحله‌ای و سالانه اعتبارات را به ما بدهند و امسال هم در جدول 14 که مربوط به اختصاص یک درصد بودجه تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش است اعتبار این پروژه‌ها دیده شده و تصمیم گرفته شد که برای سال 95 این اعتبارات در اختیار ما قرار بگیرد.

* هزینه پروژه اعزام انسان به فضا در ایران و کشورهای دیگر

امی در رابطه با میزان اعتبار پروژه پرتاب انسان به فضا گفت: برای پرتاب زیر مداری 30 میلیارد تومان برآورد شده است تا بتوانیم مرحله یک که شامل 7 پرتاب است را انجام دهیم.

وی افزود: فعالیت کشورهای آمریکا، روسیه و چین را نیز مطالعه کردیم که هزینه‌ها بسیار متفاوت بوده و ارتباط مستقیم با دستمزد محققان دارد.

امی گفت: در آمریکا رقمی بیش از 16 میلیارد دلار هزینه شده، روسیه کمتر از نصف این هزینه را داشته و کشور چین از روسیه هم کمتر هزینه کرده است که ما با کشورهای روسیه و چین مذاکره کردیم که هر دو اعلام آمادگی کردند تا در این پروژه به ما همکاری کنند ولی مسلما کشور روسیه سابقه و تجربه بهتری دارد و همکاری صلح آمیز قضایی نیز بین ایران و روسیه مانعی ندارد.

وی ادامه داد: از سال 1378 تا امروز تمام پرتاب‌ها با هدف پرتاب انسان بوده و در تمام پرتاب‌ها محموله موجود زنده داشتیم به طوریکه از سلول آغاز شد تا حیواناتی با جثه کوچک و در آخر به میمون رسیدیم که از لحاظ ساختاری به انسان شبیه است و در حال حاضر میمون‌ها فضانورد زنده هستند و در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شوند.

* دو راکت کاوش آماده پرتاب است

رئیس پژوهشگاه هوافضا با بیان اینکه در حال حاضر 53 پروژه روی مباحث فضایی مربوط به پرتاب موجود زنده در حال انجام است، گفت: دو راکت کاوش به نام‌های تیر و مهر را آماده پرتاب داریم که هر دو آزمایشگاه فضایی هستند و آماده هستیم که تمام مراکز قضایی کشور اگر می‌خواهند تست فضایی داشته باشند آزمایشاتش را انجام دهیم.
منبع: خبرگزاری فارس
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv